Hästens form

Jasså, ja, jag har då ridit i kankse 3 år 4-5 gånger i veckan och nu det senaste året har det varit 4-6 gånger vecka eftersom att jag börjat rida till häst. Nog har jag ju bättre sits än vad jag hade när jag började rida men den är ändå inte bra. Har ridit för massa olika personer under den tiden men jag har inte fått någon kommentar om sitsen. Sen finns det ju vissa som ridit i 2 år som har bättre sits än en som ridit i 5 år, så jag tror att det är från person till person vad man har för sits, bra elelr dålig.
Men jag tnäkte bara att det är ju rätt många småtjejer som sitter och sågar i hästarn för att dem ska gå på tygeln, om man kunde ge ett vettigt svar åt dem vad man istället kan göra som är bättre så vore det ju bättre för både hästen och ryttaren eller har jag förstått fel?
 
Bara öppna i 20 min göra jag absolut inte, det skulle aldrig gå. Har fått lära mig att man ska variera med lång tygel för att det ska ha någon effekt också så helt dum i huvudet är jag inte :cool:. Men jag tycker det känns som en evighet och jag får aldrig någon bra sits hur mycket jag än tränar, överdrev lite :o Men lägger man ihop allt, dvs. öppna, skritt, öppna i andra varvet, skritt och på diagonalen och skritt oc i andra varvet och skritt och sen trav runt fyrkanten och sen trav andra varvet och sen skritt, öppna i skritt och skritt och sen trav och sen öppna och sen andra varvet och göra likadant där och sen skritt och sen trav öppna längs långsidorna då tar det ca. 20 min om inte mer. Lägger också in volter, serpentiner, skv, bakdelsvändningar och framdelsvändningar och rida lite hursomhelst på lång tygel för att hon ska lyssna och då styr jag med vikten.
Jag gör absolut inte öppna i 20 min :o utan att rakrikta hästen eller lång tygel eller något om någon trodde det, uttryckte mig kanske lite dåligt, trodde ingen skulle ta det på allvar att någon rider bara öppna i 20 min :crazy:. Sen skulle det inte funka med den hsäten jag rider heller för rider man öppna i skritt eller trav mer än en långsida så lägger hon av och då går det inte göra något mer och då är ridpasset slut för dagen. Tidigare orkade hon inte göra öppna en långsida änns utan vi har ökat efterhand.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 341
Senast: Badger
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 365
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: valy
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp