Hästens form

C

concierge

Nu vill jag inte ha en massa svar om att, lär dig rida osv. Men hur gör man för att få hästen att gå i en bra form, alltså att den jobbar bra med bakbenen och höjer ryggen och sänker ändan. Lite krånglit kankse. Har aldrig fått någon riktig förklaring till hur man ska göra för att göra rätt, visst finns det ju många olika sätt och det är olika på olika hästar osv.
Har under min ridskoletid fått lära mig att hålla emot i tyglarna och driva framåt till hästen lättar och söker sig framåt-nedåt. På en annan ridskola fick jag lära mig at lirka loss hästen, dvs. så att hästen knäppte av i nacken (ni kanske förstår). Det funkade inget vidare i längden.. Så just nu så brukar jag inte tänka på formen alls utan rider massor av olika grejamojjer och försöker få hästen att arbeta bakifrån och till slut går det jätte fint, men jag undrar hur alla dem där duktiga ryttarna gör som inte har något i handen och så fort dem sätter sig på en häst så går den i form osv. gör? Vet att man inte bara hoppar upp på en häst och gör något som tex. sågar i hästen 5 min och sen är alla problem lösta, hoppsan, nu låter jag nog lite knäpp :cool:

Jaja, men om det finns någon trevlig person som kan ge en bra förklaring så vore det guld värt! :)

Kankse en konstig tråd men men vad ska man göra ? :p
 
Talar enbart för mig själv och jag är ingen duktigt ryttare ;)

Men iaf.. När jag sätter mig på en okänd häst vet jag oftast lite hur den fungerar (känner ryttaren eller liknande) och sätter kraven efter det. Testar dock alltid så den går fram för lätta hjälper och stannar på en kort förhållning. Ev vända för tygeln mot halsen/skänkel men det beror på hur "skolad" den är. Måste man dra i munnen för att den ska svänga väntar jag med det. Sedan kortar jag tyglarna och fortsätter med lite halten för att kolla uppmärksamheten. Är noga med att inte ta stöd i munnen utan ha lätt kontakt. Testar att böja lite för säknkeln och ledande tygeltag (rider endast engelskt "skolade" hästar) utan att de går emot skänkeln och följer handen eller vinglar iväg från skänkeln. Just detta moment brukar ta mest tid eftersom jag är grymt petig :crazy: men när man kommit igenom detta så går hästen med mjukt kontakt med tygeln, söker sig framåt nedåt och går i en relativt bra form. Samma arbete följer i traven och galoppen dessvärre brukar min bristande ridkunskap oftast märkas då om det är mer oridna hästar jag sitter på :o Är hästen iaf lite ordentligt riden lägger jag inte sidvärtsrörelser i skritten innan jag börjar trava, kvittar vlka vill bara kolla reaktionerna på olika samverkande hjälper dvs 3-4 spår och olika böjning för att lära mig känna var hästen har sin kropp.

Lärde mig och lite stilen "hålla emot och driva" och i slutändan så kan det ju ge en häst som slappnar av men det finns trevligare vis ;) Tycker böjning och vid lite högre utbildningsgrad (tänker på kompisars hästar som knappt velat gå förbi utgången osv) även sidvärts ger en bra form eftersom man kommer åt en del av lösgjordheten och ryggverksamheten men främst framåt-nedåt och hjälpernas samspel (mellan tygel och hand ;) )
 
Hejsan! Jag är ingen barockryttare, men har ngr tipps som jag tror funkar för alla. Jag är heller ingen världsmästare men har själv undrat många gånger, prövat mig fram och funnit en del lösningar jag tycker fungerar bra.

Ett supertipps är att börja från marken, och stimulera hästen till en eftergift på tygeln innan du sitter upp. Du tar tyglarna ståendes vid sidan av hästen och så mjukt och lite du kan får den att ge efter åt båda hållen. Här är eftergiften det viktiga, att den är total och kommer i exakt rätt ögonblick. Händerna är också viktiga som alltid, att dom är bäriga.

Att driva och hålla emot är väl i princip det man alltid gör vid samling, fast på tusen olika sätt. Det viktiga är att man inte tvingar in hästen i något och ger eftergiften precis rätt, då blir hästen lätt i handen.

Ok, konkreta tipps som jag tycker funkar bra:

halvhalter, halter och ryggningar: Börja med en "uppfriskande" drivning, när du känner att hästen är på väg att "skjuta iväg", gör du en förhållning som resulterar i en eftergift. Rid direkt fram i friskt tempo. Upprepa några gånger. Jag tycker detta funkar jätte bra. Det kan ta lite tid att få in känslan för hur det ska kännas, men det brukar bli ett AHAAA! :idea: hemligheten är drivningen först. Jag brukar få börja med större rörelser och minska gradvis, hästen blir också mjukare och lättare.

Ha hela tiden ett friskt tempo som du "fångar upp" i handen, och resultat:eftergift. Jag vet inte om jag är så bra på att förklara, men försöker ;)Gå på böjt spår, eller rid på en fyrkant i volten

Alla samlande övningar du kan komma på, rid dem efter varann och så fort hästen svarar rätt, ger du eftergift. Den behöver inte vara så stor, men ha hög hand, var lätt i den och ha mkt ben så kommer hästen inte hänga sig. Känner du att den gör det, rid fram friskt och gör lite samlande övningar.

Just det, när du rider friskt, om hästen går överilat, använd mkt säte och lite tygel. I början kanske du måste vara övertydlig, men efter ngr gånger brukar dom fatta. hemligheten är att alla hjälper du gör inte ska hänga kvar, utan upphöra totalt när du gjort dem.

Jag vet inte om det blev lite flummigt, men men... :D
 
För de första måste hästen ha styrka och balans att bära sig och sänka sig bak, och därmed kunna arbeta i en bra form. Skolorna, öppna och sluta, är väldigt bra medel för att "styrketräna" hästen och att se hur mycket vikt den orkar bära på resp. ben. Först när hästen verkligen orkar ta vikt kan man börja begära att den ska korta sig och sätta sig. Börjar man innan hästen är stark nog är det risk att hästen arbetar fel, allt för att undvika att ta vikt bak eftersom den inte orkar det.

Avspändhet är självklart viktigt. En häst som "dras ihop" kan ha vissa svårigheter att vara avspänd.. Visst kan man be hästen knäppa av i nacken för att slippa ha framdel-bakdel som hänger ihop, men frågan är hur rädd man är om hästen då?

Lycka till! ;)
 
"men jag undrar hur alla dem där duktiga ryttarna gör som inte har något i handen och så fort dem sätter sig på en häst så går den i form osv. gör?"

Svaret sitter i den duktiga ryttarens sits. Inte i skolorna den ber hästen göra, såsom de andra skriver. En duktig ryttare kan nästan få en häst att höja ryggen även om den kortar läderna. Den begåvade och erfarna ryttarens sits kan anpassa sig efter hästen och be den komma upp och fylla upp sätet. DÄREFTER börjar den duktiga ryttaren med skolor och annat. Allt börjar i ryttarens häck.
 
:bow:
Precis... Anledningen till att vissa ryttare bara kan sätta sig så går hästen bra, beror just på sitsen...
 
Hej!

Var på kurs för en duktig akademisk ridinstruktör i helgen..lite tips..

Markarbete är grunden till allt, där kan du hjälpa hästen vid hand att söka sig neråt framåt...

uppsutten, att rida i volter , få böj på hästen....lirka lite i ena tygeln, men det handlar om ett ge eftergiften i rätt sekund,inte ´två sek senare...då fungerar det inte....så fort du lirkat och hästen ge efter och länger halsen ska du släppa till tyglarna.....sitt upprätt, sitt tungt på dina pubesben, japp, inte sittbenen....jag skulle rek. dig att rida för nån som lär ut akademsik ridning....

lycka till i ditt sökande

Sam
 
"sitt tungt på dina pubesben" - nu blandar du eller instuktören ihop!!! Det finns bara ett pubesben, och sitter du på det sitter du som en anka. Dessutom blir du - om du är kvinna - massakrerad i det allra heligaste. INTE någon bra idé alltså!
Sitt på sittbenen, använd någon gång pubes eller svans för att rikta upp - mer som känselspröt än för att verkligen luta - ta ett lugnt "fjädrande stöd" i stigbygeln ibland, och använd hela lårinsidan att fördela tyngd på vid behov... Men det viktigaste - tänj ut höftsträckarna så att du KAN sitta i lodrät sits. :) :) /T_B
 
Och hur är det man får den där bra sitsen? Och hur ska sitsen vara? Ska man följa med hästen i varje steg den tar eller hur menar du? :smirk:
 
Tack för tipset! Min ridning ser hemsk ut då jag rider vissa hästar, sköthästen till exempel eftersom att hon knappt kan gå i skänkelvikning i trav. Men i skritt går det jättebra. Har börjat träna öppna i trav och lyckades få till en bra travskänkelvikning efteråt iallafall :)
Jag fattar inte hur jag ska få henne att jobba med bakbenen i början men hon kanske inte orkar det än, har provat luta mig lite mer bakåt och driva på lite framåt och sedan fånga upp drivningen med vikten på halvlång tygel och då funkar det men om jag kortar tygel lite mer så sänker hon ryggen och går upp med huvudet, tar halvhalter och allt möjligt men ingenting funkar utan det är först när man tränat på öppnor i 20 min hon går i form och får med sig bakbenen. Men jag skulle tro att det är hos mig felet ligger :crazy: :p
 
Nu kommer jag med ett tråkigt svar. En bra sits lär man sig under flera års intensiv träning med hjälp av en kunnig tränare. Det går inte att via ett internetforum förklara de förändringar som måste till i dina lår, din rumpa, din bål för att få till den stabila lodräta sitsen. Dessvärre. Och det kräver daglig träning...
 
Man kanske kan köpa programmet "instant dressage" 3.0 och plugga in i hjärnan? :)
 
Det tror jag. Det finns säkert en hästadaptor! Lite som i Matrix, helt enkelt. Ride-trix kanske? Pass för att vara Trinity! Jag hade nog klätt i latex-ridbrallor! Och Carbin (det är min häst) hade blivit suverän i solglasögon!
 
Det du framförallt behöver är en duktig tränare som kan hjälpad dig så att du kommer på rätt väg, sen är det bara till att fortsätta att kämpa på... Det går som sagt inte på en dag...

Och som Carmenzita sa så är det förmkt att förklara så att det ger ngt om man inte ser ekipaget samtidigt (dessutom är jag ingen expert. Kämpar själv dagligen med min sits! Men jag är däremot väldigt medveten om hur mkt resultatet av hur hästen går beror på min sits)

Men det vanligaste felet som jag ser är på väldigt mga ryttare är att sitter i bakvikt och backar med händerna istället för att bjuda dem framåt åt hästens mun.

Men sen finns det så otroligt mga detaljer i sitsen som dessutom är olika för olika rörelser och för att få rätt på dom så behöver du en tränare som är duktig på sitsträning.
 
Nu ska jag komma med en kritisk fråga. Du säger att hästen går i form efter 20 minuters öppnor. En normal hobbyhäst orkar inte göra öppnor i 20 minuter (korrekta). Kan det vara så att din häst istället knäpper av i nacken efter att du suttit och fipplat i 20 minuter och det är det du upplever som hon går i form?

Man kan få en häst att gå i bärighet och i en relativt bra form utan öppnor och diverse skolor. Genom att anpassa din egen sits och be hästen komma upp med ryggen kan ni få till en bra grundläggande form. Självklart är din häst troligtvis ändå sned (det är nästan alla hästar), men att göra stärkande skolor är svårt och kräver ett rejält förarbete och utbildning av både häst och ryttare.

Om du kan engelska kan jag rekommendera böcker av Mary Wanless, hon beskriver den inverkande sitsen väldigt väl. Det är tyvärr ont om sitsbeskrivningar i hästlitteratur på svenska, det brukar mest stå "sitt rakt över hästen" (vilket i sig kan ta ett år att lära sig...).
 
...och kan man bara svenska så är inte Sally Swift så dum! Intressant läsning och bilder man aldrig glömmer. ;)
 
Sally Swift är jättebra, men hon skriver faktiskt inte så mycket om inverkande sits. Däremot är hon väldigt duktig att beskriva den följsamma sitsen! Men absolut läsvärd förstås!
 
Du råkar inte ha läst Balasiks sitskapitel? (I "Dressage for the 21th century") Kommentarer i så fall?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 365
Senast: Mia_R
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 633
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 860
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp