Hästens man klippt

Sv: Hästens man klippt

vi va med om samma sak i maj 2006, då vi vi hadde en D-ponny uppstallad tillfälligt på en ridskola i småland, då va det någon/några som rensade av både pannlugg och man på stackars hästen, det är så fegt att gå på en försvarslös häst, vi vet vilka det va som gjorde det men har inte tillräckliga bevis än. vad vet man det kanske är samma person som gjort det här i Gnarps Ridklubb, folk är ju flyttbara.
 
Sv: Hästens man klippt

stackars den ridskoleeleven med mindre bra vetande..
 
Sv: Hästens man klippt

Det verkar ju faktist som hästen "bara" är trimmad, om det är 1 dm kvar på manen så är det ju normal manlängd. Det låter som ett busstreck tycker jag men det är klart att man blir orolig om det händer i ens eget stall.
 
Sv: Hästens man klippt

Detta är förhoppningsvis ett mycket dumt busstreck men man kan ju inte veta. Har man tur är det någon som försäger sig så att man får reda på vem det är.
Fast jag förstår oron, inte skoj att veta att någon varit in i ens stall, man undrar ju om dom kommer göra det igen och vad dom gör i så fall...
 
Sv: Hästens man klippt

Det verkar ju faktist som hästen "bara" är trimmad, om det är 1 dm kvar på manen så är det ju normal manlängd. Det låter som ett busstreck tycker jag men det är klart att man blir orolig om det händer i ens eget stall.
bara trimmad? Tinkern hade 50 cm lång man och ägaren älskade väl förmodligen manen, det är ENORM skillnad mellan 50 cm och 10 cm man på en uppvisningshäst..
 
Sv: Hästens man klippt

skulle bli helt knäckt om nån klippt av manen på min häst :eek:

men tur iaf att dom inte skadade häste finns ju tyvärr folk som åkt omkring och gjort det!!!
 
Sv: Hästens man klippt

Jag får intrycket av att hästen ägs av en ridskola, inte vanligt att hästarna visas där.. Finns säkert många som älskade manen men jag tror inte att hästen fått några men utav det.

malu
 
Sv: Hästens man klippt

vanligt nej, men det finns ridskolehästar som visas lite som showhästar, en skolhäst på en av de ridskolorna jag tiillhör var med och invigde något på travet och showade runt farmför några travhästar på banan, vita lindor och knoppar.. så varför skulle inte en ridskola kunn ha en tinker med lång vacker man? :confused: eller anser du att alla skolhästar är bruna halvblod med en handsbredd lång man för att dom ska vara så lättskötta som möjligt?

konstigare saker har hänt på ridskola än att nån klipper man eller svans..
 
Sv: Hästens man klippt

Fendi skrev:
Hur vet du att det var en elev? Var du där?
Både du och jag har erfarenhet av mantrimmande på ridskolehästar, nån vecka innan C köpte Sandy var det nån elev som tog trimkniven och skapade den där envisa rättuppstående toffsen i manen på Sandy i tron att manen skulle bli jättefin.. det gick faktiskt 2 år från det att hon köpte Sandy tills det att vi gav upp med den där rättuppstående tofsen och stubbade henne..

Sedan så är väl du så mogen att du bör förstå att jag inte menade att det var exakt så, utan att det är mycket möjligt att det är så..
 
Sv: Hästens man klippt

Men det är ju precis det jag menar. Såklart har ridskolor många olika typer och raser på hästar och självklart kan de ha en tinker med lång man men jag tror inte att ridskoletinkerns "långa vackra" man är så viktig att det är en skandal att den har blivit friserad.

konstigare saker har hänt på ridskola än att nån klipper man eller svans..
Jo precis. :smirk:
 
Sv: Hästens man klippt

är det en showhäst som används till uppvisningar betyder manen en hel del.. även om det bara är en "sketen ridskolehäst" som många tycks tänka såfort det är en ridskola som äger hästen.. :(
 
Sv: Hästens man klippt

Men snälla, har du hakat upp dig?

Att det är en ridskolehäst vet vi ju och det är ingen som har sagt att ridskolehästar är sämre än några andra hästar. Vi har också kommit fram till att det inte är särskillt vanligt att ridskolehästar används till uppvisningar och således tror jag inte att man behöver oroa sig för hästens välbefinnande "bara" för att manen har blivit klippt. Att gå från att klippa tagel till att skada hästar är ett ganska stort steg och som jag har skrivit tidigare så tycker jag att det låter som ett busstreck och jag tror inte att det finns någon större anledning att oroa sig.

malu
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ung kvinna från Sundsvall misstänks ha tagit in slakthästar från utlandet och sålt dem som ridhästar i Sverige. Nu varnar köpare från...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Malena Mandelholm kom ut i stallet på morgonen möttes hon av en kuslig syn. Hennes stall, där hon kvällen innan lämnat sina hästar...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter När Sophia Mårdh kom till sitt stall på onsdagsmorgonen stod hennes häst Kai uppbunden mitt i gången med fel grimma på sig. Någon hade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 474
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Familjen hade precis tagit in sina hästar från hagen när det börja brinna i deras stall i Hoogwoud, norra Nederländerna, på torsdagen.
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp