Sophia hittade sin häst uppbunden – någon hade varit i stallet: "Obehagligt"

När Sophia Mårdh kom till sitt stall på onsdagsmorgonen stod hennes häst Kai uppbunden mitt i gången med fel grimma på sig. Någon hade tagit sig in till hennes hästar under natten. Händelsen är polisanmäld.
 
Undrar spontant om stallet inte var låst, skaffa lås hade man väl annars i första hand fixat. Sjukt obehagligt!
 
Väldigt dumt att låsa stallet.
Man vill ju oftast inte låsa pga brand. Är det en brand vill man inte fastna i att inte hitta nycklar eller att de som har nycklar inte är på plats.
Det kanske är för att jag har häst i centrala Göteborg, man har vant sig med låst som det normala (när jag tänker på barndomens stall var de aldrig låsta på landet), alla stall jag känner till här i de centrala delarna låser om nätterna, förstår oron med inlåsta hästar vid brand, antar att stallägare och klubbar härikring mer måste tänka på att hålla ute de som kan ha dåligt uppsåt.

(Gäller både ridskolor och privatstall)
 
Senast ändrad:
Låser folk på riktigt sina stall? Känns som en helt obegriplig tanke för mig, har aldrig stått i ett stall där man låser in hästarna.
Ja alla stall jag känner till häromkring låser, men det är klart när jag tänker på stall på landet så var det inte så man gjorde.
 
Har aldrig haft en tanke på att låsa. Inte när kattmördaren från Högsbo fanns några 100m från stallet och några meter från hagen eller när gården var full av poliser som misstänkte att en rymmare gömt sig i stallet eller när en "granne" var öga mot öga med en knivviftande rymmare i ett av sina ekonomibyggnader.

Nä får bara obehagskänslor av att låsa en byggnad med hästar eller andra djur inne i byggnaden.
 
Det kanske är för att jag har häst i centrala Göteborg, man har vant sig med låst som det normala (när jag tänker på barndomens stall var de aldrig låsta på landet), alla stall jag känner till här i de centrala delarna låser om nätterna, förstår oron med inlåsta hästar vid brand, antar att stallägare och klubbar härikring mer måste tänka på att hålla ute de som kan ha dåligt uppsåt.

(Gäller både ridskolor och privatstall)
Usch, vad det låter trist att man ska behöva låsa om hästarna pga dåliga människor. Har ni brandlarm eller vem har nycklar?
 
När jag har eget stall ska jag ha både kamera och lås i stallen. Skulle också vilja ha något på hagarna, typ att man inte kan ta i handtagen alt ta av handtagen… finns det nåt sånt?
 
När jag har eget stall ska jag ha både kamera och lås i stallen. Skulle också vilja ha något på hagarna, typ att man inte kan ta i handtagen alt ta av handtagen… finns det nåt sånt?
Absolut lösdrift och el i hela staketet inkl handtagen är nog det säkraste man kan ha :)

Lägger man till en marktråd också kan folk knappt heller ta sig in i hagen :)
 
Jag vet några stall som har lås in. Tycker det är nog ganska smart egentligen. Sån där kodlås. Och vissa har övervakningskameror.
Jag har själv tänkt tanken men jag vet inte. Tror det är lite svårt att genomföra rent praktiskt på gamla byggnader med äldre dörrar osv
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Malena Mandelholm kom ut i stallet på morgonen möttes hon av en kuslig syn. Hennes stall, där hon kvällen innan lämnat sina hästar...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp