Sophia hittade sin häst uppbunden – någon hade varit i stallet: "Obehagligt"

När Sophia Mårdh kom till sitt stall på onsdagsmorgonen stod hennes häst Kai uppbunden mitt i gången med fel grimma på sig. Någon hade tagit sig in till hennes hästar under natten. Händelsen är polisanmäld.
 
Har aldrig ifrågasatt att inte brandkåren kan ta sig in i stallet men då är det förmodligen försent att rädda hästarna ändå. Om dom inte är väldigt väldigt nära då. Och just för att det går såpass fort så anser inte jag att man ska ha sin tilltro till brandkåren, vill man rädda hästarna gäller det att göra det direkt.
Jag tror inte man ska räkna med att någon annan har kunskapen eller förmågan att utrymma ett stall med skräckslagna hästar heller om det brinner, låst eller olåst. Som @lizzie skriver handlar det om att ha goda stallrutiner och helt ärligt, hur många har ens en vattenslang att försöka släcka med om det börjar brinna eller utbildning i hur man släcker olika typer av bränder? Jag har sett hästägare få panik av lite blod och springa runt hyperventilerande istället för att ringa veterinär, de skulle inte ens få på en häst en grimma om det blev akut av olika anledningar.
 
Min räddningstjänst övar regelbundet på att ta ut hästar från stall. Men såklart blir det annat när det är rök osv men grundläggande utbildning finns. Håller med om förebyggande åtgärder, framförallt med brandcellsindelning och brandlarm. Får man ingen tidig upptäckt så minskar möjligheten att rädda något.
 
Tror nog att du skulle tycka det var mer obehagligt om hästarna brinner inne. Men men, alla tycker olika.
Självklart skulle jag det. Men risken att något annat mycket obehagligt händer om det inte är låst ser jag som mycket större. Om du bara visste vad som hänt i stall i närområdet som inte varit låsta. Det är pest eller kolera och man får helt enkelt göra en riskbedömning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Malena Mandelholm kom ut i stallet på morgonen möttes hon av en kuslig syn. Hennes stall, där hon kvällen innan lämnat sina hästar...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp