Sophia hittade sin häst uppbunden – någon hade varit i stallet: "Obehagligt"

När Sophia Mårdh kom till sitt stall på onsdagsmorgonen stod hennes häst Kai uppbunden mitt i gången med fel grimma på sig. Någon hade tagit sig in till hennes hästar under natten. Händelsen är polisanmäld.
 
Jag har stått i en hel del stall vid det här laget, både nära till spårvagnar och stadsliv och ute i ingenstans, och det enda som varit helt stängt med nyckel har varit en ridskola som låg så att det inte finns någon människa relaterad till stället i närheten nattetid.

Andra stall har haft lås utåt men varit öppna in mot boningshuset, eller kodlås som alla i stallet har koden till. Istället har man dubbla lås och larm eller kamera till sadelkammaren. Inte sällan även hund som larmar om någon kommer in på gårdsplan på natten.

Tanken på ett helt igenbommat stall är väldigt obehaglig för mig, framförallt med tanke på att många stall fortfarande inte har en rimlig brandskyddsnivå med avskiljd foderförvaring och dammsäker uppvärmning i sadelkammaren.

Jag vill ha stallet såpass öppet att alla som "har på gården att göra" lätt kan öppna ordentligt och utrymma, och grimmor med påkopplade grimskaft hängande så att man på nolltid kan få på en passande grimma till varje häst. Ingenting hängande i vägen, ingenting att fippla med om det krisar.
 
Jag har stått i ett stall som låses om nätterna, alla andra har varit/är olåsta. I de flesta fall har man dessutom dörrarna helt öppna sålänge vädret tillåter.
 
Det kanske är för att jag har häst i centrala Göteborg, man har vant sig med låst som det normala (när jag tänker på barndomens stall var de aldrig låsta på landet), alla stall jag känner till här i de centrala delarna låser om nätterna, förstår oron med inlåsta hästar vid brand, antar att stallägare och klubbar härikring mer måste tänka på att hålla ute de som kan ha dåligt uppsåt.

(Gäller både ridskolor och privatstall)
Jag har ridit både i Göteborg och i ytterområdena, privat och på ridskola.
Olåsta stall.
Bor granne med en ridskola nu (2 mil från Göteborg centrum) och där är olåst.
 
Jag har ridit både i Göteborg och i ytterområdena, privat och på ridskola.
Olåsta stall.
Bor granne med en ridskola nu (2 mil från Göteborg centrum) och där är olåst.
Om vi snackar 2023 så är det trevligt att höra att några citystall inom halvmilen av centrum som jag pratar om fortfarande är trygga olåsta! Trodde inte det fanns så många fler än de jag redan visste om men uppenbarligen isåfall, hästar motas ju bort allteftersom det byggs.
 
Jag bor i småstad och har haft häst i kringliggande landsbygd. I de stall jag stått i har alla utom ett varit låsta när det inte är någon där.
 
Det kanske är för att jag har häst i centrala Göteborg, man har vant sig med låst som det normala (när jag tänker på barndomens stall var de aldrig låsta på landet), alla stall jag känner till här i de centrala delarna låser om nätterna, förstår oron med inlåsta hästar vid brand, antar att stallägare och klubbar härikring mer måste tänka på att hålla ute de som kan ha dåligt uppsåt.

(Gäller både ridskolor och privatstall)
Nej så är det verkligen inte, bor också i göteborg och har mer eller mindre varit runt på dom flesta av stallen här och dom är aldrig låsta. Måste vara extremt få som låser då det är totalt livsfarligt att låsa ett stall. Det enda som varit låst är sadelkammare osv. Däremot är många stall larmade på nätterna.
 
Nej så är det verkligen inte, bor också i göteborg och har mer eller mindre varit runt på dom flesta av stallen här och dom är aldrig låsta. Måste vara extremt få som låser då det är totalt livsfarligt att låsa ett stall. Det enda som varit låst är sadelkammare osv. Däremot är många stall larmade på nätterna.
Vad är det som är livsfarligt med ett låst stall? Svensson kommer knappast försöka få ut några hästar om det börjar brinna och brandkåren går in genom låsta dörrar utan problem.
 
Vad är det som är livsfarligt med ett låst stall? Svensson kommer knappast försöka få ut några hästar om det börjar brinna och brandkåren går in genom låsta dörrar utan problem.

Häromkring ligger andra stall (med 3-4 tillhörande boningshus där hästägare bor) inom ett par minuters gångavstånd, medan brandkåren har minst 20 min att köra. Jag är rätt säker på att någon av grannarna, framförallt de som har sina egna hus ett par meter från våra stall, skulle både slänga ut hästar i rasthagarna och försöka släcka även om ingen vore hemma här.
 
Häromkring ligger andra stall (med 3-4 tillhörande boningshus där hästägare bor) inom ett par minuters gångavstånd, medan brandkåren har minst 20 min att köra. Jag är rätt säker på att någon av grannarna, framförallt de som har sina egna hus ett par meter från våra stall, skulle både slänga ut hästar i rasthagarna och försöka släcka även om ingen vore hemma här.
Nu bor inte alla som ni gör så det är knappast något argument mot låsta stall.
 
Häromkring ligger andra stall (med 3-4 tillhörande boningshus där hästägare bor) inom ett par minuters gångavstånd, medan brandkåren har minst 20 min att köra. Jag är rätt säker på att någon av grannarna, framförallt de som har sina egna hus ett par meter från våra stall, skulle både slänga ut hästar i rasthagarna och försöka släcka även om ingen vore hemma här.
Jag tänker likadant.

I mitt fall har lås på stallet aldrig varit aktuellt eftersom jag har lösdrift (dvs inget stängt). Men skulle det brinna, eller någon häst smitit från hagen och gått iväg, så räknar jag med att, om en granne/förbipasserande ser det, så hjälper de till. De enda förbipasserande är personer som ska till och från stall, eller personer som jobbar på gård.

På samma sätt skulle jag självklart hjälpa till om närliggande stallet brinner, om deras hästar smitit, eller om grannkossorna är utanför sin hage.

Om det brinner kan jag vara i grannstallet snabbare än brandkåren och hjälpa till att få ut hästarna.
 
Nu bor inte alla som ni gör så det är knappast något argument mot låsta stall.
Vill bara tillägga att jag själv aldrig haft häst i ett låst stall och har mina på en lösdrift jag sköter själv, men efter vad jag hört bl a från övningar brandkåren i Sthlm haft så är ett låst stall inget problem för dem, problemet har snarare varit att brandkåren inte är van att hantera hästar i brinnande stall. Tack och lov!

Jag kan förstå att man vill låsa om det är mycket oroligt på kvällar/nätter där man har hästarna, men inte ens det hjälper ju många gånger.
 
Vad är det som är livsfarligt med ett låst stall? Svensson kommer knappast försöka få ut några hästar om det börjar brinna och brandkåren går in genom låsta dörrar utan problem.
Dom extremt få sekunderna som det tar att leta upp nyckel, vänta på folk som ev har nyckel osv gör att det snabbt bir försent mer eller mindre att rädda hästarna. Det går extremt fort när det brinner i stall. Och den korta tiden man har att få ut hästarna i kombination med att man även måste övertala många hästar att ens gå ut gör att man behöver alla sekunder som finns att få för att hinna med. Att vänta på brandkåren i ett stall som brinner, då är det antagligen försent, brandkåren kanske kan rädda stallet men några hästar är det nog väldigt sällan som brandkåren hinner med att rädda.

Tror folk underskattar rejält hur snabbt och svårt det blir vid bränder i stall. Efter att på hyfsat nära varit med om ett stall som brann där flertalet hästar brann inne så skulle jag aldrig utsätta hästarna för låsta stalldörrar.

Och jag tror knappast oavsett hästmänniska eller inte att någon låter hästarna brinna inne om dom kan hjälpa till. Extremt få iallafall som kan med och bara titta på, dom som inte vill gå in kan iallafall kanske ta emot hästarna som kommer ut. Att låsa stall är mer eller mindre lika med att ge dom en dödsdom. Bättre att ha stalldörren larmad bara om man är så rädd att folk kommer in i ens stall.

Sen också det lilla faktumet att det är väl inte ens tillåtet att låsa in hästarna..det finns en anledning till att man inte får det.
 
Senast ändrad:
Vårat stall blev ju vandaliserat nyligen. Dock bara utsidan, trots vidöppna dörrar (dock låst sadelkammare). Nu har det satts upp kameror men inget tal om att låsa.
 
Dom extremt få sekunderna som det tar att leta upp nyckel, vänta på folk som ev har nyckel osv gör att det snabbt bir försent mer eller mindre att rädda hästarna. Det går extremt fort när det brinner i stall. Och den korta tiden man har att få ut hästarna i kombination med att man även måste övertala många hästar att ens gå ut gör att man behöver alla sekunder som finns att få för att hinna med. Att vänta på brandkåren i ett stall som brinner, då är det antagligen försent, brandkåren kanske kan rädda stallet men några hästar är det nog väldigt sällan som brandkåren hinner med att rädda.

Tror folk underskattar rejält hur snabbt och svårt det blir vid bränder i stall. Efter att på hyfsat nära varit med om ett stall som brann där flertalet hästar brann inne så skulle jag aldrig utsätta hästarna för låsta stalldörrar.

Och jag tror knappast oavsett hästmänniska eller inte att någon låter hästarna brinna inne om dom kan hjälpa till. Extremt få iallafall som kan med och bara titta på, dom som inte vill gå in kan iallafall kanske ta emot hästarna som kommer ut. Att låsa stall är mer eller mindre lika med att ge dom en dödsdom. Bättre att ha stalldörren larmad bara om man är så rädd att folk kommer in i ens stall.

Sen också det lilla faktumet att det är väl inte ens tillåtet att låsa in hästarna..det finns en anledning till att man inte får det.
Det är inte olagligt att låsa stall.
 
Vad är det som är livsfarligt med ett låst stall? Svensson kommer knappast försöka få ut några hästar om det börjar brinna och brandkåren går in genom låsta dörrar utan problem.
Brandkåren har dessutom nycklar till våra stalldörrar. Skulle tycka att det vore väldigt obehagligt att ha vårt stall olåst. Liten bit utanför Stockholm, syns bra från väg men är tillräckligt skyddat för att obehöriga ska kunna ställa till det rejält. Ingen ansvarig finns i närheten nattetid. Så ja, valet mellan att lämna det olåst och fritt fram för dårar jämfört med att ha det tryggt låst känns ganska självklart. Och, som sagt, brandkåren tar sig lätt in ändå och har även nycklar. Vi har larm också plus att de faktiskt är där och övar ibland.
 
Brandkåren har dessutom nycklar till våra stalldörrar. Skulle tycka att det vore väldigt obehagligt att ha vårt stall olåst. Liten bit utanför Stockholm, syns bra från väg men är tillräckligt skyddat för att obehöriga ska kunna ställa till det rejält. Ingen ansvarig finns i närheten nattetid. Så ja, valet mellan att lämna det olåst och fritt fram för dårar jämfört med att ha det tryggt låst känns ganska självklart. Och, som sagt, brandkåren tar sig lätt in ändå och har även nycklar. Vi har larm också plus att de faktiskt är där och övar ibland.
Tror nog att du skulle tycka det var mer obehagligt om hästarna brinner inne. Men men, alla tycker olika.
 
Sen också det lilla faktumet att det är väl inte ens tillåtet att låsa in hästarna..det finns en anledning till att man inte får det.

Jag har kollat med Brandkåren. Det är tillåtet att låsa stall och har alltid varit tillåtet. Brandkåren har inga problem med låsta dörrar, de tar sig in genom att bryta bort dörren eller slå sönder lås etc.

Att sedan en brand i stall går oerhört fort är en annan sak och när man väl upptäcker branden så är det inte ens alltid att det hjälper med olåsta dörrar.

Det förebyggande arbetet är oerhört viktigt. Att hålla stallet rent från spindelväv och damm. Att ha ordentlig el och inte en massa skarvsladdar inkopplade. Det finns en anledning till att man ska hålla rent höloft och golv från bös. Tyvärr vet jag en del som inte städar sina höloft...

/Lizzie
 
Jag har kollat med Brandkåren. Det är tillåtet att låsa stall och har alltid varit tillåtet. Brandkåren har inga problem med låsta dörrar, de tar sig in genom att bryta bort dörren eller slå sönder lås etc.

Att sedan en brand i stall går oerhört fort är en annan sak och när man väl upptäcker branden så är det inte ens alltid att det hjälper med olåsta dörrar.

Det förebyggande arbetet är oerhört viktigt. Att hålla stallet rent från spindelväv och damm. Att ha ordentlig el och inte en massa skarvsladdar inkopplade. Det finns en anledning till att man ska hålla rent höloft och golv från bös. Tyvärr vet jag en del som inte städar sina höloft...

/Lizzie
Har aldrig ifrågasatt att inte brandkåren kan ta sig in i stallet men då är det förmodligen försent att rädda hästarna ändå. Om dom inte är väldigt väldigt nära då. Och just för att det går såpass fort så anser inte jag att man ska ha sin tilltro till brandkåren, vill man rädda hästarna gäller det att göra det direkt.
 
Har aldrig ifrågasatt att inte brandkåren kan ta sig in i stallet men då är det förmodligen försent att rädda hästarna ändå. Om dom inte är väldigt väldigt nära då. Och just för att det går såpass fort så anser inte jag att man ska ha sin tilltro till brandkåren, vill man rädda hästarna gäller det att göra det direkt.

Absolut! Det går oerhört snabbt för ett stall att bli övertänt så självklart kan man inte sätta sin tilltro till brandkåren.

Dock är det fullt tillåtet att låsa stall om man nu anser att man behöver göra dit. Det är många som tror att det är olagligt att låsa stallet, men så är icke fallet. Det handlar ju om risk- och konsekvensanalys. Det kan finnas andra risker med att ha stallet olåst, som vida överstiger risken för brand. Risker som också har stora konsekvenser.

Jag har haft mitt stall låst periodvis just pga att jag haft obehöriga i stallet som hittade på lite allt möjligt. Risken för att få hästarna allvarligt sjuka var betydligt högre än att det skulle brinna. Det här var ett tag sedan så jag fick inte tillåtelse att sätta upp övervakningskamera i stallet.

Numera har jag larm.

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Malena Mandelholm kom ut i stallet på morgonen möttes hon av en kuslig syn. Hennes stall, där hon kvällen innan lämnat sina hästar...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 177
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 189
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp