Hästfysioterapeut

L

Lauraa

Kanske skriver i helt fel tråd men då får ni gärna flytta den.. Jag har hittat en utbildning till hästfysioterapeut. Jag älskar hästar och skulle gärna jobba med dem, men jag tror att det blir svårt att försörja sig på detta så jag tänkte att ett litet jobb vid sidan om.
Men nu undrar jag lite vad ni tror. Finns det många som anlitar hästfysioterapeuter? Hur tror ni framtiden ser ut? Finns det många redan? Vill ha massor med råd om hur jag ska göra.. för det hänger ju lite på hur arbetsmarknaden ser ut om jag ska börja utbildningen eller inte.....
 
Sv: Hästfysioterapeut

intressant!! har oxå planer på att gå utbildning :)
Jag startade en tråd på hästvård då jag inte visste vart jag skulle lägga den :confused:
 
Sv: Hästfysioterapeut

Jo, jag har också varit sugen men tvekar av samma anledning som du/ni.

De jag har pratat med (iofs bara två personer) livnär sig inte på långa vägar på den typen av verksamhet. En av dem menade att folk var väldigt intresserade under hennes praktiktid när behandlingarna var gratis eller ordentligt rebatterade, men sedan blev telefonen tyst!

De som jobbar i närheten av större tävlingsstall (trav, galopp och i viss mån hopp- och dressyrstall) tror jag kan ha det lättare. En och annan kanske tom lyckas kapa åt sig jobb på någon veterinärklinik, beroende på hur gott rykte utbildningen har. Har läst en artikel en gång om en som jobbade så men då var hon utbildad djursjukvårdare innan.

Men ring runt till så många olika hästfysioterapeuter ni kan hitta och kolla med dem hur marknaden ser ut (om det inte börjar rasa in svar här snart förstås!:p).

Min gissning är att det är svårt för de flesta här i Sverige pga av att marknaden är liten och de flesta hästägare inte är särskilt köpstarka. Kan man tänka sig att flytta utomlands och/eller satsa på en utbildning som inte finns i Sverige (tex djurosteopat, hästtandläkare etc) och kombinera ihop flera tjänster inom samma område (hästhälsa) så öppnar sig säkert fler möjligheter. Omöjligt tror jag inte att det är, utan frågan är nog mer hur och hur mycket man är beredd att satsa!
 
Sv: Hästfysioterapeut

men jag känner oxå lite att folk tvivlar på vad man kan.. + att de nog inte vet hur mycke nytta dessa olika metoder kan göra pga ovetande om yrket. Jag har själv varit så negativ tidigare tills jag såg hur bra de kunde bli :D vart så impad så jag bara kända att YES!!! de här vill jag jobba med ;)
 
Sv: Hästfysioterapeut

En hästfysioterapeut är som en sjukgymnast för hästar. Man jobbar med rörelseapparaten och mjukdelarna hos hästen. Det kan vara att massera, stretcha, jobba med elektroterapi, ge tips till hur ägaren ska kunna underlätta hästens rehabilitering osv.
 
Sv: Hästfysioterapeut

En hästfysioterapeut är som en sjukgymnast för hästar. Man jobbar med rörelseapparaten och mjukdelarna hos hästen. Det kan vara att massera, stretcha, jobba med elektroterapi, ge tips till hur ägaren ska kunna underlätta hästens rehabilitering osv.

Tack för det!

Det låter ju som en utbildning som är mycket matnyttig. Arbetssituationen borde väl också vara ok - problemet i hästvärlden är väl att man måste skapa sig ett namn för att få bra kunder. Har man bra kunder, får man fler kunder osv.

Att försöka jobba ihop med en etablerad veterinär, hästmassör eller liknande kan kanske vara en möjlig väg fram?
 
Sv: Hästfysioterapeut

Kanske vi 4 ska slå oss ihop och starta ett jättestort rehabcenter för hästar?!!!:D:idea::D

Jo, du har nog rätt där - behovet finns men att nå ut till tillräckligt många av de kunder som har faktiskt har råd att anlita den typen av tjäster verkar vara svårt i lilla "Svedala". Inte omöjligt - men svårt.

Har man kontakter (eller är riktigt bra på att skapa kontakter) så tror jag också att det bästa är om man kan slå sig ihop med någon veterinär eller veterinärklinik och få kunder därigenom.
 
Sv: Hästfysioterapeut

En hästfysioterapeut är som en sjukgymnast för hästar. Man jobbar med rörelseapparaten och mjukdelarna hos hästen. Det kan vara att massera, stretcha, jobba med elektroterapi, ge tips till hur ägaren ska kunna underlätta hästens rehabilitering osv.

Men hur lång är denna utbildning? Jag själv pluggar till sjukgymnast för människor, och tänker inrikta mig mot hästar när jag är klar. Det finns ganska många sjukgymnaster som jobbar med hästar, tror jag. Sjukgymnastutbildningen känns som en bra grund att stå på, även om jag behöver vidareutbilda mig vidare sen. Nackdelen med sjukgymnastutbildningen är att den är svår att komma in på.
 
Sv: Hästfysioterapeut

PM:ar om utbildningar till er som frågat.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Det är väl som det mesta inom häst: för att kunna livnära sig på det måste du antingen vara hyfsat känd eller ha en bra bredd.
Att bara vara t.ex. hästmassör är nog svårt att jobba heltid med.
Ju mer du kan erbjuda ju fler kunder kan du fiska upp (förutsatt att du är bra på det du gör vill säga).
Referenser är ju också bra att ha.

Jag ska gå den här utbildningen i höst, har sen tänkt komplettera med andra kurser på olika ställen för att verkligen få in bredden. Så får vi se vad det leder till :)
Lyckas jag få tillbaka pengarna som utbildningen kostar genom kundbesök så är jag nöjd, jag kan ju använda det jag lärt mig på egna och bekantas hästar i alla fall.
Om man går kursen och sen tror att kunder ska ringa konstant så är man nog lite fel ute ;)
Men jag har en del jävlar anamma och tar jag mig för något så brukar det kunna gå vägen, även om just den här grejen kan ta bra med tid.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Ja har anmält mej nu :D hoppas de blir bra, men vilken utbildningställe hade ni tänk? nån som anmält sej?
Pma mej om stället så det inte "stör" tråden
 
Sv: Hästfysioterapeut

Väcker denna inte alltför gamla tråd till liv igen...

Någon som utbildat sig till fysioterapeut via EquiCares utbildning?

(Går att läsa mer om på www.equicare.se )

I så fall hur var det?
Är det värt pengarna att gå den?
Vill vet allt, för jag funderar på att utbilda mig själv, men frågan är ju bara var...
 
Sv: Hästfysioterapeut

Det gjorde du rätt i :)

jag har också varit ute där och tittat och blev jätteintresserad. Vilka andra utbildningar är det folk går? skulle vara kul att höra hur det går för er som började i höst och hur allt känns...
 
Sv: Hästfysioterapeut

Så nu har jag anmält mig dit :) , börjar 19 mars!

Hoppas det blir bra, och motsvarar mina förväntningar.
 
Sv: Hästfysioterapeut

Ska du också gå den utbildningen?

Eller ojsan, såg nu att du kanske bor lite långt härifrån...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 979
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 659
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp