Hästgård!

T

Tuki

Hoppas att denna tråd ligger rätt nu. Som så många andra planerar jag att så småningom köpa en gård för att ha några hästar, lite höns, får etc. Detta är något som jag drömt länge om och även om det kanske dröjer lite innan min dröm går i uppfyllelse kommer det att ske förr eller senare. Just nu hjälper jag till några dagar i veckan på en sådan gård, för att få lite erfarenhet.

Anledningen till denna tråd är att jag undrar om ni, gårdsägare, skulle kunna dela med er av era erfarenheter som ni erhöll när ni köpte gård. Dvs. jag undrar vilka fel man brukar göra som en "färsk" gårdsägare (nybörjarfel med andra ord), vad man skall tänka på, vad man skall undvika etc.

Eftersom jag vill slippa arrendera vill jag redan från början köpa ganska mycket mark (mellan 10-20 hektar) - ju mer desto bättre även om det till slut blir priset som blir det avgörande.
 
Vi har köpt två hästgårdar vid det här laget och lärde oss massor efter första köpet (och lite till efter det andra... :D).

Som du redan räknat ut, köp mycket mark. Minst 10 hektar, man växer ur det snabbare än man tror.

Undvik gårdar med en väg mellan stallet och hagarna. Jag har många gånger välsignat att vi har kunnat hägna in hela gården, så att vi kan låta hästarna gå lösa in och ut.

Tänk på att trevliga hästvänliga grannar kan bli olidliga terroriserande hästhatare om grannhuset byter ägare. Bäst är att ha egen mark i ett skifte som omgärdar den egna gården. Då slipper man alla diskussioner.

Kolla så att det inte är extremt högt insektstryck just där. Det kan skilja sig mycket på bara en kilometer om man har otur.

Kolla så att betesmarken är väldränerad så att du slipper hagar under vatten på våren.

Det är enormt dyrt att bygga stall om man inte kan göra det helt själv. Särskilt dyrt är det att dra om gammal ej godkänd el i stall (det är höga krav i stall pga dammig, fuktig, råttig miljö).

En ridbana kostar minst 50-100 000 att anlägga. Bra om den finns redan ifall det är viktigt för dig.

Carina
www.silverarabians.com
 
Tack för alla tips!!!
Har sparat ner dem på min dator och skrivit ut dem.

Ni föder upp mycket snygga hästar :love:, namnen var häftiga - stämmer namnen in på hästarnas personlighet?
 
Tack och det var så lite så! Glad att kunna dela med mig av mina erfarenheter.

När det gäller namnen på hästarna så borde de egentligen byta med varandra ;) Åtminstone just nu... "Jubilanta" är allt annat än jublande, hon är mest tjock, tjurig och längar efter sitt föl. Hon borde heta "Nianka" (= barnflicka, Nieszporas mamma) istället, för hon är barnvakt jämnt. Nieszpora (=aftonsång), borde heta Jubilanta, eftersom hon alltid är full av bus. Fast Narzeczona (=fästmö) stämmer ganska bra, hon är mycket omtyckt av karlar. Nieblina (= dis) är väl den enda som har ett namn som garanterat kommer att stämma bra. Hon blir vit, som sin mor.

Carina
www.silverarabians.com
 
:D Häftigt med sådana namn och så skilda personligheter!

Men kommer ni från Polen, eftersom ni ger dem polska namn?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 199
Senast: Ainon
·
Anläggning Egentligen så är det nog lite tidigt att starta denna tråd men jag är alltför ivrig och planeringssugen för att kunna låta bli! Såhär är...
Svar
5
· Visningar
637
Senast: eemmalk
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 994
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 535
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp