Bukefalos 28 år!

Hästgödsel i trädgården

kolblakkur

Trådstartare
Har iom ponnys tillgång till gott om hästgödsel :angel:
Har även tillgång till "brunnen" gödsel. Har nu satt upp fyra pallkragar i trädgården som vi behöver fylla med jord. Det blir ju dock en hel del jord som går åt. Vi tänkte odla grönkål och squash och något annat lätt. Kan man ha brunnen gödsel i botten av pallkragen och planteringsjord överst? Eller blanda ut planteringsjorden med hästgödsel? Kan 0 om odling :D
 
Har iom ponnys tillgång till gott om hästgödsel :angel:
Har även tillgång till "brunnen" gödsel. Har nu satt upp fyra pallkragar i trädgården som vi behöver fylla med jord. Det blir ju dock en hel del jord som går åt. Vi tänkte odla grönkål och squash och något annat lätt. Kan man ha brunnen gödsel i botten av pallkragen och planteringsjord överst? Eller blanda ut planteringsjorden med hästgödsel? Kan 0 om odling :D

Min man har blandat med brunnen hästgödsel i jorden till pallkragarna. Har växt väldigt bra i dem lådorna :)
 
Brunnen hästgödsel är kalasfint som odlingsjord! Särskilt om du har halm eller torv som strö, man vill ju ofta tillföra organiskt material för att få den där fina myllan. Jag har fyllt upp alla mina odlingslådor med välbrunnen halm/hästgödsel som legat till sig på gödselstacken, fyller på varje år för att det sjunker lite. Och sedan bara gräver jag igenom så det blandar sig med jorden under. Och har inget att klaga på gällande resultatet.
 
Kan man ha brunnen gödsel i botten av pallkragen och planteringsjord överst? Eller blanda ut planteringsjorden med hästgödsel? Kan 0 om odling :D
Det behöver inte var brunnen gödsel, jag bottnar mina lådor (tre kragar höga) med färsk hästskit. Sedan ett lager vanlig jord ovanpå att så i. Det sjunker ihop en del under säsongen men jag fyller glatt på nästa vår igen. Squash och pumpa odlar jag direkt på dyngstacken.
 
Den största fördelen just med hästgödsel är att den inte behöver vara brunnen, så fyll lådorna med gödsel och lägg ett tunt lager jord överst att så i, gärna nu så får du en tidig start i lådorna eftersom det kommer att bli värme underifrån! :D
 
När räknas gödseln som brunnen?

/ännu okunnigare :)
Man säger att den brinner för att den blir varm. En dyngstack om vintern kan ånga rejält.
Det är helt enkelt en process. På väg mot mylla.

Om våren kan man räkna med att den dynga son legat hela vintern är brunnen. När du väl sett brunnen gödsel så känner du igen den.:)

Jag hade ett hörn av dyngstacken som vi aldrig tömde helt. Jag bar dit daggmask och därifrån tog jag all gödsel jag behövde till rabatter och land.
 
Man säger att den brinner för att den blir varm. En dyngstack om vintern kan ånga rejält.
Det är helt enkelt en process. På väg mot mylla.

Om våren kan man räkna med att den dynga son legat hela vintern är brunnen. När du väl sett brunnen gödsel så känner du igen den.:)

Jag hade ett hörn av dyngstacken som vi aldrig tömde helt. Jag bar dit daggmask och därifrån tog jag all gödsel jag behövde till rabatter och land.

Jag brukade köra ner stövlarna i dyngstacken ibland på vintern för att värma fötterna :D
 
Min undran i samma ämne är om det finns någon grönsakssort som inte tycker om den koncentrerade näring som ren gödsel-mylla ger?
Jag har ju ett lager av flera år gammal maskbearbetad gödsel på plattan men jag har inte vågat använda enbart sådan när jag fyller mina lådor.

1921980_10152032698902404_1887701053_n.jpg

(spånblandad hästgödsel, efter att maskarna gjort sitt jobb...)
 
Mina föräldrar fyller enbart på med brunnen hästgödsel i sina stora odlingsbäddar. De har ju gjort så i över 20 år och det växer så det knakar. Aldrig sett negativa effekter. Varje vår kör pappa upp några lass gödsel med gödselspridaren. Den sprutar ut finfördelad gödsel som bara är att vända ner lite lätt. Annars är det ju lite jobb att gräva i gödseln då den brukar bli packad som kakor när den brunnit. När den finfördelats ser den ut som prima jord!
 
Min undran i samma ämne är om det finns någon grönsakssort som inte tycker om den koncentrerade näring som ren gödsel-mylla ger?
Jag har ju ett lager av flera år gammal maskbearbetad gödsel på plattan men jag har inte vågat använda enbart sådan när jag fyller mina lådor.

1921980_10152032698902404_1887701053_n.jpg

(spånblandad hästgödsel, efter att maskarna gjort sitt jobb...)
Jag hade några kryddväxter som tyckte att det blev för starkt
 
Har iom ponnys tillgång till gott om hästgödsel :angel:
Har även tillgång till "brunnen" gödsel. Har nu satt upp fyra pallkragar i trädgården som vi behöver fylla med jord. Det blir ju dock en hel del jord som går åt. Vi tänkte odla grönkål och squash och något annat lätt. Kan man ha brunnen gödsel i botten av pallkragen och planteringsjord överst? Eller blanda ut planteringsjorden med hästgödsel? Kan 0 om odling :D
Ös i bara, så mycket du kan :up:
Om du vill ha det "fint" i lådorna innan allt kommit upp ordentligt så lägg lite köpejord överst, den är bara för syns skull... ;)
 
Grannen tog vårt obrutna gödsel direkt från hagarna. Hur de gjorde sedan i växthuset var jag inte men de hade aldrig haft bättre tillväxt.
 
Äppelträd med. :up: Har ett 30+ år gammalt träd som bara är som en pinne upp ur marken. Aldrig gödslat eller omhändertaget, inte gett äpplen. Efter två år med rensning runt stammen och nedmyllad brunnen hästskit så gav trädet frukt! Det har också satt flera nya grenar och fler löv för varje år.

Ps Ormarna gillar också gödseln. Förra året hittade vi en samling snokägg i stacken.
 
Äppelträd med. :up: Har ett 30+ år gammalt träd som bara är som en pinne upp ur marken. Aldrig gödslat eller omhändertaget, inte gett äpplen. Efter två år med rensning runt stammen och nedmyllad brunnen hästskit så gav trädet frukt! Det har också satt flera nya grenar och fler löv för varje år.

Ps Ormarna gillar också gödseln. Förra året hittade vi en samling snokägg i stacken.

Ååå, snokar! Fina djur. De brukar ta sig ett dopp i vår damm.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 640
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 501
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp