Bukefalos 28 år!

Hästgödsel i trädgården

Äppelträd med. :up: Har ett 30+ år gammalt träd som bara är som en pinne upp ur marken. Aldrig gödslat eller omhändertaget, inte gett äpplen. Efter två år med rensning runt stammen och nedmyllad brunnen hästskit så gav trädet frukt! Det har också satt flera nya grenar och fler löv för varje år.

Ps Ormarna gillar också gödseln. Förra året hittade vi en samling snokägg i stacken.
Snokar är inte ormar.
Mvh/petimätern
 
Det behöver inte var brunnen gödsel, jag bottnar mina lådor (tre kragar höga) med färsk hästskit. Sedan ett lager vanlig jord ovanpå att så i. Det sjunker ihop en del under säsongen men jag fyller glatt på nästa vår igen. Squash och pumpa odlar jag direkt på dyngstacken.

Är det verkligen bra att göra så? När jag läser på så sägs det att färsk hästgödsel inte ska komma i kontakt med grönsakerna, så tänker att det blir svårt med t.ex. morötter. Läste också att den färska gödseln borde ligga i jorden ca 2 månader innan odling.

Jag har ingen aning, men behöver gödsla mina odlingslådor och har tillgång till massor med färsk gödsel så jag är väldigt nyfiken :)
 
Är det verkligen bra att göra så? När jag läser på så sägs det att färsk hästgödsel inte ska komma i kontakt med grönsakerna, så tänker att det blir svårt med t.ex. morötter. Läste också att den färska gödseln borde ligga i jorden ca 2 månader innan odling.

Jag har ingen aning, men behöver gödsla mina odlingslådor och har tillgång till massor med färsk gödsel så jag är väldigt nyfiken :)

Kanske är det omvärderat de senaste åren? Jag vet ju att det kommit nya rön om att hästgödsel t.ex helt plötsligt är ett av de bästa gödseln som finns, förr var det knappt användbart enligt "experterna".
 
Vi blandade häst och ko gödsel med jord i höstas och satte lök och vitlök för ca en månad sedan i vår pallkragar och det växer som ogräs nu :D
Oj, vitlök så här års funkar alltså? Jag läste senast förra veckan tror jag det var att om man vill ha klyftor ska den planteras på hösten, du kanske får en hel vitlök nu, utan klyftor? :)
 
Oj, vitlök så här års funkar alltså? Jag läste senast förra veckan tror jag det var att om man vill ha klyftor ska den planteras på hösten, du kanske får en hel vitlök nu, utan klyftor? :)

Kan bli spännande det här, förpackningen sa plantera Feb-april tror jag men då bor vi i UK
 
Oj, vitlök så här års funkar alltså? Jag läste senast förra veckan tror jag det var att om man vill ha klyftor ska den planteras på hösten, du kanske får en hel vitlök nu, utan klyftor? :)

Det ska gå att sätta redan nu i krukor och plantera ut så fort det går att gräva i marken :)
 
Ps Ormarna gillar också gödseln. Förra året hittade vi en samling snokägg i stacken.
Faktum är att vi hästfolk ofta är så duktiga på att tömma plattan, så snokarna har svårt för att hitta någonstans att lägga sina ägg, så de förökar sig.

Jag har också snok på gödselstacken, har dock lyckats undvika att hitta dem i själva gödseln...
 
Faktum är att vi hästfolk ofta är så duktiga på att tömma plattan, så snokarna har svårt för att hitta någonstans att lägga sina ägg, så de förökar sig.

Jag har också snok på gödselstacken, har dock lyckats undvika att hitta dem i själva gödseln...
Sant, inte bara hästfolk utan det är ett problem för snokar över lag att djurägare tömmer sina plattor och då försvinner även äggen. Jag skulle vara jätteglad över lite orm på tomten, om det inte vore för hundarna och katterna. De här jäkla råttorna fick gärna hjälp härifrån.
 
Faktum är att vi hästfolk ofta är så duktiga på att tömma plattan, så snokarna har svårt för att hitta någonstans att lägga sina ägg, så de förökar sig.

Jag har också snok på gödselstacken, har dock lyckats undvika att hitta dem i själva gödseln...
Vi har gott om såväl snok som huggorm, ibland ser vi kopparödla och förra året den första hasselsnoken. :) En raritet! Förra årets huggorm i torpträdgården blev middag till en ormvråk som knep den framför ögonen på oss mitt i trädgården. Får väl se i år om den hann yngla av sig först... Har dock råttor också bevisligen, men det vet jag bara för att stallkatten släpade in en förra veckan i stallet. :p
 
@Mirtai
För att vara ärlig så har jag ingen aning om det är bra eller inte om grönsakerna kommer i kontakt med hästgödseln. Jag har själv inte odlat rotsaker utan bara ovanjordsgrönsaker men tänkte odla rödbetor i år så jag får väl ta och kolla upp det.
 
Man säger att den brinner för att den blir varm. En dyngstack om vintern kan ånga rejält.
Det är helt enkelt en process. På väg mot mylla.

Om våren kan man räkna med att den dynga son legat hela vintern är brunnen. När du väl sett brunnen gödsel så känner du igen den.:)

Jag hade ett hörn av dyngstacken som vi aldrig tömde helt. Jag bar dit daggmask och därifrån tog jag all gödsel jag behövde till rabatter och land.
Foto :) Jag vet ju inte om jag sett brunnen gödsel eller inte. (Tänkte ta en räd på stallets gödselstack i vår men vill ta så brunnen som det går. Halva ridgruppen säger att de hittar brunnen och det går jättebra andra halvan säger att den aldrig kan hinna bli brunnen och bara duger till komposten. Själv velar jag och vet inte ens hur den brunna ser ut, även om det finns olika varianter på stacken :D)
 
Foto :) Jag vet ju inte om jag sett brunnen gödsel eller inte. (Tänkte ta en räd på stallets gödselstack i vår men vill ta så brunnen som det går. Halva ridgruppen säger att de hittar brunnen och det går jättebra andra halvan säger att den aldrig kan hinna bli brunnen och bara duger till komposten. Själv velar jag och vet inte ens hur den brunna ser ut, även om det finns olika varianter på stacken :D)
Skit sen förra året räknar jag som brunnen, så töms den varje vår så ta det som är äldst om du vill ha brunnen dynga.
 
Skit sen förra året räknar jag som brunnen, så töms den varje vår så ta det som är äldst om du vill ha brunnen dynga.
Fast jag vet ju inte hur ofta den töms egentligen utan det handlar mer om att jag måste gissa. Så det där med att se på den lät intressant. Ridskola, inte mitt stall. Gissningsvis så töms den antagligen oftare än en gång om året då kanske och det blir komposten. (om man inte vågar sig på det som folk säger att färsk fungerar)
 
Fast jag vet ju inte hur ofta den töms egentligen utan det handlar mer om att jag måste gissa. Så det där med att se på den lät intressant. Ridskola, inte mitt stall. Gissningsvis så töms den antagligen oftare än en gång om året då kanske och det blir komposten. (om man inte vågar sig på det som folk säger att färsk fungerar)
Brunnen gödsel är mitt i en förmultningsprocess. Den mörknar i processen. Så ser den lite murken ut så är det bra.

Du känner också på lukten om det är brunnet. Det luktar lite annorlunda, inte så mycket färsk skit helt enkelt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 640
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 499
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp