Status
Stängd för vidare inlägg.

aglaonema

Trådstartare
Funderar lite på hästar och priser. Om man tillexempel vill ha ett lättridet halvblod i 10-års åldern är den ju rätt dyr. I vilken ålder börjar dom sjunka i pris om man skulle hålla sig nånstans under 20-årsåldern? Skulle vara roligt att hitta någon häst som inte kostar en förmögenhet. Tycker i princip alla hästar är rätt dyra idag förutom små ponnys och möjligen en del gamla travare men såna intresserar mig inte vill kunna rida dressyr med en välutbildad häst.
 
Funderar lite på hästar och priser. Om man tillexempel vill ha ett lättridet halvblod i 10-års åldern är den ju rätt dyr. I vilken ålder börjar dom sjunka i pris om man skulle hålla sig nånstans under 20-årsåldern? Skulle vara roligt att hitta någon häst som inte kostar en förmögenhet. Tycker i princip alla hästar är rätt dyra idag förutom små ponnys och möjligen en del gamla travare men såna intresserar mig inte vill kunna rida dressyr med en välutbildad häst.
Vilken nivå vill du att hästen ska vara utbildad till? Finns ju ett fåtal välutbildade travare och fullblod också om du inte måste ha halvblod.
 
Högre än lätt C bör den vara, typ gå på tygeln i alla gångarter.
Men inte över lätt A? För det borde de flesta travare klara. Man får väl kolla bara så att hästen har hyfsad galopp och inte svårt för den, det har inte min. Hon kan fatta galopp från samlad skritt utan problem, och har nu en ca nivå på lätt B (men hon är inte till salu)
 
Alla grundutbildade hästar kan "gå på tygeln" med rätt ryttare, så det blir ett väldigt konstigt kriterie för utbildningsnivå. Hur utbildad hästen än är så går den ju liksom inte på tygeln av sig själv - just det handlar ju snarare om ryttarens utildningsnivå. :) Men om det bara är en häst som är utbildad till LB du söker så är ju inte dina krav höga alls. Det klarar typ alla friska hästar.
 
Alla grundutbildade hästar kan "gå på tygeln" med rätt ryttare, så det blir ett väldigt konstigt kriterie för utbildningsnivå. Hur utbildad hästen än är så går den ju liksom inte på tygeln av sig själv - just det handlar ju snarare om ryttarens utildningsnivå. :) Men om det bara är en häst som är utbildad till LB du söker så är ju inte dina krav höga alls. Det klarar typ alla friska hästar.
Ja fast nu är det ju en färdigutbildad häst på lätt B nivå jag menar, finns mkt annonser där hästen anges vara utbildad typ lätt C-lätt B vad som nu menas med den nivån vet jag inte riktigt.
 
Ja, och det är precis det jag menar - en häst som är färdigutbildad LC-LB är rätt lite utbildad och därmed är inte dina krav höga alls.
Fast det finns ju gott om hästar som kan ta sig igenom LB men som är dåligt grundutbildade. Jag gissar att TS menar att hästen inte behöver kunna diverse rörelser men att den ändå ska vara korrekt grundriden?
 
Fast det finns ju gott om hästar som kan ta sig igenom LB men som är dåligt grundutbildade. Jag gissar att TS menar att hästen inte behöver kunna diverse rörelser men att den ändå ska vara korrekt grundriden?
En lätt B häst behöver väl inte kunna mer än rygga och skänkelvikning vad gäller rörelser?
 
En lätt B häst behöver väl inte kunna mer än rygga och skänkelvikning vad gäller rörelser?
Jag kollade igenom lätt B:1 nu, och det är inga särsklida rörelser där. Det är väl lämpligt att den är lite mer utbildad än vad den ska göra i programmet, men i lätt b:1 är det varken ryggning eller skänkelvikning
Tillägg: Det var visserligen lite ökningar i alla gångarter
 
En lätt B häst behöver väl inte kunna mer än rygga och skänkelvikning vad gäller rörelser?
Det kommer väl först i LA? Möjligen något senare LB-program, jag är inte helt uppdaterad. Oavsett så handlar ju utbildningsnivå om mer saker än rörelser. Lösgjordhet, svara korrekt för hjälperna, bjudning, vara mellan hand och skänkel osv.
 
Jag kollade igenom lätt B:1 nu, och det är inga särsklida rörelser där. Det är väl lämpligt att den är lite mer utbildad än vad den ska göra i programmet, men i lätt b:1 är det varken ryggning eller skänkelvikning
Tillägg: Det var visserligen lite ökningar i alla gångarter
Fast även om det inte är några "rörelser" så innebär tex voltstorlekarna och längning av steglängd att hästen behöver viss utbildning för att kunna göra det korrekt.
 
Det kommer väl först i LA? Möjligen något senare LB-program, jag är inte helt uppdaterad. Oavsett så handlar ju utbildningsnivå om mer saker än rörelser. Lösgjordhet, svara korrekt för hjälperna, bjudning, vara mellan hand och skänkel osv.
Själv tycker jag att det är bakdelsvändning och förvänd galopp som hör till lätt A, samt givetvis att den går stadigt på tygeln hela programmet.
 
Ja fast nu är det ju en färdigutbildad häst på lätt B nivå jag menar, finns mkt annonser där hästen anges vara utbildad typ lätt C-lätt B vad som nu menas med den nivån vet jag inte riktigt.

För det behöver du inget halvblod. Om upp till Lätt A räcker för dig så kan du ha vilken ras som helst nästan. Det finns ju de som rider MSV dressyr med tunga kallblod.
 
Vilken tråd i ordningen är vi inne på om att hästar är för dyra enligt dej utöver alla andra fel en swb har men tänker inte ha någon annan ras?

Fick du sålt unghästarna du hade för några år sedan eller fick du ut dom på foder?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 237
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp