Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror problemet mycket är att det du tycker är dyrt tycker marknaden inte är dyrt.

Det du vill ha skulle jag inte förvänta mig att hitta under 70' om hästen även ska vara frisk och bussig. Och då är priset utifrån att du kan tänka dig en häst nära de 20'

Visst kan du om du letar hitta ett väl grundutbildat halvblod I sina bästa år för säg 35. Men med 99% säkerhet är då något annat inte perfekt eller vad du söker.

Men du, söker du häst upp till 165 bara så varför leta halvblod prompt??
 
Ja när man ser annonser på storhästar som enbart kan gå som sällskap för 10 000 blir man inte glad, vem köper en sådan? Shettisar börjar vara uppe i 30 000 för en vanlig ponny. Sen får marknaden tycka vad den vill om priser jag utgår från min egna ekonomi.
 
Jag tror problemet mycket är att det du tycker är dyrt tycker marknaden inte är dyrt.

Det du vill ha skulle jag inte förvänta mig att hitta under 70' om hästen även ska vara frisk och bussig. Och då är priset utifrån att du kan tänka dig en häst nära de 20'

Visst kan du om du letar hitta ett väl grundutbildat halvblod I sina bästa år för säg 35. Men med 99% säkerhet är då något annat inte perfekt eller vad du söker.

Men du, söker du häst upp till 165 bara så varför leta halvblod prompt??
Kallblod brukar vara billigare gillar inte såna, ej heller varmblodstravare. Så vad skulle man leta liksom.
 
Ja när man ser annonser på storhästar som enbart kan gå som sällskap för 10 000 blir man inte glad, vem köper en sådan? Shettisar börjar vara uppe i 30 000 för en vanlig ponny. Sen får marknaden tycka vad den vill om priser jag utgår från min egna ekonomi.

Fast om din ekonomi inte räcker till det du vill ha så måste du ju spara mer eller vara utan det du vill ha men ekonomin inte räcker till.

Som någon sa, du har under lång tid skrivit likadana trådar. Hade du lagt undan vad ett halvblod kostar I månaden under den tiden hade du om du lagt det ovanpå dina 35 kunnat köpt den häst du vill.
 
Ja när man ser annonser på storhästar som enbart kan gå som sällskap för 10 000 blir man inte glad, vem köper en sådan? Shettisar börjar vara uppe i 30 000 för en vanlig ponny. Sen får marknaden tycka vad den vill om priser jag utgår från min egna ekonomi.

Det stora problemet är att man inte kan omforma resten av världen till att passa en själv.

Om jag skulle utgå från vad jag själv tycker att något ska kosta och t ex tycka att min hyra ska vara tusen spänn får jag antagligen vara utan en vettig bostad. Om du tycker att den häst du vill ha ska kosta 35000 när marknaden säger det tredubbla får du med största sannolikhet leta mycket länge och med stor sannolikhet aldrig hitta den.
 
Ja när man ser annonser på storhästar som enbart kan gå som sällskap för 10 000 blir man inte glad, vem köper en sådan? Shettisar börjar vara uppe i 30 000 för en vanlig ponny. Sen får marknaden tycka vad den vill om priser jag utgår från min egna ekonomi.
Det är klart man får utgå från sin ekonomi. Men då får man ju vara beredd på att det man söker inte passar den summa man kan lägga.
Då får man spara/låna/sälja. Det gäller alla.
En enskild person styr ju inte marknaden.

Har du kollat korsningar? Importer?
De som annonseras under 'allround' och inte grenspecifikt?
Hästar av halvblodstyp som inte är just swb?

Ställ inte in sökning på ras utan på egenskaper och pris och sålla efter det.
 
Det stora problemet är att man inte kan omforma resten av världen till att passa en själv.

Om jag skulle utgå från vad jag själv tycker att något ska kosta och t ex tycka att min hyra ska vara tusen spänn får jag antagligen vara utan en vettig bostad. Om du tycker att den häst du vill ha ska kosta 35000 när marknaden säger det tredubbla får du med största sannolikhet leta mycket länge och med stor sannolikhet aldrig hitta den.
Precis så. Och jag letar sommarställe och vill hemskt gärna ha nåt sjönära, rimligt nära min bostad och under en miljon. Jag tycker de borde sälja till mig, inte till dem med större budget. Men de gör de inte. Sånt är livet, och marknaden.
 
Det är klart man får utgå från sin ekonomi. Men då får man ju vara beredd på att det man söker inte passar den summa man kan lägga.
Då får man spara/låna/sälja. Det gäller alla.
En enskild person styr ju inte marknaden.

Har du kollat korsningar? Importer?
De som annonseras under 'allround' och inte grenspecifikt?
Hästar av halvblodstyp som inte är just swb?

Ställ inte in sökning på ras utan på egenskaper och pris och sålla efter det.
Hittar man inte vad man söker så köper man inte, då blir det bara fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 258
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 336
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp