Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag ser den här tråden blir jag påmind av vad jag hört andra skriva/säga att i princip alla hästar klarar LB mer eller mindre.
Jag skulle nog leta i den prisklassen du tänkt dig och se vad du kan hitta, som stämmer in på dina önskningar.
Det finns väldigt många olika halvblod idag, det svenska ligger rätt högt i pris om jag inte missminner mig, det finns en hel del halvblod från t ex. Polen, Holland osv.
 
Vad gillar du med halvblod? det jag hittar är att dom är för stora och fel temperament enligt dej, utöver dyra då.
Mest gillar jag deras härliga utseende, mankhöjd upp till 165 cm perfekt, deras fina gångarter och förhoppningsvis är en äldre häst under 20 typ inte jättedyr.
 
Vilken prisklass letar du i? Jag har nyligen börjat titta på annonser med tanken att kanske kunna köpa om ett år. De hästar jag hittar som uppfyller mina kriterier (5-15 år, max 170 cm, utbildad till minst LA (om lite äldre än 5), ej för hårt tävlad i hoppning, ingen skadehistorik, kan ridas ut på själv, inga olater, presenterad i en trevlig video där den går i form utan att vara ihoptryckt i felaktig form) går på 100000 kr. Sedan tittar jag även på andra möjligheter, som fjording, haflinger, nordsvensk, tinker, cob pch då kanske 50000 räcker.
 
Vilken prisklass letar du i? Jag har nyligen börjat titta på annonser med tanken att kanske kunna köpa om ett år. De hästar jag hittar som uppfyller mina kriterier (5-15 år, max 170 cm, utbildad till minst LA (om lite äldre än 5), ej för hårt tävlad i hoppning, ingen skadehistorik, kan ridas ut på själv, inga olater, presenterad i en trevlig video där den går i form utan att vara ihoptryckt i felaktig form) går på 100000 kr. Sedan tittar jag även på andra möjligheter, som fjording, haflinger, nordsvensk, tinker, cob pch då kanske 50000 räcker.
Själv skulle jag önska en billig typ 35000 men då får den va äldre typ 17 men bör inte ha olater.
 
Halvblod under 35000 finns absolut. Men troligtvis inte lättridna, lagom gamla, eller utbildade. Jag har köpt en fullstammad 10årig swb för 32000 men det var 19 år sedan och den hade bara en växel dvs full fart, inte skolad alls plus lite skum exteriör.
Okej, nå vad skulle du uppskatta en sån jag vill ha kostar?
 
Googla "hästannonser".

Jag har ett tips. Du har ju letat häst i åtminstone ett år. Hur vore det att varje månad lägga undan den summa som det skulle kosta dig att ha hästen? Då menar jag totalt: foder, försäkring, rida för tränare, hovvård etc.

På ett år, kan du då dubbla den summa du nu har som idealiskt inköpspris. Bra, va?
Pengarna går alltid till något annat, tråkigt att spara. Dessutom har jag redan 2 små gulliga hästar, billiga i inköp. Köper endast fler om det är värt besväret/utgiften.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 337
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp