L

Lillmaria

Hej, jag har inte använt mig av det här forumet förut och vet egentligen inte var jag ska göra mitt inlägg. Jag provar här, tipsa mig gärna om vart jag ska om det är helt fel...

Jag funderar allvarligt på att köpa egen häst. Jag har börjat titta på stallplatser o s v men känner mig osäker på hur ett hästköp går till i övrigt. Vad ska man tänka på, förutom att man trivs med hästen och att den passar min typ av ridning? Jag tänker främst på köpekontrakt, betalningar, veterinärbesiktningar o s v. Har ni tips, snälla hör av er!!! /Maria
 
ett tips: besiktiga hästen med egen veterinär eller gör upp något med ägaren.

När min kompis skulle köpa sin häst så besiktigade ägaren hästen hemma med sin veterinär. Den gick igenom u.a.
Sedan hade min kompis hästen hemma i tre veckor och i slutet besiktigade dom den igen med deras veterinär då den gick igenom u.a. igen.
Hade den inte gått igenom hade dom ju tagit reda på vad det var för fel och sedan rådgjort med ägaren om dom skulle ha kvar hästen tills nästa besiktning eller lämna tillbaka hästen.

Jag tyckte det lät ganska smart..
 
Hej och Välkommen! :banana:

Ja, detta med att köpa häst är inte så lätt, men roligt..
Jag delar med mig av mina erfarenheter, sedan är ju alla induviduella.
Vetrinärbesiktning är det lite olika vad som sägs, ibland betalar säljare (oftast) och ibland köpare.Jag tycker du ska var med att välja veterinär, jag rekommenderar faktigst klinik där de har möjlighet att kolla saker på ett annat vis.Efter besiktnigen som förhoppningsvis gått bra, är det läge att ta hem hästen till dig snarast pga skaderisken.
Se till att ha den försäkrad från allra första stund.
Kontrakt ska alltid skrivas, finns att köpa på Granngården eller välsoterade ridsportsbutiker.Läs igenom det i lugn och ro innan så du vet vad som gäller.
Gör upp med betalningen innan , postväxel, kontanter osv.
Bästa är att betala allt på en gång, då är det klart.
Kontraktet gäller som kvitto.

Ja, det var mina tips i stora drag, det finns säkert fler.
Lita på din känsla när du letar! :love:
Lycka till och hoppas du finner din vän!
Kom gärna med mer frågor om du känner dig osäker. :confused:
:)
 
Förutom vad Hästen redan skrivit bör du tänka på försäkring, så att du har hästen ordenligt försäkrad då du köper denna.

Ta gärna med en vän då du tittar på häst också, 4 ögon ser mera...
 
Tack snälla ni för tipsen. :D Har lite problem att svara på vissas inlägg. Konstigt, sidan bara blir blank.

Ja det här med försäkringar verkar ju vara lite komplicerat också... Vilken typ av försäkring är att rekommendera om hästen fr a kommer att användas till motionsridning i skogen, samt lättare dressyrträning, ej tävlan? Är något försäkringsbolag bättre än andra?
 
Lite olika permier är det allt på olika bolag.
Jag har Agria en full A1 försäkring, som är att rekommendera.
Som råd är att ha hästen försäkrad minst för det belopp du betalat, anser du sedan att hästen höjs i värde efter en tid kan du höja försäkringen men tänk då på att de kan kräva en vetrinärbesiktning.Agria höjer inte mer än 5000:- utan ny besiktning, så var det iallefall för mig , det kan ha ändrats, det är ett tag sedan.
Det är lite olika permier beroende på ras.
Bästa är och ringa och höra sig för innan så man får bästa tänkbara.
:)
Hej så länge!
/
 
Det allra viktigaste är förstås att du verkligen tycker om hästen!

Min ridlärare sade när jag skulle åka och titta på en häst: "Man ska känna att man verkligen vill ha den tills den är 37 år och självdör!" Då är det rätt häst för dig.

Försäkring och veterinärbesiktning har ju de andra skrivit om.
 
Jag rekommenderar att du tar hästen på prov först. Det är jättesvårt att under ett eller ett par tillfällen bilda sig en uppfattning om hästen. Jag fick ha min på prov i 2,5 vecka, men det blev förlängt till en månad av olika orsaker. Det var kanonbra, för då hann han bli sitt rätta jag också. Första veckan på ett nytt ställe är väl dom flesta hästar lite skärrade.
 
Försäkringar har karenser innan de börjar gälla fult ut. Om hästen redan har en försäkring i "rätt prisnivå" du kan ta över är det ett plus! Annars bör du skriva in i kontraktet att köpet ska gå tillbaka om hästen inte kan försäkras.

Som köpare är du skyldig att kontrollera att hästen verkligen är säljarens.

Redan nu krävs pass för alla hästar i samband med ägarbyte så har den inte pass redan bör du göra upp med säljaren vem som ska betala (eller i alla fall sätta dig in i vad det kommer att kosta dig).
 
Ja, jag hoppas ju verkligen på att hitta min drömhäst och allra bästa vän :)
 
Har du någon aning om ungefär vilken prisnivå vi pratar om gällande passen?
 
Finns det några särskilda bestämmelser vad gäller lån/prov av häst i nya hemmiljön. Vad jag har förstått så är det jag som är ansvarsskyldig vid eventuella skador o s v. Vem ska stå för eventuella frakter fram och tillbaka om man nu köper en häst ganska långt ifrån där man bor?
 
Pass kostar runt 2000 TROR jag. Det är nog oxå lite olika.
En häst so, endast ska användas för "Hemmabruk" dvs. motionsridning och lite träning ser jag ingen anledning att dra till klinik för attt besiktiga!!
Var dock noga med att ha sakkunnnig till hjälp! Så du inte betalar 20 000:- för nåt som inte är värt ens 10 000:- Och se till att du får veta hästens bakgrund och att den är ordentligt hanterad och vettig. Det är inte alltid man får ta hästen på prov. Men åk å provrid mer än en gång.. Men kan minnas fel annars.

Vad letar du efter? Kanske har nåt intressant....

Lycka Till!
Mvh M
 
Jag letar efter en häst för just motionsridning och lättare dressyrträning. Den behöver inte vara fullärd, jag kan tänka mig att utvecklas tillsammans med hästen för instruktör någon gång i veckan. Men grunderna är ett måste, jag har inte sysslat med någon form av inridning förut.

Jag vill att hästen ska vara lätt att hantera, sko, lasta, o s v. Den måste fungera väl tillsammans med andra hästar, eftersom stallet jag har hittat på hyser 12 andra hästar också. Önskad mankhöjd 155-170 cm. Gärna halvblod eller icke travtävlad/hårt tränat varmblod. Har du något som kan passa?

Kan veterinären hjälpa till med värdering av hästen i samband med hälsoundersökningen? Har han/hon generellt några kunskaper om detta?

/Maria
 
mitt tips är att prova så många hästar du kan. man känner när det är "rätt häst".

om du har betämt dig t. ex för ett prisläge, ändra di ginte, utan sålla.

annars har du helt plötsligt 3400 hästar att välja på.

koncentrera sökningen till det du vil ha. var egoistisk :)
 
Fundera ut vad du söker efter som ngn redan sagt!
Det är STOR skillnad på ett halvblod och ett varmblod, och då menar jag inte bara prismässigt.
 
Nej köp inget varmblod! Om du gör det kommer du att få jobba minst dubbelt så hårt som om du köper ett halvblod. Du kommer att få problem med att hitta någon som vill träna dig och om du hittar någon kommer du med stor sannolikhet att vara sämst i gruppen. Kom ihåg att det kostar lika mycket att ha en billig häst uppstallad som att ha en dyr häst uppstallad, alltså är det bättre att vänta lite med att köpa häst om man inte riktigt har råd att köpa det man vill ha.

Nu kommer jag säkert att få skit för det här, många varmblodägare älskar säkert sina hästar, men sanningen är att ett varblod SÄLLAN bidrar till att höja ryttarens självförtroende även om den säkert kan vara en väldigt trevlig kompis.

PS: Det kan vara bra att ta med en videokamera när man tittar på häst så kan man kolla igen hemma i lugn och ro och kanske med en kompis/tränare.
 
Hejsan!

Jag tror inte att det är en hovböld, utan det låter presic som många hästar har nu; hålvägg!!
Detta brukar komma presic under skon, så det är inte konstigt alls att ingen har sett det. Konstigt att din hovslagare inte visste något om detta. Detta breder tyvärr ut sig mer och mer, har en häst som haft detta i snart 3 år!

Det är bättre och sämre om vartannat.
Det kan dyka upp ett bra stort hål bara på några dagar!
Be hovslagaren gröpa ur hålen, och lägg i en bomullstuss indränkt i jodopax. Vi har också använt ett blått medel som heter Rengör strålen, och säljs i hästvarubutiker. Vet inte vilket som gör bäst verkan? Det är det ingen som vet ännu.

Om du kan lämna tillbaka hästen pga detta vet jag ej, men det kan ju krävas lite mer jobb med hovarna nu.
Min andra häst har bara haft enstaka hål, och ingen av dem har varit halt. Motionerar som vanligt.
 
Oj Oj! :o
ursäkta!!
la detta inlägg hel fel!
Skulle vara ett svar på: Gäller försäkringen
förlåt
 
Vad är egentligen det största problemet med varmblod? Och den största fördelen med halvblod?
Usch, jag känner mig så ringrostig. Tack för all hjälp ni ger mig! :bow:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp