Freyr

Trådstartare
Jag har precis, i onsdags sålt min häst. Köparna har haft hsten på foder i 3 månader och tycker jättemycket om honom och klarar honom väldigt bra! Den 19/11 var köparen med mej på stallet när veterinären besiktade hästen och efter besiktningen (som var u.a.) skrev vi på köpekontraktet och skakade hand. Allt var jättebra!!! Jag sade att jag behåller hästens registreringshandlingar tills jag har fått pengarna för hästen och allt är ok med det, jag skulle få en postväxel på pengarna snarast.

Så på lördagkväll ringer köparen mej och är jätteledsen och säger "hjälp, vi har hamnat i ekonomiska trångmål". Köparens man kan eventuellt förlora jobbet (IT-branschen) efter nyår, men inget är säkert. Men de vill inte binda upp sig med månadskostnader för en häst.

Nu vill köparen riva kontraktet och skriva ett nytt när de vet säkert om jobb och så. Jag har sagt att de kan betala när de kan och fortsätta ha den andra fodervärden, som har sagt att hon vill fortsätta. Det är månadskostnaden som de är oroliga för- inte köpesumman enligt henne.

Jag vill inte riva kontraktet vi skrivit - det känns inte rätt. De har ju förbundit sig att betala hästen genom att skriva på kontraktet.

Är ledsen och förvirrad - hur skall jag göra?

/Malin
 
Oj, vilket läge...Men ett kontrakt är ju bindande för deras del, har dom skrivit på att dom ska betala hästen snarast så gäller ju det!

Jag förstår om du vill vara "snäll" och låta dom vänta med betalningen och så, men vad händer om dom inte har råd varken med köpet eller månadskostnaden. Då kommer du att stå där med en häst som egentligen vill sälja.

Tyvärr så tycker jag att du ska vara hård, det finns säkert en bra anledning till att du vill sälja din häst. Varför ska man som säljare vara "snäll" mot köpare som helt plötsligt kommer på andra tankar...Det gynnar ju definitivt inte säljaren.

Lycka till och tala gärna om hur ni löser problemet!
 
tack! :bow:

Jag skall träffa dom idag och snacka igenom det här.
Är inne på samma som du att vara hård.

Hästen skall trots allt stå kvar på samma stall som nu (där jag jobbar) så jag kommer att se honom och att han har det bra hela tiden.

/Malin
 
De har haft hästen på foder i tre månader, och först nu kommer de på att de inte har råd?

De har skrivit på kontraktet och därmed ska de betala, du har ingen anledning att vara snäll.
 
Men herregud vad hjärtlösa ni är?! Att man ska förlora jobbet är väl inget man kan räkna med, det kan komma som en blixt från en klar himmel. Om man som säljare då kan tänka sig att bryta kontraktet tycker jag att man ska göra det. De stackarna har nog tillräckligt mycket ångest över situationen ändå! :(
Jag sitter i en liknande sits själv då min man blev av med sitt välbetalda jobb pang bom häromveckan och vi har inte råd med varken det boende eller den stallplats vi har nu om han förblir arbetslös. Det är en MYCKET otrevlig situation - om jag dessutom hade tagit på mig att köpa en häst och ägaren vägrade riva kontraktet på vet jag inte vad jag skulle ta mig till... :eek:
Om du vidhåller att kontraktet ska gälla riskerar du ju bara att hästen genast säljs vidare och då till någon som du själv inte kan vara med och bestämma om.
 
det är en svår fråga och en sak som jag kommer att tänka på är vad händer med hästen sen...
tänk om de säljer den vidare jätte billigt eftersom de inte vill ha den / har råd att ha den kvar och så hamnar den på en transport till Belgien. :cry:
Som sakt det är en svår fråga!
kram // cicci
 
Någonstans tycker jag det handlar om att folk faktiskt måste lära sig att planera sin ekonomi och inte hela tiden "leva på gränsen". Skriver man på ett köpekontrakt så gäller ju det, så är det ju bara.

Jag förstår att det är kämpigt om någon välbetald blir arbetslös, men då får man ju se över sin situation. Flytta till ett billigare boende och kanske sälja hästen eller flytta till billigare stallplats....

Anledningen till att man säljer en häst är ju att man inte vill/kan ha den kvar. Är säljaren i tråden "snäll" får ju hon en merkostnad som hon inte har räknat med. Det kanske knäcker hennes ekonomi?
 
Men du, Freyr måste väl tänka på sin egen ekonomi i första hand. Hade du velat få en extra stallhyra så där helt plötsligt? Det är inte säkert att hennes ekonmi är bättre än köparens blivande.
 
En krånglig situatuion... för bägge parter !!!

Visst kan man begära att människor ska planera sin ekonomi, men man kan ju knappast begära att någon ska förutse faktorer som plötslig arbetslöshet, sjukdom, olyksfall, dödsfall, allergier med flera! Detta är ju omständigheter som kan drabba oss ALLA... inget man ber om direkt eller önskar... Men det är svårt att gardera sig totalt mot sådana saker!
 
Vad jag förstod har de ju inte köpt hästen... de har ju inte betalat den.
Frågan är väl huruvida detta räknas som köp eller inte. Parterna har skrivit ett köptekontrakt, men hästen övergår ju inte till köparens ägo förrän denna är betald. Och hästen borde ju fortfarande vara säljarens... :crazy:

Kan tillägga att jag inte avundas säljaren alls!!!
Det är jättesvår situation tyvärr... och inget roligt alls att råka ut för!
Men om inte köparen kan betala... ja vad ska man då göra???
Man kan ju knappast tvinga av pengar som inte finns :(
 
Nu har jag och köparen haft ett långt och tårdrypande samtal. Köpekontraktet är makulerat och de fortsätter ha hästen på halvfoder, som de haft.

Jag är så himla ledsen :cry:

Det skulle ha varit så bra om de haft honom!

Det jobbigaste är inte att inte få pengarna (och därmed kan jag inte köpa någon ny häst)!

Den här hästen har jag hållit på att sälja i ett år och den är lite speciell, men fin och väldigt rolig! I februari i år var det en tjej som provade, gillade honom och sa: "jag köper honom".
Hon är 20 år och eftersom jag visste att hon bodde hemma så frågade jag om det var helt ok med hennes mamma åxå och hon svarade o, ja det är inga problem".

Jag beställer tid för vet.bes. och tjejen är med på den och allt är frid och fröjd. Några dagar senare ringer mamman och skäller ut mej och tjejen hade då inte alls kollat om det var ok attt köpa häst (som mamman skulle betala).

Jag fick ju stå och betala vet.bes och inte få hästen såld då och nu händer inte helt samma grej, men ändå, IGEN!!

Jag får ju aldrig ta farväl av hästen, aldrig göra nått avslut!

Åhhh, Vad trött jag blir!!! Jag bara gråter och gråter för tillfället!

/Malin
 
Förstår hur det känns... och att det verkligen måste vara jättejobbigt!!!!

Hästaffärer är så oerhört svåra.. man vill ju att hästen ska "hamna rätt" och dessutom vill man ju gärna få det gjort någon gång :crazy:

Att stå och traggla på samma fläck är aldrig roligt!

Men ge inte upp.. det löser sig !!!
*sänder en tröstande kram*
 
Nu har ju du gjort ditt val, jag förstår att det var svårt. Men var det inte stallhyran som dom inte hade råd med???

Nåväl, jag tycker att du ska försöka sälja hästen till någon annan. Jag antar att du är i samma situation som de flesta andra här i Sverige. Man måste sälja undan en häst innan man har råd att köpa en annan.
 
Vad jag förstod har de ju inte köpt hästen... de har ju inte betalat den.
Frågan är väl huruvida detta räknas som köp eller inte. Parterna har skrivit ett köptekontrakt, men hästen övergår ju inte till köparens ägo förrän denna är betald. Och hästen borde ju fortfarande vara säljarens... :crazy:


Om det inte står inskrivet i köpekontraktet att hästen är säljarens egendom (ägarförbehåll) är den faktiskt inte det. Det verkar som om hästen finns hos köparen, som alltså kan anses ha övertagit den. Köparen har då en skuld till säljaren som man tex kan försöka driva in via kronofogden, men inte längre någon rätt till hästen.
 
Sälja hästar är knepiga saker det. Dels så är det lika svårt som att sälja bilar, d.v.s. svårt att få ut rätt pris och faktiskt få betalt. Och det skall gudarna veta att det är. Sedan så är det en levande varelse, så man har även andra saker att ta hänsyn till.

Som säljare får man nog räkna med att inget är klart förrän det är klart. Det är ett bra sätt att skydda sig mot besvikelser. En annan sak som du borde ha gjort, är att ta handpenning i samband med kontraktskrivning. En handpenning som är stor nog att täcka veterinärbesiktningen och litet till. Pengar som köparna inte får tillbaka om de kryper ur. Och som de får tillbaka om hästen inte går igenom. På det sättet så hade du sluppit kostnaden för den första veterinärbesiktningen. Om det ens hade blivit någon.

Handpenning är ett bra sätt att få reda på att köparna verkligen är intresserade. Lämnar man ut på prov, så kan man ta en redig handpenning, som blir förverkad såsom "hyra av hästen" om hästen lämnas tillbaka.

Vad du skall göra nu är detta:
Du låter köparna köpa sig fria från kontraktet. För du kan faktiskt gå till kronofogden för att få dina pengar. Om köparna har något av värde att ta, så kommer du att få pengarna. Och köparna kommer att få en betalningsanmärkning.

Så vad kan det vara värt för dem att komma ur köpekontraktet? Mitt förslag är 10.000:-. Det är en kännbar slant för dig, men ingen orimlighet för dem. Det är fult att luras, och du har just blivit lurad. Köparna får gottgöra dig för det.
 
hallåå ...
har jag missat något eller?
hur ska de ha råd att vara fodervärd på hästen när det var månadskostnaden som de inte hade råd med???
antingen har man råd att ha häst eller också inte!
 
Det visade sig att pengarna till köpet INTE fanns... :(

De står som halvfodervärd nu och då är inte månadskostnaden så hög.

/Malin
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 242
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 047
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 362
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 162
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp