Bukefalos 28 år!

Hästköp ?

K

Koko_

Ett hästköp? Man ska ju vet.besikta osv. Ska man anlita en vet från hemtrakterna, som sedan följer med vid första besöket, eller ska man ta säljarens vet? Ska man ta med transport på engång ?
Jag är lite osäker på detta, ni som har gjort hästköp, och jag vet att det är mååååååånga :D, hur har ni gjort!

/ Tacksam för svar, som alltid! :D
 
Vilken veterinär man anlitar kommer man överens med säljaren. Åker man långt så skulle iallafall jag ta med mig släpet på en gång.
 
Jag tycker man ska veterinärbes hästen om man inte känner den sen tidigare, eller känner ägaren väl. Ska man ha en häst man ska t.ex tävla högt med kanske man bör röntga den?

Jag skulle ta vet.bes på klinik, eller en egen veterinär.

Om man ska åka långt, och pratat med säljaren innan så kan man ju ta med transport på en gång...
 
Jag tog min häst på öppet köp i 2 veckor och tog min vet. till besiktningen.
 
ta aldrig säljarens ordinare veterinär!
han har tystnadsplikt och kanske undanhåller saker som är viktiga vid besiktning.
 
Försök att få någon (annan än säljaren) att rekommendera en bra veterinär i trakten.

Åker man långt blir det väldigt dyrt att ta med veterinär hemifrån (reseersättning). Å andra sidan kanske det är värt det om man inte får tag på någon veterinär som verkar bra. Det lönar sig aldrig att köpa en häst som inte är OK!
 
Ta absolut inte säljarens veterinär.

När jag vet.besiktiga en av mina tog jag hästen till en klinik för att vara på den säkra sidan.

Själv är jag kanske överförsiktig men jag röntgar gärna för att vara på den säkra sidan ävenom jag rider långt ifrån elithästar. Min senaste häst blev halt strax efter besiktningen och då var det skönt att ha plåtar att jämföra med. (det var iofs bara en vrickning i hagen, men ändå skönt att veta att hästen var helt frisk innan)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 263
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 104
Senast: Oknytt
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 906
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp