Hästkonst

Screenshot_20210309-125935.png

Då min ryska är för dålig vet jag faktiskt inte vad den här tjejen heter, men hennes akhal tekéer är helt magiska :love:
 
Just det, jag har denna också!
tempImageJy38if.jpg


Ber om ursäkt för crappy bild, är ett pyttelitet vykort. När jag var i Lipica hade de ett större tryck och jag fick dem att leta som galningar efter något jag kunde ta med mig. Troligtvis original av Ivan Lackovic Croata, som målade naivistisk konst på bakvänt glas, alltså att de först målar det som ska vara längst fram på 'baksidan' av glaset och sen nästa lager och sen nästa. Underbar teknik och underbara motiv. Har aldrig sett just denna annat än i Lipica och på mitt pyttevykort. Påminner mig lite om kinesiska hästar (kan fortfarande inte hitta den kinesiska jag tänkte på).
 
Jag hittade den kinesiska målningen! Varför var det så svårt? Jo, för jag hade sett den i en 40 minuter lång föreläsning på YouTube från friggin 2010!!! Det är den tredje målningen som kommer upp efter 6.22 som jag verkligen älskar. Synd att det är så dålig kvalitet på videon bara. (Flera fina målningar efter ca 17.33 också.)

 
Har ofta svårt för hästkonst, undviker det mycket därför. Det provocerar mig för mycket när det är fel. För mig känns det som om de flesta inte ser eller förstår vad de avbildar på något sätt. Som om de inte får med sig det viktigaste av vad en häst är? Missar som gör att jag inte köper det. Jag vill ha det någorlunda anatomiskt korrekt också, eller fel på "rätt sätt", vad det nu är exakt kan jag inte svara på ...

Men jag tycker Heather Jansch ofta är duktig på att lyckas där många andra missar, för mig fångar hon själva hästsjälen på något vis i sina drivvedsskulpturer. De lever!

4f12bc1f1650dbcb5516305dd8bdacca.jpg


3c0f2e4d828cc9664d8f720c99d4170c.jpg


Gillar många av Christian Hooks hästmålningar också, har speciellt fastnat för den här:

_DSC5367.jpg


Denna magiska häst av John Bauer har präntat sig hårt in i min hjärna också. Den är av ngn anledning alltid annorlunda i mitt minne, mer av allt - häftigare och vackrare, mörkare och mer ödesmättad. Jag blir alltid lite överraskad när jag letar upp den. Oavsett så har den verkligen gjort intryck på mig!
jb_into_the_wide_world2.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har inte någon direkt hästkonst hemma annat än porslinshästar av kinesiska typ som jag fått i present diverse födelsedagar.

Det finns vissa konstnärer som jag tycker om men som jag inte riktigt tror att jag skulle vilja ha hemma - t.ex. Bev Doolittle som nämnts tidigare tycker jag har häftiga målningar men det är nog inte något jag skulle ha själv här hemma, och Lesley Harrison har ju fantastiska målningar som ser ut som foton, men inte heller där kan jag se mig själv ha sådana på väggen.

Det jag föredrar att ha på väggarna hemma är naturscener, t.ex. skog, äng, sjöar och liknande och gärna i lite ljusare mer "glada" färger - så kanske om jag hittar konstnärer som har liknande tavlor med hästar också. Som det är nu har jag bara en enda tavla där det finns med en häst - ett tryck av en målning av Stina Sunesson som jag hittade för 5 kr på loppis och som jag gillade.

IMG_20210309_140105_697.jpg
 
Har ofta svårt för hästkonst, undviker det mycket därför. Det provocerar mig för mycket när det är fel. För mig känns det som om de flesta inte ser eller förstår vad de avbildar på något sätt. Som om de inte får med sig det viktigaste av vad en häst är? Missar som gör att jag inte köper det.

Men jag tycker Heather Jansch ofta är duktig på att lyckas där många andra missar, för mig fångar hon själva hästsjälen på något vis i sina drivvedsskulpturer. De lever!
Jag förstår hur du tänker (varför sjukvårdspersonal kan ha svårt för sjukhusserier på TV osv), och jag tänkte fasen på Jansch och drivveden av skälen du nämner. Vid sidan av att jag uppskattar trä som material. Och drivved liksom, bara en sån sak... att skapa utav det som dig av slupen givet äro. Och de lever verkligen!

Men - jag får ändå en litet avmätt känsla inför dem. Jag finner dem nog för autentiska för min personliga smak.
Men jävliarimig om de inte är helt fantastiska.
 
Har ofta svårt för hästkonst, undviker det mycket därför. Det provocerar mig för mycket när det är fel. För mig känns det som om de flesta inte ser eller förstår vad de avbildar på något sätt. Som om de inte får med sig det viktigaste av vad en häst är? Missar som gör att jag inte köper det. Jag vill ha det någorlunda anatomiskt korrekt också, eller fel på "rätt sätt", vad det nu är exakt kan jag inte svara på ...

Men jag tycker Heather Jansch ofta är duktig på att lyckas där många andra missar, för mig fångar hon själva hästsjälen på något vis i sina drivvedsskulpturer. De lever!

4f12bc1f1650dbcb5516305dd8bdacca.jpg


3c0f2e4d828cc9664d8f720c99d4170c.jpg


Gillar många av Christian Hooks hästmålningar också, har speciellt fastnat för den här:

_DSC5367.jpg


Denna magiska häst av John Bauer har präntat sig hårt in i min hjärna också. Den är av ngn anledning alltid annorlunda i mitt minne, mer av allt - häftigare och vackrare, mörkare och mer ödesmättad. Jag blir alltid lite överraskad när jag letar upp den. Oavsett så har den verkligen gjort intryck på mig!
jb_into_the_wide_world2.jpg
Jättefin jag älskar de som hör till sagan om den lilla ringen.

1615296604949.png
 
Har ofta svårt för hästkonst, undviker det mycket därför. Det provocerar mig för mycket när det är fel. För mig känns det som om de flesta inte ser eller förstår vad de avbildar på något sätt. Som om de inte får med sig det viktigaste av vad en häst är? Missar som gör att jag inte köper det. Jag vill ha det någorlunda anatomiskt korrekt också, eller fel på "rätt sätt", vad det nu är exakt kan jag inte svara på ...

Men jag tycker Heather Jansch ofta är duktig på att lyckas där många andra missar, för mig fångar hon själva hästsjälen på något vis i sina drivvedsskulpturer. De lever!
Så väl formulerat och precis så jag ser det. Hästar är så fantastiska och vackra i sin kroppsform, sin balans, sina rörelser, sitt uttryck, sitt sätt att vara - det är en konst i sig själv att lyckas fånga det. Själv avstår jag ifrån allt som inte lyckas med det. Klarar heller inga bakåtstrukna öron och gapande munnar, obalans och avsaknad av harmoni. Inga krigsmålningar och jakter, där hästen avbildas som en bisak.
 
Jag tror att den här skulpturen "Still water" är kopierad på lite olika platser, har sett något foto i naturmiljö med stora öppna vyer runt om och lite frost typ höst-/vintermorgon - där gjorde den sig extra väl. Nästan en övernaturlig känsla.

Hittade bilden på Nic Fiddian-Greens instagram - kolla den!

img-20160130-193037-largejpg.jpg
 
Senast ändrad:
Annars har jag Whistlejacket som profil på jobbet (ok det är internt inte externt, hoppas jag) istället för foto
1615296686406.png

Det är egentligen inte hm min favorittyp av häst eller uttryck hos häst, men den är så härligt sammanhållen och koncentrerad.
 
1615296919505.png

Mer Degas

Jag hade en hel hög gamla hästtavlor och tryck, generiskt, av ingen speciell, vissa ur böcker, brittiskt tidigt 1900 eller ngt som gud vet vart de är nu. Hittade dem inte i förrådet tyvärr. Min man blåvägrade att ha dem på väggarna när vi flyttade ihop så vi har kört på blanka väggar utom för ett porträtt på en stackars vinthund som klarade sig undan (och lite landskap av pappas morfar) och nu när han kan tolerera dem 10 år senare är de som bortblåsta. (det hemska är att pappa fortfarande undrar vart ett par skisser är för jag fick dem av honom)
 
Så väl formulerat och precis så jag ser det. Hästar är så fantastiska och vackra i sin kroppsform, sin balans, sina rörelser, sitt uttryck, sitt sätt att vara - det är en konst i sig själv att lyckas fånga det. Själv avstår jag ifrån allt som inte lyckas med det. Klarar heller inga bakåtstrukna öron och gapande munnar, obalans och avsaknad av harmoni. Inga krigsmålningar och jakter, där hästen avbildas som en bisak.
Det är häpnadsväckande hur någonting som är så kvickt, uttrycksfullt och vilt ofta framställs så platt och tråkigt och lealöst. Det är som kattkonst, de är totala jägare men framställs som mjukdjur.

Jag har dock inget emot bakåtstrukna öron och gapande munnar iofs. :D som synes av bilderna jag la in.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 707
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp