Hästlastbil?

M

Miko

Jag funderar på att skffa en hästlastbil iställer för trailer. Nån som har det? För och nackdelar? osv... Funderar även på om de finns sådana som är så pass stora att om man stannar på tnatten att hästen kan stå kvar där i och sova. Men det kanske inte är lagligt? :confused:
 
hästlastbil är ett bra alternativ. Skall du ha en för B kort eller Ckort?
Bkortsbilarna är ganska så dyra (runt 250 000 för en nyare) medan c-korts bilarna är dels större rymligare och billigare.

Tyvärr får man inte lov att stalla upp hästarna i lastbilen på natten. Varför vet jag inte men man får inte det längre.

Själv tycker jag det är underbart med lastbil speciellt på kvällarna när man ligger ute eftersom man slipper åka ifrån platsen o lämna hästarna och man sover ändå rätt bekvämt.
/Penny
 
nackdelen med stora lsatbilar är väl isådana fall att det är svindyrt så fort nått går sönder :crazy:
 
Det blit nog en för C-kort då jag har de.
Vart tror du man kan kolla upp om man får ha hästen där i under natten? Varför jag frågar är att på många tävlingsplatser har de inte uppstallning utan man får låna rasthage. Men om det regnar ute så har man ju inte direkt samma fina välputsade häst nästa dag. :mad:
 
Hej!JAg vet inte vart man kan hitta det kanske i TR. Jag tror inte längre att det är tillåtet att ha hästarna i lastbilarna under natten iaf inte på hopptävlingar. Det lättaste är väl att ringa till den tävlingen som ni skall på eller att ringa förbundet och fråga. JAg antar att du inte tävlar hoppning eller dressyr för jag tror att det är standard att man har box eller spilta där har aldrig hört om rasthage. Men som sagt var ring förbundet eller tävlingen o hör.


Det är inte speciellt bekvämt att ha hästen/hästarna i lastbilen över natten vill jag varan dej för. Hade 2 hästar i en stor 4 hästars bil över natten för ett par år sedan och varje gång som de trampade runt eller gjorde något gungade hela lastbilen så att man nästan blev sjösjuk och man hörde allt som hände där bak.
Hoppas det hjälpte nått
/Penny
 
Om hästen får stå i bilen över natten eller ej är knappast något ni hittar i TR. Kolla med djurskyddet hur det ligger till. Och djurskyddsregler gäller naturligtvis oavsett vilken gren du tävlar i. :)
 
Kan nog tänka det där med att de trampar runt. :crazy: Jag tävlar western och ibland händer det att boxplatserna inte räcker till och det är ju jätte svårt att hitta nått på annat håll. Så de är väl mest att veta om man får gära så i fall om att man inte... :smirk:
ska kolla djurskyddslagarna å se vad de säger då...
 
Djurskyddsbestämmelser för transport av häst.

Tror att det är här man hittar att hästen inte får övernatta i transporten. Det räknas som transport även om den står stilla och om jag kommer ihåg rätt så får inte häst åka/stå i transporten mer än max 8 timmar. Sedan ska den få vila utanför transporten ett antal timmar innan den får lastas igen. Så då funkar det inte med en övernattning i transporten.
Har själv haft hästar som åkt från Norrland till Skåne och på grund av sträckan, transport- och vilotiderna har dom fått övernatta i stall två gånger under resan ner. Dessa resor har skett med väleteblerade transportföretag som följer den regler som finns för transport- och vilotider både för häst och förare.
 
Re: Djurskyddsbestämmelser för transport av häst.

Fortsätter på det här ang att de står på bilen över natten. Är det oberoende av ytan de har att stå på. Jag hade min häst, ovetande om dessa regler, på en buss under ett SM. Hon stod som i en box så stor som reglerna säger. Är det också fel? kan även tillägga att det dunkar bra i bussen när hästen går runt.

// Selma
 
Re: Djurskyddsbestämmelser för transport av häst.

Det var min tanke med, att OM jag skulle bli tvungen att ha hästen där i under natten skulle jag ta ur delar av inredningen för att få storleken av en box där i. Vad är skillnaden då att stå i en box i bilen eller i ett stall. :confused:
 
Nar du val borjat anvanda en lastbil ar det mycket svart att ga tillbaka till en trailer.
Forst och framst sa trvis 99% av hastarna battre i lastbilen an vad de gor i en karra, och dessutom sa trivs manga manniskor battre i lastbilen pa vag till tavling an i en bil.
Det positiva ar ocksa att du inte behover aka ifran tavlingsplatsen och att du dessutom under tavlingen kan ga in i lastbilen och ga och lagga dej en stund om du vill. Eller bara gora en kopp kaffe och slippa andra manniskor en stund.
Du far ocksa plats med mycket mer i en lastbil, pa ett bekvamare satt. du kan ta med dej egna balar med ho, sackar med foder, hinkar mm och det tar ingen storre plats. Dessutom sa reser dina sadlar och trans mycket sakert och bekvamt.

Det som ar nackdelen med en storre lastbil (vilket vi har oturen att aga) ar att det ar svart att komma fram overallt man vill. Med en bil och karra kommer man ju fram nastan over allt, och kan ocksa vanda nastan overallt. Med en lastbil ar det inte alltid lika latt. Du kommer att bli forvanad over hur manga stallen inte alls ar kapabla att ta emot en storre lastbil.

Det du ska tanka pa nar du koper en lastbil, ar att kopa en som inte har "kroppen" over hytten. En sadan lastbil ar svar att ens serva, da man manga ganger maste ta av hela "kroppen" for att komma at motorn. Det ar battre att kopa en lastbil som har en fyrkantig kropp sa att du kan falla fram hytten utan problem.

Jag rekommenderar dej att ha kvar din transport. For det ar inte alltid sa roligt att aka till veterinaren med en hast i en storre lastbil.

Andra nackdelar med lastbilen ar att man liksom har en tendens att kopa fler hastar, da man har plats for dem!! :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
585
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
341
Senast: Glimra
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp