Hästpass-eller avsaknad av sådant...

Anastacia

Trådstartare
Angående hästpass.
Om man är fodervärd och inte har hästens pass, kanske för att hästen inte har ett pass alls, och länsstyrelsen kommer och gör kontroll, vad händer då?
Vem är ansvarig för att hästen ska ha ett pass? Är det ägaren eller är det fodervärden som ställs "till svar" för detta?
Som fodervärd kan man ju inte göra mycket åt att hästen inte har pass :crazy: om inte ägaren vill utfärda något.

Om hästen inte har pass, vad blir det då?
Får man möjlighet att skaffa pass eller blir det "straff" direkt?
 
Sv: Hästpass-eller avsaknad av sådant...

Den som har hästen uppstallad hos sig blir ansvarig (om jag har fattat det rätt)

De fall som jag har hört om så har det påtalats att det ska skaffas pass och kontroll har skett efter ett tag. När det fortfarande inte fanns pass så fick dom en chans till och om inget pass då fanns så utdömdes ett vitesbelopp (tror det var 2500:- då) Detta belopp måste då betalas varje gång dom gör en kontroll och hästen inte har pass.
I detta fallet stod hästarna hemma hos sin ägare.
 
Sv: Hästpass-eller avsaknad av sådant...

Fast hur sjutton ska man göra som fodervärd om inte ägaren vill skaffa pass till hästen? Visst man ska kolla sådant innan men om man av olika anledningar får känslan av att det finns pass och sedan visar sig att det inte är så och då hästen redan finns på plats.
 
Sv: Hästpass-eller avsaknad av sådant...

Då ser man till att ägaren skaffar fram passet. Annars får man helt enkelt återbörda hästen till ägaren. Antar att det är specificerat i avtalet att hästen ska ha pass?
 
Sv: Hästpass-eller avsaknad av sådant...

Som Kallebus sa är det den som hyser hästen som sitter i skiten vid kontroll. Det är därför det blir problem för stallägare där ägarna till de inackorderade hästarna vägrar lämna passet där för att de är rädda att det kommer bort.

Vad är anledningen till att ägaren inte vill skaffa pass? Att det kostar pengar? Hade jag varit i den situationen och foderhästen varit en häst jag kommer ha länge till och verkligen gillar, kanske tom har chans att köpa, skulle jag erbjuda mig att betala halva kostnaden för passet, det är ingen jättesumma ändå. I annat fall hade jag faktiskt sagt att om ägaren vägrar fixa pass kan denne ta tillbaka sin häst omgående. Aldrig att jag hade tagit hand om en passlös häst, som dessutom inte är min och där ägaren vägrar.

Sen kan man ju vara efterklok och säga att jag inte hade verken köpt eller tagit en häst på foder utan att ha sett passet med egna ögon.
 
Sv: Hästpass-eller avsaknad av sådant...

När jag köpte min häst för drygt ett år sen hade hon inget pass, hon var nästan två år då. Säljaren försvarade sig med att det var dyrt, att ingen skulle kolla det ändå och att det var så omständigt att göra ett. Hästen är alltså född 2010, långt efter att det blev lag på hästpass. Hur omständigt var det på en skala att göra? Inte alls, från att vi gjorde id-kontrollen till att jag hade passet i handen tog det väl en och en halv månad ungefär, och inte var det så farligt dyrt heller.

Däremot vet jag att det tog år innan jag fick passet till min andra häst, det var då när alla var tvungna att skaffa och hon är korsningsponny utan gamla papper = gick som svensk ridponny = en kategori som måste exploderat när alla dessa korsningar skulle in där.
 
Sv: Hästpass-eller avsaknad av sådant...

Ok.
Tack för svaren.
Helt sjukt tycker jag att det inte är ägaransvar på det eftersom det ändå är ägaren som är den som kan göra passet och som man tycker ändå är grundansvarig för hästen, sen att stallägaren ska kunna visa upp ett pass eller en kopia på det samma är en annan sak, för att man ska veta att det just är den hästen som står i stallet, men att det är ägaren som "åker på det" om det skulle visa sig att det inte finns något.
 
Sv: Hästpass-eller avsaknad av sådant...

Mjäe det blir inte en ridponny när den har okänd stam. Hon har väl raskod 99? Det är däremot ridponnyföreningen som fick registrera de okända ponnyerna.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 213
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp