L

lovikavanten

Vad kostar en bra dressyrhäst idag?
Krav: Bra gångarter, ca 1.65 hög, men maffig, minst grundriden med kapacitet för ca MSV-St Georges. Ålder max. 12 år.

I vilken prisklass hamnar man på ett ungefär?
 
Jag köpte min 5 åring med de kriterierna som du beskrev för 75,000 kr förra året. Jag tyckte det var ett bra pris. Han var väl grundriden.
 
Ja, 75000 kra är ett bra pris för en sån häst. Jag tycker att halvblodspriserna bara ökar och ökar, men jag kanske har fel? Men minst 75000 får du nog räkna med. Men man kan ju ha tur förstås.
 
lyckas du hitta en sån häst för 75000 så har du otrolig tur...om den är helt frisk o så...
Jag skulle vilja påstå att det handlar lite om vart i sverige man köper hästen, vanligtvis är hästarna dyrast i sköne och i sörmland. Där har de verkligen maxat priserna o en sån häst du vill ha kan du inte få för under 100 000....
 
Det beror ju helt på vilken utbstp hästen har idag... Du skriver att du vill ha en häst som är minst grundriden men ha hapacitet för st georges. Detta lämnar ju ganska fritt för tolkningar! Lika gärna som min häst skulle kunna passa in där (val -96 finalist scaninavian open som 5 & 6-åring, vinster tom MSV, startad st george med stor kapacitet för mer, begärt pris när han såldes för ett år sedan 250.00, fick mycket högre bud) så kan det vara en nyligen inriden treåring som du kanske kan få för ca 50 000...
med andra ord, det är en svår fråga att svara på!
 
jag tror du kommer upp i minst 150'000 kr - antagligen mer! Det är hutlösa priser nu och jag är glad att jag fick min guldklimp som stämmer precis in på din beskrivning för halva priset! :bow:
 
Sedan är det skillnad på de som är tävlade, inte tävlade, tävlade med placering.
Sto eller valack, när hästarna kommit upp i klasserna så brukar stopriserna öka eftersom det då visar på ett avelsvärde.
 
Det beror nog rätt mkt på vart du köper hästen, av vem du köper hästen osv.
Det finns en hel del fina hästar som aldrig blivit ordentligt utbildade eller tävlade även om de har kapacitet.
Har man tålamod och lite is i magen tror jag att man kan göra fynd. Om man ska köpa en "billig" häst tror jag inte att man i första hand ska inrikta sig på en häst med meriter. Visst, meriter är ju bra, men de kostar.. Har hästen placeringar i LA eller MSV klass ökar priset direkt, även om du kan hitta en lika bra häst utan tävlingsresultat för en betydligt billigare peng. Visst, oftast är det ju så att de bästa hästarna tas ut på tävlingsbanan, men inte alltid. Man kanske får försöka sig på att hitta de guldkornen om man inte har råd att betala en massa extra för fina meriter!

När jag ska köpa häst vill jag ha en häst med BRA gångarter och bra huvud. Mitt enda krav utbildningsmässigt är att den är grundriden, dvs. går i okej form och är positiv till arbete. Den behöver inte vara tävlad eller dylikt, bara den rör sig bra.
Jag måste antagligen utbilda den vidare själv (med hjälp av tränare självklart), men jag vill ha bra grundmaterial i form av fina gångarter och trevligt psyke.

Har man tid och ork att leta och vet vad man är ute efter tror jag att man kan hitta bra hästar under 100 000 :)

Nirak
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
925
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 365
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp