Bukefalos 28 år!

Hästsektorn en miljöbov: "Glitter och trams köps som aldrig förr"

I undersökningar menar man att hästsektorn släpper ut mer koldioxid än inrikesflyg, till exempel genom produktion av foder och transporter av såväl människor som djur och förnödenheter. Forskningen visar att viljan till förändring finns, men det kräver förändringar av stallens rutiner.
 
En fråga: varför brydde sig nästan ingen inom forskarvärlden om koldioxidens påverkan på klimatet för bara några tiotal år sedan utan det handlade istället om att de fossila bränslena som oljan ("peak oil" kommer säkert en del ihåg) skulle ta slut? Koldioxiden roll som växhusgas har varit känd väldigt länge, en svensk fysiker Svante Arrhenius visade detta redan på artonhundratalet(!) och samma gäller även ökningen av koldioxid i atmosfären.
Forskarvärlden i stort försöker skrika högt, så visst de bryr sig. Det är politikerna som inte brytt sig och många bryr sig fortfarande mer om röster än om sanningen.

Och så har vi foliehattarna som ja, mest bryr sig om att trolla.
 
Men hörni angående artikelns ämne, konsumtion inom hästvärlden, hur upplever ni att de är i era stallar? Är det fast fashion, man byter schabrakgarderob varje säsong, eller köper man sitt blingbling och har det sen i 20 år?

Är det slit- och släng med glittriga pannband, eller är artikelförfattaren kränkt i onödan bara för att folk gillar rosa (men använder sitt rosa glitterpannband i decennier)?
 
Men hörni angående artikelns ämne, konsumtion inom hästvärlden, hur upplever ni att de är i era stallar? Är det fast fashion, man byter schabrakgarderob varje säsong, eller köper man sitt blingbling och har det sen i 20 år?

Är det slit- och släng med glittriga pannband, eller är artikelförfattaren kränkt i onödan bara för att folk gillar rosa (men använder sitt rosa glitterpannband i decennier)?
Nu står jag inte i något stort stall men använder faktiskt mitt glitter tills det är slitet eller tills jag säljer det :angel: Köper mycket begagnat när jag köper nytt också framför allt när det gäller "extra" saker eller "lyxkonsumtion".

Har inte upplevt slit- och släng i de stall jag stått i innan heller.

(Däremot berättade min kusin om hur viktigt det var med matchande grejer för hans barn för sisådär tio år sedan, för henne och de tonårstjejer hon såg upp till).
 
Men hörni angående artikelns ämne, konsumtion inom hästvärlden, hur upplever ni att de är i era stallar? Är det fast fashion, man byter schabrakgarderob varje säsong, eller köper man sitt blingbling och har det sen i 20 år?

Är det slit- och släng med glittriga pannband, eller är artikelförfattaren kränkt i onödan bara för att folk gillar rosa (men använder sitt rosa glitterpannband i decennier)?
Jag köper glitter och nya prylar men allt används tills det går sönder. Vilket brukar vara efter ganska många år. Tröttnar jag så ger jag bort eller säljer. Men det mesta används tills det är kaputt
 
Tja, jag som håller på med brukshästar, vi köper ju nästan ingenting, och det vi köper är ofta begagnat som renoveras, lagas, används och renoveras igen...

Jag kan räkna dem jag känner som har en nytillverkad loksele på ena handens fingrar. Mina lokselar är gamla, äldre och äldst, några av dem märkta med försvarets tre kronor - renoverade av mig, och säkert renoverade av tidigare ägare också.

Visst, nya tömmar och nya huvudlag köps det, men de saknar i normalfallet bling-bling, och används tills de inte kan lagas mera.

Gamla timmerkälkar renoveras och används, gamla slåttermaskiner för häst, gamla såmaskiner, 100-pinnars harvar... Vissa gamla hästredskap är hårdvaluta om grejerna är i bra skick, eller något att plocka reservdelar från om de är dåliga.

Förutom nya skaklar i metall, åttahjuliga skogsvagnar, lunningsbågar, svänglar, släpsaxar, så görs det i princip inga nya hästredskap på den här sidan Atlanten, så gammalt är viktigt.

Sedan så är användandet av täcken mycket sparsamt även om det förekommer.

Så brukshästfolket är rätt tråkiga konsumenter - det finns lite pryttlar att köpa helt enkelt.

Skulle "någon" börja tillverka saker som riktar sig mot den här gruppen, skulle nog många "villhöver" effekter uppstå...
 
Tja, jag som håller på med brukshästar, vi köper ju nästan ingenting, och det vi köper är ofta begagnat som renoveras, lagas, används och renoveras igen...

Jag kan räkna dem jag känner som har en nytillverkad loksele på ena handens fingrar. Mina lokselar är gamla, äldre och äldst, några av dem märkta med försvarets tre kronor - renoverade av mig, och säkert renoverade av tidigare ägare också.

Visst, nya tömmar och nya huvudlag köps det, men de saknar i normalfallet bling-bling, och används tills de inte kan lagas mera.

Gamla timmerkälkar renoveras och används, gamla slåttermaskiner för häst, gamla såmaskiner, 100-pinnars harvar... Vissa gamla hästredskap är hårdvaluta om grejerna är i bra skick, eller något att plocka reservdelar från om de är dåliga.

Förutom nya skaklar i metall, åttahjuliga skogsvagnar, lunningsbågar, svänglar, släpsaxar, så görs det i princip inga nya hästredskap på den här sidan Atlanten, så gammalt är viktigt.

Sedan så är användandet av täcken mycket sparsamt även om det förekommer.

Så brukshästfolket är rätt tråkiga konsumenter - det finns lite pryttlar att köpa helt enkelt.

Skulle "någon" börja tillverka saker som riktar sig mot den här gruppen, skulle nog många "villhöver" effekter uppstå...

Borstar och grimmor då?
 
Borstar och grimmor då?
Ja du, där varierar det nog en del, men många köper nog så hållbara grimmor som möjligt, eftersom det är stora hästar, och starka hästar. Ett sådant där stort välkänt företag som hade postorder innan internet fanns har bra, hållbara grimmor för kallblod som binds upp då och då.

Man behöver väl 2,5 grimmor per häst?! En kraftig grimma när man leder eller ska binda upp (kombinerat med halsrem vid uppbindning), och en tunnare grimma att ha under huvudlaget när man kör, och några extra grimmor om/när en grimma går sönder?

Har man växande unghästar, behövs några stycken i olika storlekar allt eftersom hästen växer.

Jag ser sällan "märkesgrimmor" på bekantas hästar. Många har en lädergrimma som fingrimma, som mest syns på premieringar och liknande.

Själv har jag en svaghet för att köpa fölgrimmor, jag har rätt många, men få som fungerar bra: det är som att det inte finns fölgrimmor som riktigt passar. Fölgrimmor designade "halvblod" har fel form, de är liksom för långa. Agrias fölgrimmor, som man kan få om man har tumme med försäkringsförmedlaren är bra i formen.

Borstar? Ja kanske, de går ju åt till slut - tappar borsten eller så slits piggarna ner, och en del visar sig vara mindre funktionella. Flugäggsknivar, räknas det?

Pälsglans går det åt supermycket av! Det finns mycket man, svans och hovskägg att hålla utrett. Jag köper på fem-litersdunk...

Men de flesta jag känner är inte så pryltokiga, men det finns säkert dom så har massor med blingade borstar, och stiliga grimmor med.
 
Men hörni angående artikelns ämne, konsumtion inom hästvärlden, hur upplever ni att de är i era stallar? Är det fast fashion, man byter schabrakgarderob varje säsong, eller köper man sitt blingbling och har det sen i 20 år?

Är det slit- och släng med glittriga pannband, eller är artikelförfattaren kränkt i onödan bara för att folk gillar rosa (men använder sitt rosa glitterpannband i decennier)?
Nu är det ju bara min dotter och jag som står i mitt stall, så inte så många att jämföra med, men jag skulle väl säga att vi har många grejer och en del bling, men sakerna används både flitigt och länge! Vi har islandshästar, så användningen av täcken är begränsad, men de vi har används tills de är utslitna. Varje häst har tre (!) grimmor - en vardagsgrimma, en lädergrimma och en billig "slit-och-släng-grimma" som t.ex. kan hänga ute vid hagen när det regnar utan att det gör något. Och så minst 2 huvudlag med tillhörande bett per häst - väldigt smidigt om man vill variera bett men inte hålla på och flytta fram och tillbaka hela tiden. Och så ett par gemensamma huvudlag med bettlöst och ett vi använder för longering. Diverse olika skyddsboots och viktboots, en uppsjö olika bett, lite olika linor och rep och så varsin sadel, den ena köpt begagnad, den andra köpt ny. Några paddar och vojlockar/schabrak, men där ligger islandshästvärlden långt efter övriga - idealet är nog fortfarande sadel direkt på hästen :D

Ska vi på något sätt relatera till klimatfrågan så tror jag att det värsta vi gör med hästarna är resor med stor dieselbil + transport, dels till träning och tävling och dels för att köpa foder, strö, stängselstolpar etc. Samt förstås den klimatpåverkan foderproduktionen ger, även om vi använder minimalt med kraftfoder och köper lokalt grovfoder (samt att våra hästar livnär sig på gräs minst 6 mån/år).
 
I stallet jag står köps en del bling och snittet är väl iaf ett par nya schabrak per år. Men de används tills de är slut eller säljs vidare.

Täcken köps nya vid behov, de flesta har horseware eller buccas och dessa håller många säsonger. Småhår och så vidare lagas (antingen själv eller lejs ut). Undantaget är V som slaktar täcken på rullande band och hans ägare är trötta på att köpa täcken.
 
Det blev inte helt rätt att ställa frågan till dig, det var tänkt som en allmän fundering.


Jag har väl inte anklagat någon?


Tittar man på antalet vetenskapliga artiklar som berör klimatförändringen så tog det hela fart någon gång kring millennieskiftet ungefär och har sedan dess ökat exponentiellt samtidigt som klimatet under den här perioden inte har genomgått någon stor förändring, det är en långsam process med stora årliga variationer och det behövs långa mätserier för att kunna se en trend.
Tja min trädgård har flyttats en hel klimatzon sedan vi flyttade hit för runt 10 år sedan, tycker inte det är så himla långsamt. Sedan tänker jag att om söderhavsön man bor på sjunker under havet så kan det inte gå långsamt nog... vilket det tyvärr inte gör, går långsamt alltså.

Det går även i olika hastighet på olika platser.

Sedan tänker jag att forskarna inte heller tänkte sig runt 2000 att folk skulle stoppa huvudet i sanden till den grad att de skulle vara tvugna att färga fontäner till blod och lägga sig på motorvägar istället för att leverera fakta i precis den mängd som rimligen skulle behövts för att en rationell människa skulle agerat. Tyvärr är våra politiker inte rationella, inga av dem, inget parti.
 
Men hörni angående artikelns ämne, konsumtion inom hästvärlden, hur upplever ni att de är i era stallar? Är det fast fashion, man byter schabrakgarderob varje säsong, eller köper man sitt blingbling och har det sen i 20 år?

Är det slit- och släng med glittriga pannband, eller är artikelförfattaren kränkt i onödan bara för att folk gillar rosa (men använder sitt rosa glitterpannband i decennier)?
Jag tycker det är väldigt roligt att köpa (och leta) begagnat så mycket av mina grejer är just begagnat. Ibland smyger det sig in något nytt men inte så ofta. Köper jag nya saker så hänger de med tills de är slut eller så säljer jag dem.
De andra i stallet är inte lika duktiga på (eller roade av) att handla begagnat som jag, men de köper inte så mycket grejer heller. Det finns bling och fina schabrak - men inte i drivor.
Vet inte om det har med ålder att göra kanske? Vi har ett åldersspann på 18-70 i stallet - där majoriteten är över 35.
 
Köper inget bling öht och använder prylarna tills det är slut eller tappas bort. Har ett täcke kvar efter min första häst som är för litet till de efter henne, men annars har de efterföljandes täcken kunnat ärvas tills de gått sönder. Äger massor av bett men de nöts ju inte så används de inte så sparas de.
 
Men hörni angående artikelns ämne, konsumtion inom hästvärlden, hur upplever ni att de är i era stallar? Är det fast fashion, man byter schabrakgarderob varje säsong, eller köper man sitt blingbling och har det sen i 20 år?

Är det slit- och släng med glittriga pannband, eller är artikelförfattaren kränkt i onödan bara för att folk gillar rosa (men använder sitt rosa glitterpannband i decennier)?
Känner att det är på g på vår ridskola. Men kanske inte just för klimatet men för miljön. Det är dammar för att fånga näring innan det rinner ut i vattendrag nybyggt och mocka hagarna insatser. Tycker inte man verkar använda onödiga mängder material.

Tänker inte att det är slit och släng med glittriga pannband (det är dock absolut inte min smak) eller att ha vojlockar eller schabrak så man kan tvätta och som man tycker är fina (matchning är inte min smak, inte heller att ha grejs på benen för att det är fint, inte för att det behövs. Överhettade senor och inte fint.), men känner att det nog är det med 20 schabrak i olika färger tex som jag stötte på hos ngn vars häst jag red (ja om du inte tycker grön vojlock matchar dina ridbyxor så kan du välja någon av de här 20 färgerna? man bara ????)

(minns nu att det heter schabrak glömmer alltid, vi hade som hette vojlock när jag var liten.)
 
Känner att det är på g på vår ridskola. Men kanske inte just för klimatet men för miljön. Det är dammar för att fånga näring innan det rinner ut i vattendrag nybyggt och mocka hagarna insatser. Tycker inte man verkar använda onödiga mängder material.

Tänker inte att det är slit och släng med glittriga pannband (det är dock absolut inte min smak) men känner att det nog är det med 20 vojlockar i olika färger tex som jag stötte på hos ngn vars häst jag red (ja om du inte tycker grön vojlock matchar dina ridbyxor så kan du välja någon av de här 20 färgerna? man bara ????)

Jag rider ju rätt sällan men fina schabrak är min svaghet 😛. Jag älskar färger helt enkelt. Nu har jag dock bara 8 schabrak sist jag kollade, men dom är köpta i dekorativt syfte och inte praktiskt. Jag ser inget fel på det (trots den miljömupp som jag är), så länge som man inte slänger sånt som är helt! Sälj vidare istället. Ser ingen anledning att bli provocerad av att en del tycker om att "pynta" sitt visuella fält i vardagen.

Jag upplever att typ alla i hästvärlden deltar i en cirkulär ekonomi förutom nyköpen, begagnatmarknaden är ju enorm. Och visst krav på slitstarkhet finns ju, annars håller det inte för daglig användning. Känner inte till någon som köper och slänger, snarare motsatsen (folk hoardar haha).

Så det är stor skillnad mot H&Ms fast fashion.
 
Jag rider ju rätt sällan men fina schabrak är min svaghet 😛. Jag älskar färger helt enkelt. Nu har jag dock bara 8 schabrak sist jag kollade, men dom är köpta i dekorativt syfte och inte praktiskt. Jag ser inget fel på det (trots den miljömupp som jag är), så länge som man inte slänger sånt som är helt! Sälj vidare istället. Ser ingen anledning att bli provocerad av att en del tycker om att "pynta" sitt visuella fält i vardagen.

Jag upplever att typ alla i hästvärlden deltar i en cirkulär ekonomi förutom nyköpen, begagnatmarknaden är ju enorm. Och visst krav på slitstarkhet finns ju, annars håller det inte för daglig användning. Känner inte till någon som köper och slänger, snarare motsatsen (folk hoardar haha).

Så det är stor skillnad mot H&Ms fast fashion.
Tänker nog att begagnatmarknaden ju skulle varit mycket mindre om folk inte hade köpt så mycket från första början. Dvs gällande allting. Begagnatmarknaden skulle aldrig i livet vilja ha mina gamla favoritkläder och själv vill jag ju inte bli av med dem. (Sedan om HM, det är på alla sätt hemskt och jag borde inte handla där någonsin, men har t-shirts därifrån som är 5+ år gamla, så de behöver inte heller slängas fast, även om de tillverkats horribelt.)

Med det sagt skulle jag ju självklart köpt schabrak jag tyckte var fina och nog många för att tvätta (pappas hade två? tror jag, de var fina, men inte köpta av mig, de verkade hålla i 10+ år men vet inte så noga.).
 
Senast ändrad:
Frågan är hur många rosa schabrak man får för miljöbelastningen i att flyga en tävlingshäst till Dubai?

Låta bli att köpa onödiga saker är alltid bra, men jag tror det som är viktigt att se över är foder, transporter och gödselhantering. Vilken typ av hästar har man? Vilket är det minst miljöskadliga alternativet som fortfarande uppfyller de önskemål man har. Finns det någon kompromiss man kan göra
 
Frågan är hur många rosa schabrak man får för miljöbelastningen i att flyga en tävlingshäst till Dubai?

Låta bli att köpa onödiga saker är alltid bra, men jag tror det som är viktigt att se över är foder, transporter och gödselhantering. Vilken typ av hästar har man? Vilket är det minst miljöskadliga alternativet som fortfarande uppfyller de önskemål man har. Finns det någon kompromiss man kan göra
Tänker att det kanske finns utrymme att flyga ngra elithästar och elitfotbollsspelare någonstans för stora mästerskap om vi verkligen ansträngde oss i övrigt.

Dvs typ att även om Zlatan flugit till USA för ett VM så vore det bra om Pelle kunde hålla sig till ett par tre stycken fotbollsshorts o skor i favoritfärgerna istället för 10-20 stycken och cykla eller åka buss till planen om det fanns möjlighet.
 
Men hörni angående artikelns ämne, konsumtion inom hästvärlden, hur upplever ni att de är i era stallar? Är det fast fashion, man byter schabrakgarderob varje säsong, eller köper man sitt blingbling och har det sen i 20 år?

Är det slit- och släng med glittriga pannband, eller är artikelförfattaren kränkt i onödan bara för att folk gillar rosa (men använder sitt rosa glitterpannband i decennier)?

Jag har eget stall och ingen inackordering. Just nu så är det ingen av mina hästar som tävlas heller, jag åker iväg och tränar för tränare, men bryr mig inte om att matcha mig själv med benlindor, huva och schabrak så som typ "alla andra" gör. Hel och rent gäller för mig - och "våga vägra matcha" :angel:. Jag har kvalitetstäcken som är över 20 år gamla och håller fortfarande. Har mina grejer till de går sönder, och när det händer köper jag gärna begagnat.

Det jag märkt på begagnat fronten är att det blir svårare och svårare att köpa hästtäcken som är rena. Folk köper hellre nytt än att tvätta täcket efter en säsong.

/Lizzie
 
Tänker att det kanske finns utrymme att flyga ngra elithästar och elitfotbollsspelare någonstans för stora mästerskap om vi verkligen ansträngde oss i övrigt.

Dvs typ att även om Zlatan flugit till USA för ett VM så vore det bra om Pelle kunde hålla sig till ett par tre stycken fotbollsshorts o skor i favoritfärgerna istället för 10-20 stycken.
Det handlar inte om en Zlatan utan tusentals Zlatan och Zlatan Wannabees, och det är sannolikt många Pelle som måste avstå för att väga upp varje Zlatan.

Att flyga ett ton från Frankfurt till Abu Dabu kostar 3024.91 kg koldioxidekvivalenter. Enkel väg. (https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx). Det finns inga bra uppskattningar av koldioxid utsläppen kopplade till ett schabrak. Men enligt europeiska miljöbyrån genererade textilinköp i EU under 2020 ungefär 270 kg CO2-utsläpp per person. Det är mycket avstå för att frakta en häst (sedan tillkommer kostnaden för att frakta ryttare, hästägare, hästskötare, tränare etc).

Jag blir bara så trött på att problemen kring en mångmiljardindustri påstås vara rosa schabrak och bling.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 464
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp