Bukefalos 28 år!

Hästsektorn en miljöbov: "Glitter och trams köps som aldrig förr"

I undersökningar menar man att hästsektorn släpper ut mer koldioxid än inrikesflyg, till exempel genom produktion av foder och transporter av såväl människor som djur och förnödenheter. Forskningen visar att viljan till förändring finns, men det kräver förändringar av stallens rutiner.
 
Tänker att det kanske finns utrymme att flyga ngra elithästar och elitfotbollsspelare någonstans för stora mästerskap om vi verkligen ansträngde oss i övrigt.

Dvs typ att även om Zlatan flugit till USA för ett VM så vore det bra om Pelle kunde hålla sig till ett par tre stycken fotbollsshorts o skor i favoritfärgerna istället för 10-20 stycken och cykla eller åka buss till planen om det fanns möjlighet.

Alltså nä? Jag är helt villig att se över min hästhållning för miljöns och klimatets skull - mocka skit i hagarna, använda min gödsel till grönsaksodling, minimera körande till tävling/träning osv - men jag är tamejfan inte beredd att göra de uppoffringarna för att "eliten" ska få lov att åka till en demokratisk och jämställdhetsmässig katastrof som Saudiarabien för att rida världscupfinal!!!
 
Det blev inte helt rätt att ställa frågan till dig, det var tänkt som en allmän fundering.


Jag har väl inte anklagat någon?


Tittar man på antalet vetenskapliga artiklar som berör klimatförändringen så tog det hela fart någon gång kring millennieskiftet ungefär och har sedan dess ökat exponentiellt samtidigt som klimatet under den här perioden inte har genomgått någon stor förändring, det är en långsam process med stora årliga variationer och det behövs långa mätserier för att kunna se en trend.
Det kan vara så enkelt som att eftersom media inte brydde sig så brydde sig heller inte finansiärerna innan det. Man kan inte utföra forskning utan finansiärer. Så att titta på antalet publicerade artiklar speglar snarare vad finansiärerna tror är viktigt, inte vad forskarna tror är viktigt.
 
För den som nu tänker: "Men All-in väger inte ett ton". Jag uppskattar att ett ton är en låg men hyfsad uppskattning för en häst inklusive utrustning, foder och vatten och "emballage" (box i flygplanet).
 
Frågan är hur många rosa schabrak man får för miljöbelastningen i att flyga en tävlingshäst till Dubai?

Låta bli att köpa onödiga saker är alltid bra, men jag tror det som är viktigt att se över är foder, transporter och gödselhantering. Vilken typ av hästar har man? Vilket är det minst miljöskadliga alternativet som fortfarande uppfyller de önskemål man har. Finns det någon kompromiss man kan göra

Ja precis. Och något vi skulle behöva diskutera, men som ingen (inklusive jag själv egentligen) vill ta i, är balplasten...

Fruktansvärda mängder plast. Varje år små remsor som stannar på åkern, blir mikroplaster. Enorm energiåtgång på att nyproducera eller återvinna plasten.
 
Frågan är hur många rosa schabrak man får för miljöbelastningen i att flyga en tävlingshäst till Dubai?

Låta bli att köpa onödiga saker är alltid bra, men jag tror det som är viktigt att se över är foder, transporter och gödselhantering. Vilken typ av hästar har man? Vilket är det minst miljöskadliga alternativet som fortfarande uppfyller de önskemål man har. Finns det någon kompromiss man kan göra

Det fetade tycker jag är en intressant aspekt. Jag har själv funderat på om jag (när jag har möjlighet till häst i mitt liv igen) borde välja ett mer "energisnålt" alternativ. Hur stor skillnad är det egentligen på häst och häst ur klimatsynpunkt? Är det tillräckligt stor skillnad för att det skulle vara rimligt att t ex välja en haflinger framför ett fullblod, förutsatt att båda hästarna passar för den typen av hästliv och ridning jag vill ha?
 
Det handlar inte om en Zlatan utan tusentals Zlatan och Zlatan Wannabees, och det är sannolikt många Pelle som måste avstå för att väga upp varje Zlatan.

Att flyga ett ton från Frankfurt till Abu Dabu kostar 3024.91 kg koldioxidekvivalenter. Enkel väg. (https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx). Det finns inga bra uppskattningar av koldioxid utsläppen kopplade till ett schabrak. Men enligt europeiska miljöbyrån genererade textilinköp i EU under 2020 ungefär 270 kg CO2-utsläpp per person. Det är mycket avstå för att frakta en häst (sedan tillkommer kostnaden för att frakta ryttare, hästägare, hästskötare, tränare etc).

Jag blir bara så trött på att problemen kring en mångmiljardindustri påstås vara rosa schabrak och bling.
Jag tog upp att det blir allt fler på även lägre nivåer som transporterar sina hästar och ponnies internationellt. Tycker inte att det är så att man kan tänka att de gör ändå den transporten så då kan jag lika gärna göra det här tex. Men jag gissar att du inte heller tycker det.
 
Ja precis. Och något vi skulle behöva diskutera, men som ingen (inklusive jag själv egentligen) vill ta i, är balplasten...

Fruktansvärda mängder plast. Varje år små remsor som stannar på åkern, blir mikroplaster. Enorm energiåtgång på att nyproducera eller återvinna plasten.
Anledningen till varför jag vägrat inplastat grovfoder. Visst det är iallafall här betydligt dyrare med hö än ensilage men nej jag vägrar använda så mycket plast. Skulle bara kännas få fel när det pratas om plastbanta och en själv nä jag kör på med massa plast.
 
Alltså nä? Jag är helt villig att se över min hästhållning för miljöns och klimatets skull - mocka skit i hagarna, använda min gödsel till grönsaksodling, minimera körande till tävling/träning osv - men jag är tamejfan inte beredd att göra de uppoffringarna för att "eliten" ska få lov att åka till en demokratisk och jämställdhetsmässig katastrof som Saudiarabien för att rida världscupfinal!!!
Självklart ska väl inte eliten, någon elit alls i någon sport, åka till Saudiarabien eller andra länder som byggt sina arenor med slavarbetskraft och inte har mänskliga rättigheter ens för alla deltagare. Men jag tog inte in den aspekten eftersom själva resandet även sker om man åker till Australien.
 
Anledningen till varför jag vägrat inplastat grovfoder. Visst det är iallafall här betydligt dyrare med hö än ensilage men nej jag vägrar använda så mycket plast. Skulle bara kännas få fel när det pratas om plastbanta och en själv nä jag kör på med massa plast.
Har sett stall som har allt spån inplastat i små bärbara balar. Det blir ju hur mycket plast som helst. Men det är kanske normalt eller ngt.
 
Kruxet med hö kontra inplastat är att här går det inte att använda hö längre, om man inte har uppvärmda utrymmen och möjlighet att förvara höet torrt, annars möglar det ganska snabbt. Klimatförändringen med allt längre och fuktigare höstar och blöta vintrar gör att fodret förstörs och det är inte ekonomi att behöva slänga flera ton foder varje år och försöka köpa nytt långväga ifrån.
 
Kruxet med hö kontra inplastat är att här går det inte att använda hö längre, om man inte har uppvärmda utrymmen och möjlighet att förvara höet torrt, annars möglar det ganska snabbt. Klimatförändringen med allt längre och fuktigare höstar och blöta vintrar gör att fodret förstörs och det är inte ekonomi att behöva slänga flera ton foder varje år och försöka köpa nytt långväga ifrån.
Och plansilo är inget för mindre gårdar..
 
Självklart ska väl inte eliten, någon elit alls i någon sport, åka till Saudiarabien eller andra länder som byggt sina arenor med slavarbetskraft och inte har mänskliga rättigheter ens för alla deltagare. Men jag tog inte in den aspekten eftersom själva resandet även sker om man åker till Australien.
Jag är inte intresserad av att göra mina uppoffringar för att eliten ska kunna åka till Australien heller.
 
Jag har tidigare för flera år sedan köpt kutterspån som man fick ösa själv i säckar, från en såg. Vet inte om det går längre.
 
Kruxet med hö kontra inplastat är att här går det inte att använda hö längre, om man inte har uppvärmda utrymmen och möjlighet att förvara höet torrt, annars möglar det ganska snabbt. Klimatförändringen med allt längre och fuktigare höstar och blöta vintrar gör att fodret förstörs och det är inte ekonomi att behöva slänga flera ton foder varje år och försöka köpa nytt långväga ifrån.
Är det? Lite pyssel men nä inget jag märkt av något speciellt.
 
Kruxet med hö kontra inplastat är att här går det inte att använda hö längre, om man inte har uppvärmda utrymmen och möjlighet att förvara höet torrt, annars möglar det ganska snabbt. Klimatförändringen med allt längre och fuktigare höstar och blöta vintrar gör att fodret förstörs och det är inte ekonomi att behöva slänga flera ton foder varje år och försöka köpa nytt långväga ifrån.
Ska vi prata klimatpåverkan är ju dessutom att slänga foder det absolut värsta - alla resurser som lagts på att få fram det blir ju helt i onödan om det inte ens går att använda! Så det kan nog i de lägena bli mer "klimateffektivt" att använda inplastat foder i storbal.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 465
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp