Bukefalos 28 år!

hästskötare

alenchik

Trådstartare
Är det verkligen rimligt att en arbetstagare själv ska betala resekostnader till och från sin blivande arbetsplats?? I det här fallet i Tyskland.

Jag vart erbjuden arbete på en gård där en vän arbetar som groom. Lönen skulle bli 800 euro + boende och stallplats, 6 dagar i veckan, men resekostnader får jag själv stå för. Kan det stämma? O_o
 
Sv: hästskötare

Är det verkligen rimligt att en arbetstagare själv ska betala resekostnader till och från sin blivande arbetsplats?? I det här fallet i Tyskland.

Jag vart erbjuden arbete på en gård där en vän arbetar som groom. Lönen skulle bli 800 euro + boende och stallplats, 6 dagar i veckan, men resekostnader får jag själv stå för. Kan det stämma? O_o

Du menar resekostnader när du åker dit för att börja jobba eller är det resekostnader i arbetet.?

Resekostnader för att åka dit för att börja jobba tycker jag är rimligt. men inte om det är resor som ingår i arbetet.
 
Sv: hästskötare

Varför skulle det inte vara rimligt? vad jag vet finns det inga regler om att arbetsgivaren ska betala flytt till ny ort eller i det här fallet nytt land, många gör det men knappast alla.
 
Sv: hästskötare

Sen beror det ju på vilket förhandlingsläge du har. Dvs om arbetsgivaren gärna vill ha dig kan du ju föreslå att de betalar resa. Men arbetsgivaren har ju aldrig skyldighet att betala för att en person ska infinna sig på arbetsplatsen. Det är ju nackdelen med att ta ett jobb utomlands eller längre ifrån var man bor.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

Jobbar du under resans gång ska du ha ersättning'

Reser du för att ta dig till ett jobb, ingen ersättning (jobbet bör dock inbringa mer pengar/stor marginal än vad det kostade att ta sig dit om man betalar själv..)

Det tycker jag är rimligt.

Däremot i detta fallet beror det ju på var och hur ofta du behöver resa..lönen är ju inget att hurra för direkt för 6 dagar i veckan och du måste ju själv ha råd att leva också.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

Ja jag kan inte se att det skulle vara orimligt. När jag själv åkte utomlands för att provjobba betalade jag resan själv (och funderade inte över det), sedan fick jag betalt av arbetsgivarna efter utfört provjobb (vilken inte var överenskommet innan så det var en glad överraskning, och det täckte nästan flygbiljetten), samt att de betalade taxi mellan gård och flygplats.
 
Sv: hästskötare

Jag känner ingen som får betalt för att ta sig till och från jobbet. Det hade ju varit något!
 
Sv: hästskötare

Jag känner ingen som får betalt för att ta sig till och från jobbet. Det hade ju varit något!

De som är FAS-3 anställda, det vill säga "placerade" ute hos oss som arbetsmarknadspolitisk åtgärd, får resorna till och från jobbet betalt via AF eftersom det inte finns kollektivtrafik. Men annars håller jag med ovanstående.

Att ta sig till och från sin arbetsplats där man är anställd för att infinna sig till ordinarie tjänstgöring, betalar man själv. Men om man ska åka någonstans i tjänstens vägar, föreläsning, utbildning, för att handla till arbetsplatsen och liknande... betalar arbetsgivaren reseersättning.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

När jag har åkt till intervjuer om ev nytt arbete så har jag alltid fått resan betald + traktamente. Faktiskt även när jag sökte ett av mina första jobb. Men det gällde då ett svenskt företag som sökte personal med utbildning/kompetens som de inte kunde få på orten.

Vid ev flytt så hade jag räknat med att företaget stått för en del kostnader i samband med det (vet jag att andra har fått ersatt). Beroende på vad man avtalar och vad som är mest fördelaktigt ur skattesynpunkt mm

Vet inte om du avser att åka på intervju eller att infinna dig för tjänstgöring. Oavsett så är det rimligt att du betalar själv, speciellt om du är mer intresserad av dem än de av dig, om du förstår hur jag menar. Om du däremot har en kompetens som de är beroende av och svårligen kan få på närmare håll så borde de kunna stå för reskostnaderna. Obs, borde.
 
Sv: hästskötare

Jag känner ingen som får betalt för att ta sig till och från jobbet. Det hade ju varit något!

Det fick min man på förra jobbet. Från han satte sig i bilen hade han betalt. Han undervisade då och hade betalt för resorna. Men även till och från kontoret.
 
Sv: hästskötare

När jag åkte till Irland för att jobba så betalade jag resan själv. Sedan frågade chefen ifall jag ville ha ett förskott på lönen när jag kom :)
Men det behövde jag inte men ändå schysst att erbjuda det.
 
Sv: hästskötare

När jag har åkt till intervjuer om ev nytt arbete så har jag alltid fått resan betald + traktamente.

Oj då!
Jag har självklart bekostat resan själv när jag sökt jobb.
Bekostar också självklart mitt åkande mellan hem och arbetsplats själv (kommer inte upp i de summor där man får göra skatteavdrag).
 
Sv: hästskötare

8000 euro med fri bostad och stallplats är väl ingen dålig lön? Räkna på vad boende och uppstallning kostar där om hon skulle ordnat det själv så är det nog ganska ok.

Till ts;
Att ta sig till sitt arbete är väl arbetstagarens ansvar. Inte kan jag komma till min chef och begära att denne ska betala för att jag kommer till jobb?! Det är jag som väljer att arbeta där och att det sedan är i ett annat land är fortfarande ditt val och ansvar.
 
Sv: hästskötare

Det finns en skattemässig sida av det också. Om arbetsgivaren betalar resor till och från arbetet, är det att betrakta som kontant ersättning och ska alltså skattas. Så länge vi pratar om svensk lagstiftning.
 
Sv: hästskötare

Om du själv väljer att ta ett jobb i ett annat land, varför ska då arbetsgivaren betala din resa dit?
 
Mmm...
800 euro i lön med fri bostad och stallplats? Är 800 euro en rimlig kostnad för bostad och stallplats? Har inte koll på vad euron står i för kurs i förhållande till kronan nu men 7000 kronor för boende och boxplats låter inte billigt. Och vad är uppsägningstiden på boendet och stallplatsen? Tre månader, en månad, en vecka eller en sekund?
En avtalsenlig hästskötarlön ligger på runt 20-21000. Borde ge runt 15-16000 efter skatt. Är inte boendet i nivå med en hyreskostnad på runt 4000 för en tvåa och med tre månaders uppsägningstid så låter inte 800 euro med boende och stallplats som en rimlig lön...
 
800 Euro med betalt bostad och stallplats är bra lön. Kan jämföra med mig själv som tjänar 1500 Euro inom vården (jobbar heltid, dvs jobbar 12 dagar, har 2 dagar ledigt, jobbar 12 dagar, har 2 dagar ledigt) här. Man måste komma ihåg att det är mycket billigare att leva här så på 800 Euro kommer hon kunna leva mycket gott.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 767
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Hej Jag har nu arbetat på samma stall i ett år och det är dags att försöka höja lönen känner jag. Dels för att jag fått förfrågan att...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 291
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 204
Senast: Efwa
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 455
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp