Bukefalos 28 år!

hästskötare

alenchik

Trådstartare
Är det verkligen rimligt att en arbetstagare själv ska betala resekostnader till och från sin blivande arbetsplats?? I det här fallet i Tyskland.

Jag vart erbjuden arbete på en gård där en vän arbetar som groom. Lönen skulle bli 800 euro + boende och stallplats, 6 dagar i veckan, men resekostnader får jag själv stå för. Kan det stämma? O_o
 
Sv: hästskötare

Är det verkligen rimligt att en arbetstagare själv ska betala resekostnader till och från sin blivande arbetsplats?? I det här fallet i Tyskland.

Jag vart erbjuden arbete på en gård där en vän arbetar som groom. Lönen skulle bli 800 euro + boende och stallplats, 6 dagar i veckan, men resekostnader får jag själv stå för. Kan det stämma? O_o

Du menar resekostnader när du åker dit för att börja jobba eller är det resekostnader i arbetet.?

Resekostnader för att åka dit för att börja jobba tycker jag är rimligt. men inte om det är resor som ingår i arbetet.
 
Sv: hästskötare

Varför skulle det inte vara rimligt? vad jag vet finns det inga regler om att arbetsgivaren ska betala flytt till ny ort eller i det här fallet nytt land, många gör det men knappast alla.
 
Sv: hästskötare

Sen beror det ju på vilket förhandlingsläge du har. Dvs om arbetsgivaren gärna vill ha dig kan du ju föreslå att de betalar resa. Men arbetsgivaren har ju aldrig skyldighet att betala för att en person ska infinna sig på arbetsplatsen. Det är ju nackdelen med att ta ett jobb utomlands eller längre ifrån var man bor.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

Jobbar du under resans gång ska du ha ersättning'

Reser du för att ta dig till ett jobb, ingen ersättning (jobbet bör dock inbringa mer pengar/stor marginal än vad det kostade att ta sig dit om man betalar själv..)

Det tycker jag är rimligt.

Däremot i detta fallet beror det ju på var och hur ofta du behöver resa..lönen är ju inget att hurra för direkt för 6 dagar i veckan och du måste ju själv ha råd att leva också.
 
Senast ändrad: