Utföra tjänster själv trots att jag betalar för dem

Kontraktet är dåligt eftersom stallägaren inte kan leverera det utlovade med ändrade förhållanden.

Vi har enbart hört en sida av problemet och vi vet inte om hyresintäkten täcker stallägarens arbetsinsats. Vi vet inte om hyran är vit eller svart. På landet eller i storstan.

Fast detta har ju föga med problemet att göra.

Kontraktet är väl inte nödvändigt dåligt bara för att någon bryter det? Det kan ju också handla om att inte ge sina inackorderingar respekt och utlovade tjänster.

Oavsett om hyresintäkterna täcker stallägarens arbetsinsats så är det kontraktsbundet och du betalar för tjänsten. Den ska utföras ända till stallägaren ändrar i kontraktet med tillhörande tid före så alla hinner besluta om de ska flytta eller skriva på nytt kontrakt. De inackorderade ska väl inte smygas över på något egentillverkat behov som stallägaren har?

Sedan förstår jag inte heller vad vit, svart, landet eller staden har med det hela att göra.
 
@Lovisaleonora
Konflikt? Varför skulle det bli en konflikt? TS har sagt nej till ett tillfälle, men inte att hon inte vill bli tillfrågad mer.

@Sockerbit
Du har sagt till stallägaren att du inte kan vid tillfället då hon senast frågat. Inte att du inte önskar bli tillfrågad mer - eller hur?
Jag har haft häst i 15 år och alltid haft hästen inhyrd hos andra. Men jag har aldrig haft problem med att prata med mina stallägare. Om jag har något att säga så säger jag det. Hur svårt är det? Man behöver inte blir otrevlig eller jaga upp sig. Detta klarade jag redan som 15.åring när jag fick min första häst.

@Centaur
Jag lägger inte någon värdering i hurvida det är fräckt eller inte, det är ju totalt oväsentligt. Alla människor gör misstag, jag är kanske storsint nog att inte ta det personligt. Kanske för att jag inte hade låtit mig utnyttjas på ett sätt som jag inte kände mig bekväm med, jag hade vänligt meddelat hur jag ville ha det. Vad vill TS ha ut av att döma stallägarens fräckhet? Varför inte bara lösa problemet istället? Alla människor kan inte vara som hon vill. Man måste lära sig att hantera alla sorters människor.
 
Jag försöker igen. TS uppmanas att säga ifrån. Varför? Det räcker ju med att säga nej på frågan om att hjälpa till.
Uppenbarligen, som du ju märker, så räcker det inte att säga nej till ett förslag för att få denna stallägare att förstå att TS inte vill bli tillfrågad alls mer. Vilket jag inte tycker är konstigt alls med tanke på att TS redan sagt ja flertalet gånger som jag uppfattar det, och endast sagt nej en gång utan att förklara att hon anser att det inte hör till hennes uppgifter och inte vill bli tillfrågad mer. Stallägaren kanske tror att hon inte har något alls emot att hjälpa till om hon har möjlighet.

Man kan tycka att stallägaren är lite tappad bakom som inte förstår TS tankegångar utan att TS säger något. Men även om någon är tappad bakom och inte förstår saker riktigt så bra som TS tycker att man borde, så hjälper det inte att sitt och tycka att stallägaren är fräck eller helt dum i huvudet, eller kanske en skattesmitare som bryter kontakt. Vad vill ts komma med att sitta och döma sin stallägare på bukefalos och få medhåll av diverse okända människor. Vad hjälper det om alla här håller med och vilt diskuterar stallägarens fräckhet och onda sinne, eller vad vi nu tycker om detta fruktansvärda agerande från hennes sida. När man bara kan gå fram till personen och tala om att man inte vill be ombedd att hjälpa till med tjänster som ingår i hyran. Då skulle ju problemet vara löst. Men är det för mycket begärt att TS öppnar sin mun och säger vad hon känner till den enda person som faktiskt kan göra något åt hennes problem?
 
Senast ändrad:
Uppenbarligen, som du ju märker, så räcker det inte att säga nej till ett förslag för att få denna stallägare att förstå att TS inte vill bli tillfrågad alls mer. Vilket jag inte tycker är konstigt alls med tanke på att TS redan sagt ja flertalet gånger som jag uppfattar det, och endast sagt nej en gång utan att förklara att hon anser att det inte hör till hennes uppgifter och inte vill bli tillfrågad mer. Stallägaren kanske tror att hon inte har något alls emot att hjälpa till om hon har möjlighet.

Man kan tycka att stallägaren är lite tappad bakom som inte förstår TS tankegångar utan att TS säger något. Men även om någon är tappad bakom och inte förstår saker riktigt så bra som TS tycker att man borde, så hjälper det inte att sitt och tycka att stallägaren är fräck eller helt dum i huvudet, eller kanske en skattesmitare som bryter kontakt. Vad vill ts komma med att sitta och döma sin stallägare på bukefalos och få medhåll av diverse okända människor. Vad hjälper det om alla här håller med och vilt diskuterar stallägarens fräckhet och onda sinne, eller vad vi nu tycker om detta fruktansvärda agerande från hennes sida. När man bara kan gå fram till personen och tala om att man inte vill be ombedd att hjälpa till med tjänster som ingår i hyran. Då skulle ju problemet vara löst. Men är det för mycket begärt att TS öppnar sin mun och säger vad hon känner till den enda person som faktiskt kan göra något åt hennes problem?
Fast det är en sak att fråga någon gång ibland, men en helt annan att föra det i rutin och dessutom ta förgivet att ts kommer göra det. Stallägaren tycks ta TS till sin nya hjälpreda istället för att se henne som en kund. Stallägaren har ju bland annat åkt iväg och i efterhand "frågat " om ts kan göra ditten och datten eftersom SÄ redan åkt iväg till jobb osv. Det kallar jag inte att fråga, utan om ren och skär fräckhet
 
Fast det är en sak att fråga någon gång ibland, men en helt annan att föra det i rutin och dessutom ta förgivet att ts kommer göra det. Stallägaren tycks ta TS till sin nya hjälpreda istället för att se henne som en kund. Stallägaren har ju bland annat åkt iväg och i efterhand "frågat " om ts kan göra ditten och datten eftersom SÄ redan åkt iväg till jobb osv. Det kallar jag inte att fråga, utan om ren och skär fräckhet
TS måste fortfarande säga ifrån så att stallägaren förstår. Dvs tala om att hon inte önskar bli tillfrågad. Det är ju uppenbart att stallägaren här inte förstår att TS inte vill bli tillfrågad - eller hur?
 
Jag tycker att det ofta känns ganska vanskligt att säga nej till en stallägare. Har man provat en gång och fått ett oresonligt bemötande finns inga garantier för att det löser sig bättre nästa gång.

Jag flyttar ifrån stall om jag upptäcker att stallägaren är sådan. Mycket skit och oservice kan jag ta, men dålig attityd från stallägaren är en dealbreaker. Kräver den mer av mig än jag kan ge/signed up for så gör jag plats för att en ny ska kunna komma och passa in i stallet istället. Jag tar inga större strider som jag tror kan irritera stallägaren förrän jag har en plan b och kan flytta hästarna samma dag om det behövs. Då är jag ändå ganska bra på att ta folk irl och att hålla lugnet vid konfrontationer. Jag har stått hos folk som ALDRIG hade tagit "jag önskar inte bli tillfrågad fler gånger, jag betalar ju för att få den här tjänsten" på ett särksilt bra sätt, hästen hade antagligen stått på stallplanen en timme senare med mina grejer i en hög brevid.
 
Efter alla konstiga människor jag mött i livet så är det långt ifrån självklart. Snarare tvärtom
TS måste fortfarande säga ifrån så att stallägaren förstår. Dvs tala om att hon inte önskar bli tillfrågad. Det är ju uppenbart att stallägaren här inte förstår att TS inte vill bli tillfrågad - eller hur?
 
QUOTE="tintilar, post: 17367663, member: 1006"]Men vad hjälper dina fördomar?[/QUOTE]
Det kallas verkligheten. Alla människor är inte antingen förståndshandikappade eller naiva. Vissa människor utnyttjar även sin maktposition vilket jag tycker framkommer ganska tydligt utifrån ts sanning.
 
Jag tycker att det ofta känns ganska vanskligt att säga nej till en stallägare. Har man provat en gång och fått ett oresonligt bemötande finns inga garantier för att det löser sig bättre nästa gång.

Jag flyttar ifrån stall om jag upptäcker att stallägaren är sådan. Mycket skit och oservice kan jag ta, men dålig attityd från stallägaren är en dealbreaker. Kräver den mer av mig än jag kan ge/signed up for så gör jag plats för att en ny ska kunna komma och passa in i stallet istället. Jag tar inga större strider som jag tror kan irritera stallägaren förrän jag har en plan b och kan flytta hästarna samma dag om det behövs. Då är jag ändå ganska bra på att ta folk irl och att hålla lugnet vid konfrontationer. Jag har stått hos folk som ALDRIG hade tagit "jag önskar inte bli tillfrågad fler gånger, jag betalar ju för att få den här tjänsten" på ett särksilt bra sätt, hästen hade antagligen stått på stallplanen en timme senare med mina grejer i en hög brevid.
Japp , been there. Som tur var hade man en gräsmatta hemma man kunde stängsla in med balsnören.
 
Vi har bara hört TS version. Stallägarens version är kanske att TS med jämna mellantum ber stallägaren om hjälp m sådant som TS inte betalar för ... Stallägaren har kanske gått med TS häst mitt inatten när den haft kolikkänningar och TS inte kunnat köra dit pga TS druckit två glas vin på lördagskvällen eller ordnat så TS häst blivit vaccinerad samtidigt som stallägarens hästar utan stt TS behövt åka dit osv ..
Jag har haft mer en en inackordering som jag hjälpt i olika lägen som de inte på något vis har betalat för att vara just, där jag sedan aldrig har fått någon hjälp tillbaka när jag har behövt det ...Man måste höra båda sidor innan man kan tycka något!
 
Ts ska inte behöva säga ifrån eller bråka. Stallägaren är fräck i det ögonblick hon ens frågar om ts kan göra arbetet som stallägaren får betalt av ts för att göra!!

Så uppför man sig helt enkelt inte. Om ts ska behöva ha utsläpp och fordringar får ju det dras av från hyran. Särskilt med tanke på att ts har en enda häst och ägaren sex...

Jag hade flyttat, ingen idé att försöka diskutera med människor som tycker det går bra att utnyttja andra bara för att de är snälla och inte skriker "nej för helvete".
 
Ts ska inte behöva säga ifrån eller bråka. Stallägaren är fräck i det ögonblick hon ens frågar om ts kan göra arbetet som stallägaren får betalt av ts för att göra!!

Så uppför man sig helt enkelt inte. Om ts ska behöva ha utsläpp och fordringar får ju det dras av från hyran. Särskilt med tanke på att ts har en enda häst och ägaren sex...

Jag hade flyttat, ingen idé att försöka diskutera med människor som tycker det går bra att utnyttja andra bara för att de är snälla och inte skriker "nej för helvete".
Att flytta står var och en fritt. Om TS känner sig utnyttjad är det säkert den bästa lösningen. Precis som att stallägsren kan säga upp en hyresgäst som utnyttjar en stallägares goda hjärta. Det är inte heller lätt ha en hyresgäst som försummar sin häst. En bra relation mellan inackorderad och stallägare kräver att båda respekterar ingångna avtal, men också en ömsesidig förmåga att ta och ge - speciellt i ett mindre stall.
 
@Sockerbit
Jag hade själv inte heller velat ta en sådan konflikt med stallägaren. Det kan ju gå hur som helst, och har du ingen vettig plan om du skulle behöva flytta omgående så kan det bli riktigt tråkigt.
Jag håller helt med om att du inte borde behöva hjälpa till så mycket som du redan gjort. Det är en sak att hjälpa till någon enstaka gång om stallägaren är jättesjuk eller ska på något viktigt, men det verkar du ju inte ha något emot.
Kan du inte skylla på att du har så lång resväg och förklara att du helt enkelt inte kan hjälpa till alls i fortsättningen?
Att du gärna ställt upp men inte kan helt enkelt?
 
Under den tiden då jag hade häst/hästar uppstallade och inte hemma har visst hänt att jag hjälpt till i stallet. Men det har också på stallägarnas egna initiativ inneburit reducerad hyra för min/mina stallplatser.
 
Fast detta har ju föga med problemet att göra.

Kontraktet är väl inte nödvändigt dåligt bara för att någon bryter det? Det kan ju också handla om att inte ge sina inackorderingar respekt och utlovade tjänster.

Oavsett om hyresintäkterna täcker stallägarens arbetsinsats så är det kontraktsbundet och du betalar för tjänsten. Den ska utföras ända till stallägaren ändrar i kontraktet med tillhörande tid före så alla hinner besluta om de ska flytta eller skriva på nytt kontrakt. De inackorderade ska väl inte smygas över på något egentillverkat behov som stallägaren har?

Sedan förstår jag inte heller vad vit, svart, landet eller staden har med det hela att göra.
Uppriktigt sagt vi vet inte, vi har bara en version. Vi vet ingenting utifrån trådstarten. Vi vet att TS känner sig utnyttjad och då är väl lösningen som jag ser det, prata med stallägaren eller flytta hästen. Fast jag formulerar lite för tufft. , kanske? Det är inte vitt eller svart utan livet är mer grådaskigt för de flesta, precis som vädret idag. Förutom de som bor på Malta eller något annat varmt ställe, blå sol och gul sol. Längtar till Malta.

Jag personligen tycker det är intressant med vad TS betalar och stad respektive landsbygd eftersom i stadsmiljö så betalar folk. På landsbygden kan summan som anses vara helpension löjligt låg och oftast så innebär det ett moment att En hjälps åt helt enkelt. Här i detta fall finns dock ett skriftligt avtal tydligen och stallägaren bryter mot det, uppenbarligen. Så är det. Gör något åt det eller finn dig i situationen.
 
Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en stallhyra som ligger betydligt högre än vad andra stall med samma eller liknande tjänster kostar.

Men nu till problemet! Stallägaren skall alltså ta hand om fodringar och utsläpp/insläpp, men på senare tid har det blivit att hon vid upprepade tillfällen "ber" mig om att ta in eller ut hästarna (ca 6 st, varav en unghäst som inte kan bete sig). Jag varken vill eller kan hålla på att ta på mig att utföra dessa uppgifter eftersom jag faktiskt BETALAR för dem! Ännu mindre har jag lust att få tänderna utslagna av unghästen som gärna slänger med sitt huvud i ansiktet på en... (Dock vet stallägaren att jag arbetat med hästar och är inte den som är rädd för stökiga hästar, så det känns ganska lönlöst att dra fram kortet att jag är rädd för hennes unghäst).

En annan faktor är att jag har delat boende, dels har jag lägenhet på den ort där hästen står, och dels har jag hus och familj på annan ort (8 mil enkel väg från stallet). Detta gör att jag endast kan besöka stallet en gång om dagen och när det infaller beror på allt annat i livet som också skall hinnas med, dvs jag kan inte binda upp mig på att vara i stallet en exakt tid för att det ska passa med att utföra någon av dessa tjänster. Och på senare tid har det blivit att trots jag varit hästfri (medryttaren har hästen) varit tvungen att åka 8 mil (16 mil t/r i snöoväder) för att ta in hästar (varav 1 min och resterande stallägarens).

Nu har stallägaren gjort slut med sin medryttare som ibland hoppade in och tog in hästarna, helt plötsligt står hon där och måste göra det själv. Så tidigare i veckan frågade hon om jag kunde ta in 2 dagar denna veckan och jag känner bara "NEJ". Jag meddela att jag inte kunde och fick då svar tillbaka om hon inte kunde fråga min medryttare, vilket i mina ögon är väldigt fräckt! Jag och min medryttare har en deal att hon aldrig skall ta del av sådana sysslor, framförallt för att jag vill att hon lägger fokus på min häst när hon är där. Jag är väldigt rädd om min medryttare då hon är extremt duktig och min häst väldigt svår, jag kommer aldrig hitta någon som klarar av min häst på ett så fint sätt som hon och jag vill därför inte att det skall vara betungande för henne att vara i stallet. Och nu var jag tvungen att kontakta medryttaren och förbereda henne på ifall stallägaren skulle ringa henne och försöka få henne att ställa upp, samt att jag fick be medryttaren att säga nej och hänvisa till att jag betalar för dem tjänsterna.

Jag har ställt upp flera gånger per månad när det krisat, men känner nu att hon slukar hela handen. Jag har ingen lust att betala för tjänsterna samtidigt som jag ibland måste utföra dem själv, jag köpte ju till dessa tjänster just för att slippa vara uppbunden. Till saken hör att stallägaren inte erbjuder någon form av kompensation för att man ställer upp och att man sedan får reda på hon har varit på rena nöjen och därför inte kunnat ta in dem själv.

Vad gör man? Tanken är att flytta hästen till den ort där jag har hus och familj, men först till sommaren. Är jag oresonlig som inte vill ställa upp?

Detta är inget bra stallägarebeteende.
Det spelar ingen roll hur mycket eller lite du betalar eller anledningar till varför du förväntas ställa upp. Det är stallägarens uppgift att lösa problemet utan att lasta ansvaret på sina kunder. I annat fall måste den tjänsten tas bort. Och dina akututryckningar ska kompenseras ekonomiskt så dessa pass dras av på den merkostnad av stallhyran samt gärna lite.

Hade jag varit du hade jag sett över andra stall. Rutiner och avtal måste funka.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 428
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 240
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp