Bukefalos 28 år!

hästskötare

Men varför i hela friden skulle arbetsgivaren betala din flytt? Om jag söker och får jobb på McDonalds i Australien, ska de betala min flytt då?

Ska arbetsgivaren betala mina bensinkostnader då jag kör till jobbet?

800€ låter ju inte dåligt, med tanke på att du slipper betala hyra och stallplats. Du får ju kolla vad det skulle kosta att stalla upp nånstans och hyra lägenhet.
 
Mmm...
800 euro i lön med fri bostad och stallplats? Är 800 euro en rimlig kostnad för bostad och stallplats? Har inte koll på vad euron står i för kurs i förhållande till kronan nu men 7000 kronor för boende och boxplats låter inte billigt. Och vad är uppsägningstiden på boendet och stallplatsen? Tre månader, en månad, en vecka eller en sekund?
En avtalsenlig hästskötarlön ligger på runt 20-21000. Borde ge runt 15-16000 efter skatt. Är inte boendet i nivå med en hyreskostnad på runt 4000 för en tvåa och med tre månaders uppsägningstid så låter inte 800 euro med boende och stallplats som en rimlig lön...

Är avtalsenlig lön verkligen 20-21.000 kr i Tyskland? Finns det obligatorisk minimilön där, i Sverige finns det som bekant inte och ngångslönen ligger en bit lägre även om den är avtalsenlig.
 
I Tyskland finns det en obligatorisk minilön inom många yrken. Var därför många H&M anställda gick ut i strejk för ett tag sedan. Många tyska hästverksamheter annonserar efter svenska hästtjejer för att de arbetar bra, ifrågasätter inte och är "billiga i drift". Och även i Sverige "övervärderas" boendet ofta...
 
Rörande minimilöner så röstade man om det i Tyskland för inte så länge sedan. Det innebär att alla yrken kommer att omfattas och ett lönelyft för 3.5 miljoner arbetstagare...


http://www.dn.se/ekonomi/tyskland-infor-minimilon/

Finns doch hur många undantag som helst från det där, så på papperet lät det bra men i praktiken händer typ inget. Tex är alla 400 Euro jobb undantagna vilket är merparten av de som idag tjänar under 8,50 Euro i timmen.
 
Är avtalsenlig lön verkligen 20-21.000 kr i Tyskland? Finns det obligatorisk minimilön där, i Sverige finns det som bekant inte och ngångslönen ligger en bit lägre även om den är avtalsenlig.

I Tyskland finns det en obligatorisk minilön inom många yrken. Var därför många H&M anställda gick ut i strejk för ett tag sedan. Många tyska hästverksamheter annonserar efter svenska hästtjejer för att de arbetar bra, ifrågasätter inte och är "billiga i drift". Och även i Sverige "övervärderas" boendet ofta...

Nu få man jobba bra många timmar i veckan för att komma upp till en grundlön på 20-21.000 med en timlön på 79 kr så din minimilön är ordentligt optimistisk, om man nu inte får över 250 timmar i veckan enligt tysk lagstiftning.

Boende+stallhyra är värt mycket för övrigt. Sedan frågade jag om avtalsenliga löner inte minimilöner.
 
Boendet är dessutom förmodligen att räkna lite högre också just i Tyskland än från motsvarande jobb i Sverige. För lönen är lägre här, de flesta levnadsomkostnaderna också MEN (hehe finns alltid ett men) just hyrorna är nästan lika höga som i Sverige (högre tom i vissa landsdelar). Så där tjänar hon rätt bra på att det ingår.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 749
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Hej Jag har nu arbetat på samma stall i ett år och det är dags att försöka höja lönen känner jag. Dels för att jag fått förfrågan att...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 288
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 199
Senast: Efwa
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 419
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp