Bukefalos 28 år!

Hästspråk?

D

Doxa

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna gå igenom några
vanliga "hästspråkstermer", vet inte riktigt vad jag ska kalla det.
Samt hur man talar om saker för hästen med språket,
några exempel jag gärna skulle vilja ha svar på är:

- hur man talar om att man är högre i rang än hästen, att man är ledaren, ungefär.
- hur man talar om att man inte tänker göra illa den.
- hur hästen talar om att den inte vill något på ett snällt sätt. (bakåtstrukna öron fattar ju vem som helst)
- varför hästar buffar på en med huvudet, ganska hårt för oss människor men säkert alldeles normalt för dem.
sen vill jag veta all u got, jätteintresserad men jag hittar inga bra sidor på internet om detta. :bump:
 
Sv: Hästspråk?

- hur man talar om att man är högre i rang än hästen, att man är ledaren, ungefär.
- hur man talar om att man inte tänker göra illa den.
- hur hästen talar om att den inte vill något på ett snällt sätt. (bakåtstrukna öron fattar ju vem som helst)
- varför hästar buffar på en med huvudet, ganska hårt för oss människor men säkert alldeles normalt för dem.

Hur talar du om för en människa att du vet bäst? Svaret blir detsamma - omöjligt att säga. Hästar är individer precis som vi. Därför finns det inga tillvägagångssätt som fungerar för alla. Och en handling betyder inte alltid samma sak.

Genom kunskap och medvetenhet hittar du dig själv och då kommer du också att kunna bli ledare, om du fortfarande vill det när du kommer så långt. Högre i rang blir du aldrig om inte hästen väljer att låta dig bli det.

Något du dock aldrig ska göra är att agera med våld eller agressivitet. Efter som att vi är rovdjur har vi ingen rang. Vi är endast hot för hästen, det är därför de följer oss ibland men i allmänhet inte går att lita på till 100%. I de flesta fall. För att bli en ranghög individ måste du visa att du inte är ett rovdjur. Där ha du utmaning nr 1.
 
Sv: Hästspråk?

Oj, svårt att svara på och jag håller med tintilar men ska försöka att göra det lite mer konkret, för jag förstår att det är det du är ute efter?
- hur man talar om att man är högre i rang än hästen, att man är ledaren, ungefär.
Kunskap, konsekvens, kärlek, pålitlighet, gränser. Ungefär som när man fostrar ett barn - gränser och villkorslös kärlek. Lär dig hur hästar fungerar, bestäm dig för hur du vill ha det (dina regler) och håll dig till dem konsekvent. Vad du sen faktiskt GÖR är mindre viktigt.
- hur man talar om att man inte tänker göra illa den.
Uppträd inte som det rovdjur du är. Skrik inte, var inte hackig och våldsam i dina rörelser. Bjud in hästen - blockera den inte genom att göra dig stor och bred framför den. Låt hästen ta kontakt. Approach and retreat - närma dig, backa, närma dig, backa, osv. Ta en stund och häng med hästen, bara var! I hagen, i boxen, på gången. Beröm mycket när den gör rätt. Var glad och positiv.
- hur hästen talar om att den inte vill något på ett snällt sätt. (bakåtstrukna öron fattar ju vem som helst)
Jag vet inte riktigt vad du menar här? När hästen säger nej, men inte hotfullt? Det är nog väldigt olika beroende på situation och hur tränad hästen är att följa dig som ledare. Den kan reagera med rädsla, med istadighet (vill inte flytta fötterna) eller med att lägga öronen lätt bakåt och vifta med svansen.
- varför hästar buffar på en med huvudet, ganska hårt för oss människor men säkert alldeles normalt för dem
Har du studerat hur hästar gör detta mot varandra? Gör det! Se vilka som får buffa på vilka - det brukar ge en bra aha-upplevelse om man vet vilken rangordning som gäller i flocken. En ranglägre individ får sällan buffa på en som är högre i rang. Alltså bör inte hästen få buffa på människor heller, speciellt eftersom skaderisken är stor i det läget. Finns många med näsblod och trasiga glasögon efter hästar som letar klipålar...

Hoppas detta gav dig något!

/Camilla
 
Sv: Hästspråk?

tack så mkt, alla..
mjo, jag tänkte lite grann på hästar som man kanske inte känner så väl och är kända för att tex vara rädda/sura, om det finns något sätt att liksom titta, eller ställa sig för att säga "jag är inte farlig"...
tja, vad ska man göra om hästen bryter mot ens regler då?
någon som vet någon bra bok/hemsida?
 
Sv: Hästspråk?

Om hästen bryter mot ens regler så korrigerar man den. Vad man gör och hur mycket man gör beror på. Öht är det mycket inom hästhanteringen som beror på... it depends! Varje häst är unik, varje situation är unik, men det finns ändå viss generella riktlinjer som går att applicera på alla hästar i alla situationer.

* Fasa din korrigering. Om det inte handlar om bett och sparkar (som jag tycker ska korrigeras omedelbart och tillräckligt tufft direkt) så kan det först handla om en tillsägelse med sitt kroppspråk, en flyttning av hästen (om den tex gått iväg, går på en, mm). Om hästen inte tar korrigeringen får man ta i lite mer. När hästen tar korrigeringen är situationen över - du får inte gå omkring och vara arg/upprörd över det som hänt. Studera hästar och hur de gör mot varandra när de tar över höhögar från varandra. Den som är mer dominant (även kallat högre i rang) går fram mot hästen som står och äter och den går rakt på, inget lufsade runt het gröt där inte. :) Detta är fas 1. Om hästen som äter inte reagerar så lägger den andra hästen öronen bakåt. Detta är fas 2. Om inget händer blottas tänder, huvudet sänks och möjligen ökar hastigheten mot hästen som äter. Detta är fas 3. Om det fortfarande inte hjälper så kommer bettet - fas 4 - och då flyttar vanligen den ranglägre hästen på sig. Det som är intressant här och lärorikt för oss människor är vad som händer nästa gång i samma situation. Tror du att hästen som äter står kvar till fas 4? Det tror inte jag. Den vet att den andre hästen kommer att gå upp i fas och går i väg på fas 2 eller till och med fas 1.

* Mena vad du säger. Var alltid beredd att gå så långt som behövs. Precis som hästen i exemplet ovan som gick hela vägen till fas 4 och skulle ha gått längre om det behövdes för att få maten. En del tycker att det låter hemskt - att man i förlängningen är beredd att direkt slå hästen. Men med denna attityd så händer något magiskt. Om du verkligen är tänkt att få som du vill och hästen måste rätta sig efter det så behöver du sällan gå längre än till fas 2 eller max fas 3. Varför? Jo för hela din kropp utstrålar att du menar vad du säger, att du inte tänker ge dig och att du har ett självförtroende som bara den - du utstrålar ledarskap!!!

* Om du dessutom alltid är vänlig och alltid berömmer och är trevlig mot hästen när den gör rätt så kommer du att uppskattas oerhört som en stark ledare av alla hästar. Du framstår som en som vet vad du vill och som kan men som har flockens bästa i blicken - vad kan vara bättre?

Det finns massor av bra böcker och hemsidor. En portal att börja på kan vara www.nnha.nu.

/Camilla
 
Sv: Hästspråk?

tja, vad ska man göra om hästen bryter mot ens regler då?

Börja med att sätta dig in i situationen. Bestäm dig för vem du är, vem hästen är och gör klart på vilka villkor ni är där. I en flock tvingas ingen häst stanna och umgås, det gör du när du hanterar en häst. Du tvingar den att vara med dig. Om du inte ger hästen möjlighet att gå undan, fly eller lämna dig så kan du inte heller ha speciellt många regler.

Fortsätt därför med att ge hästen utrymme. I en box - bind den inte. Ute - låt den ha lång lina. Ge den utrymme att gå undan. Helst flera meter, så långt att ni inte når varandra.

Efter det kan du sätta grundreger som tex. att du inte vill bli biten. Att agera hotfullt när det händer är dock sällan lyckat när det handlar om rädda/agressiva hästar, sällan annars heller. Jag försöker istället hindra hästen från att bita när jag ser att den är påväg. Genom att snabbt be den gå undan - avvisa den med kroppsspråket. Detsamma gör man om hästen redan har bitit. Försök att inte bli upprörd, agera lugnt och sansat och fortsätt som du gjorde. Var konsekvent och förutsägbar. Enkel och neutral. Inga upprörda känslor. Om du inte är hotfull eller upprörd så kommer inte heller hästen att vara det när den märker att du förblir vänlig.

Våld = ranglåg. I de allra flesta fall. Människa = rovdjur = hot. Med våld blir du alltså en ranglåg, osäker individ, eller ett hotfullt rovdjur. Ingetdera lugnar en agressiv/rädd häst.

Du måste med dina handlingar övertyga hästen om att du är där och vill vara där, och att du aldrig kommer att skada eller vara hotfull.

någon som vet någon bra bok/hemsida?
Hempfling är för mig nr 1 bland hästmänniskor. Han praktiserar en filosofi som jag tror på. Han har gjort en film (Body Language) som är väldigt inspirerande och medför den här känslan av lugn som man måste ha. Den filmen är baserad på hans bok Dansa med Hästar som jag tycker är väldigt bra. Den inleds mycket med vad hans teorier är uppbyggda på vilket ger en väldigt bra förståelse för en del saker.
 
Sv: Hästspråk?

:/ Jag vill inte för att krossa din entusiasm.

Du borde nog läsa lite mer böcker och se videor och om du har egen häst, träna för sintruktör.

Det går inte tat på ett forum svara på dina frågor, de är för invecklade och på tok för låna svar.

Finns inget enkelt svar som täcker allt inom varje fråga.

Men det är roligt att du är intresserad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 457
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 071
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kära dagbok, Idag tänkte jag att vi ska prata om mitt kära kontrollbehov. Det blir nog lite rörigt, men jag ska försöka hålla mig...
Svar
18
· Visningar
1 428
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp