Hästtandvård vs försäkringar

Kalinka

Trådstartare
Är det något som går med i försäkringen eller är det lika bra att glömma det?
Misstänker att det kostar en slant när det är något större som behöver åtgärdas och kan man använda försäkringen så underlättar det ju.
 
Nej "normal" tandvård ingår inte, men däremot om tänderna måste fixas efter en olycka tex.
 
Ahh, precis vad jag misstänkte. :crazy: Men frågan är ju vad som kallas olycka?Och normal? Är normal den årliga kollen då ro med ev raspning osv?

Har shettisar som behöver ses över. Den ena har "flisor" ur på framtänderna på flera ställen. Vad hon gjort har jag ingen aning om :confused: Misstänker att det skulle behöva lagas lite...
Får ta mig i kragen och ringa och kolla :smirk:
 
Olycka är tex ut eller avsparkade tänder, där våld förekommit och tänderna hamnat mellan.

För att kunna åberopa olycka, skall vetrinär eller klinik kontaktas i samband med denna olycka. Det är knappast troligt att du får ersättning för åtgärden av det du beskriver, fast fråga kan man ju alltid göra och svaret kan bara bli ja eller nej.

Passa dig bara så att det inte bllir en reservation på munnen, sådant har hänt tidigare. :crazy:
 
Tand "frakturer" går på försäkringen tex spricka i en tand.
Vanlig tandvård ingår ej.
 
Passa dig bara så att det inte bllir en reservation på munnen, sådant har hänt tidigare. :crazy:

*suck* Ja, det har ju hänt förr :mad: Köpte en importhäst med vit näsa som fick gå utan kräm och som naturligtvis blev solbränd...Va fick jag då? Jodå, reservation mot solexem....på en solbränd mule :mad: :mad: Som absolut inte går att ta bort :crazy:

Frågan är ju bara hur mycket jag ska våga fråga för att inte få några dumma reservationer?! Kanske bättre att bita i det sura äpplet istället och betala själv :confused:
 
Fråga kan du ju självklart göra, men du behöver ju inte presentera dig och vilken häst det gäller utan bara sådär allmänt? :angel: ;)
 
Är normal den årliga kollen då ro med ev raspning osv? Den ersätt inte.

Flisorn vet jag inte du får ringa och fråga.
 
Fråga kan du ju självklart göra, men du behöver ju inte presentera dig och vilken häst det gäller utan bara sådär allmänt? :angel: ;)

Jo, det får nog bli så.. HAr iof inte läst villkoren heller men det är väl lättast att ringa.
 
Att den årliga kollen inte ingår kan jag förlika mig med, men har man något som måste åtgärdas så tycker man ju ändå att det borde gå på försäkringen. Det är ju knappast något man gör för ros skull....
Jag ska iag kolla upp det med bolaget och man kan ju hoppas på det bästa.... :crazy:
 
Hittar de sprickor och sånt så bör ju det gå på försäkringen.

Men SÅ dyrt är det inte med tandis att jag skulle tjäna på att använda försäkringen, det når ju inte upp till självrisknivå ens. (För mig).
 
jag har en häst med tandfraktur. Agria ersätter kostnaderna för behandling när TL (min tandis) är på Ultuna, men inte när vi åker till hans egen klinik. Tydligen räknas han som veterinär när han är på U, men inte när han är "i egen regi",
lustigt.
 
Svårt att tänka mig att han skulle räknas som veterinär då han inte alls är det, utan snarare att det är tandvård i sammarbete med veterinär på Ultuna eller nåt.
 
Vilken hög självrisk du måste ha :smirk:.

En bekant fick åka iväg med sin häst för ca en månad sedan. Hästen hade fått en tandspricka som gett inflammation. Kalaset gick på ca 7000kr.
 
En bekant fick åka iväg med sin häst för ca en månad sedan. Hästen hade fått en tandspricka som gett inflammation. Kalaset gick på ca 7000kr.

*rysa* det är ju sånt jag fasar för... :( Varför kan inte sånt gå på försäkringen egentligen???? :crazy:

Ringde försäkringsbolaget och det enda som gick på försäkringen var en slags böld som kunde uppkomma under/bredvid (minns inte riktigt vad den hette) samt då frakturer efter sparkar....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
779
Senast: lilstar
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 125
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp