HÄSTTRANSPORT- utrustning

Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Om jag skall ha hö med (t.ex flerdagarsträning) så brukar det få åka i facket bredvid hästen, men det ligger ofta löst (inte balat) eller i förankrade IKEApåsar. Annars är transporten väldigt "slät" inuti. Inga extra galler eller väggar, ett transportgrimskaft som hästen sitter i, sen har kärran panibommar som löses ut från utsidan. Låsanordningen till skötardörren består i en spak som ligger nedsänkt i dörren så hästen inte kan komma åt den.

Allt annat åker i bilen, har en första hjälpen väska med bandage, sårvård, blodstoppare, kniv, sedering, sprutor, kanyler och avlivningsvätska och lite mer småpryttlar.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag fick lite funderingar kring det där med kniv. Vad säger knivlagen om det?
OM man skulle bli stoppad och polisen ser att man har en kniv i bilen, räknas det som ett brott även fast man har en "anledning"? Är det inte en viss längd som gäller också?

Försökte hitta info på nätet men hittade inget (eller var för lat för att orka söka tillräckligt ;))
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag fick lite funderingar kring det där med kniv. Vad säger knivlagen om det?
OM man skulle bli stoppad och polisen ser att man har en kniv i bilen, räknas det som ett brott även fast man har en "anledning"? Är det inte en viss längd som gäller också?

Försökte hitta info på nätet men hittade inget (eller var för lat för att orka söka tillräckligt ;))

Häng kniven i släpet =)

Annars så den uppgift jag har, från polis men jag vill inte garantera att den 'håller i rätten', så om du har släpet påkopplat och en kniv i bilen (på vettigt ställe, inte liggande på instrumentbrädan typ) så har du en anledning att ha den i bilen. Har du inget släp på har du ingen anledning att ha den i bilen. Och med tillägget att 'en morakniv i slida i bakluckan på bilen är inget vi bryr oss om oavsett om det i övrigt är okej och du kan motivera det, men ligger den på sätet bredvid eller på armslängds avstånd så..'

Men som sagt, det där kan vara hur en specifik polisman resonerar, och inte säkert det hå¨ller om en tjurig polisman dyker upp sas.

Jag har en morakniv fäst i släpet, och sen har jag en till kniv i bilen, som ligger 'undanstuvad' när jag inte kör släp, och mer lättåtkomlig men inte synlig när jag inte kör släp.

Men om man läser knivlagen så ska det vara befogat att du har en kniv i bilen, vilket det är om du har transporten på, men inte annars.

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.


https://lagen.nu/1988:254
 
Senast ändrad:
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag har inget eget släp så jag har lite utrustning liggandes i bakluckan i bilen mest hela tiden. Jag vet ju att man egentligen inte får ha kniv i bilen men har ju blivit så att den legat vid reservhjulet när jag inte haft släp tillkopplat, för enkelheten skull liksom.

Jag har för mig att det är nåt med bladets längd också?
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Står inget alls i knivlagen om bladets längd.

Tror att du tänker på de fall som varit när en nyckelknippa innehållit en liten manick med 'kniv' som eg varit tänkt att typ peta naglarna med, och man där diskuterat bladets längd och om det verkligen räknas som kniv? (För man får inte bära kniv på allmän plats enligt knivlagen).

Men knivlagen för ingen som helst åtskillnad på kort och långt blad, alla är förbjudna med de undantag som finns. Och de pyttesmå, slöa fäll-/fickknivar som mest är en dekoration/att peta naglarna med/skala apelsiner med blir ju ändå inte tillämpliga här då de inte förmår skära av ett grimskaft t ex.

Men det står som sagt inget i lagen, utan är isf en tolkningspolicy/praxis hos polisen.

Tillägg: Vill man vara helgarderad så om man har ett platt grimskaft, som kobindslen, och så en sådan kniv med bladet ingjutet i plast och knivbladet ej åtkomligt, som en balkniv du vet?, då lär man vara helt home safe i alla möjliga och omöjliga lägen =)
 
Senast ändrad:
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag kör på den att det är extremt liten risk att jag blir stoppad och får bilen genomsökt :o

Har en större fällkniv i facket (som har lock) mellan sätena bland lite annat, lätt åtkomlig vid behov men "osynlig" så att säga. Känns dumt att behöva ränna bak och rota i bagaget efter en kniv när man kan ha den närmre.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Alltid kniv med vid transportering ( och oftast annars oxå) den ligger i sin slida i dörrfickan. Ej helt synlig men väldigt lättillgänglig.
hösegel i transporten, transportgrimskaft ej töjbart, så lite saker som möjligt inne i transporten
i bilen extra grimma, träns, longerlina, reflexväst, första hjälpen grejer, pisk och vattenhink
Transporterar i lädergrimma. Hästen kan fastna rejält utan att varken grimma el hakar går sönder oavsett material men läder ger inte samma brännskador.

Lite OT men- Polisen har väl egentligen inte rätt att gå in i bilen och genomsöka den utan bra anledning ? Jag menar det är ju min egendom? Behövs väl ett beslut om"husrannsakan" för det ???
Nu har jag ju inget att dölja så skulle de fråga skulle de visst få göra det iaf men om man ska vara noga menar jag
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Anemone
·
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 521
Senast: Sofie_B
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 590
Senast: Tennessee
·
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 123
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp