Hästutbud

Om man inte ens är intresserad av att tävla men ändå vill ha en utbildad häst inte vill man köpa dyrare häst än typ 60 000. Men utbildad eller inte att hitta en häst är nog lätt det är att hitta en häst som är lätt att rida ut på ensam och inte är rädd för olika saker som jag upplever som svårare än förr, dagens hästar är liksom inte lika coola.
Sådana hästar vill många ha därför kostar de mer. Enkel marknadsekonomi.

Vill man inte betala mer än 60000 men ändå ha en utbildad häst får man välja annan ras än halvblod och/eller tänka sig en äldre häst.
 
Det sägs ju hela tiden att man avlar för sport? Då avlar man ju inte för skogsmulleryttaren i första hand, utan för tävlingsryttaren.
Och det gör man för att tävlingsryttare betalar. Är man villig att betala finns det nog uppfödare som kan avla på andra egenskaper.
 
Screenshot 2022-07-01 11.29.26.png


Jag tycker att det är givet att hästar kostar mer idag än vad de gjorde för femton år sedan.
 
Visa bifogad fil 94179

Jag tycker att det är givet att hästar kostar mer idag än vad de gjorde för femton år sedan.

Jag önskar verkligen att min lön gått upp enligt den statistiken!

Tar den sen hänsyn till levandskostnader? För jag hörde i våras att lönehöjningen i många fall inte motsvarar prishöjningar på varor och tjänster.
Dvs vi får mindre i plånbpken varje år, många av oss.
 
Jag önskar verkligen att min lön gått upp enligt den statistiken!

Tar den sen hänsyn till levandskostnader? För jag hörde i våras att lönehöjningen i många fall inte motsvarar prishöjningar på varor och tjänster.
Det stemmer nok, levnadskostnader øker mer. Om man ikke har en toppstilling og får masse bonus....
 
Jag ifrågasätter inte deras mål? Men avlar man för sport, får man nog räkna med att alla hästar inte blir så bra och därmed inte inbringar den vinsten man vill ha heller.
Självklart men om det fortfarande finns köpare till dessa hästar för högre pris än det som hobbyryttare vill betala utifrån vad de vill använda hästen till, så blir det ju fortfarande till hobbyryttarens nackdel. Man får inte den häst man vill ha till det pris man vill betala.
 
Självklart men om det fortfarande finns köpare till dessa hästar för högre pris än det som hobbyryttare vill betala utifrån vad de vill använda hästen till, så blir det ju fortfarande till hobbyryttarens nackdel. Man får inte den häst man vill ha till det pris man vill betala.

Sant. Jag visste inte att det var brist på hästar till hobbyryttare, har bara hört om ridskolor.
 
Sådana hästar vill många ha därför kostar de mer. Enkel marknadsekonomi.

Vill man inte betala mer än 60000 men ändå ha en utbildad häst får man välja annan ras än halvblod och/eller tänka sig en äldre häst.
Själv tycker jag man ser mycket annonser på hästar som är svindyra trots att dom är andra raser än just halvblod.
 
Själv tycker jag man ser mycket annonser på hästar som är svindyra trots att dom är andra raser än just halvblod.
Jag kollade de dyraste på Hästnet, och om man bortser från ponnyerna är det olika varmblodiga ridhästraser, det som i vardagligt tal kallas halvblod. Många hästar innehåller snarlika härstamningar men är grundregistrerade i olika förbund.
 
Jag kan inte jämföra med 15 år sedan men jag som just nu letar hobbyhäst och har god budget tycker definitivt det inte finns så mycket att välja på.
Om man inte ens är intresserad av att tävla men ändå vill ha en utbildad häst inte vill man köpa dyrare häst än typ 60 000. Men utbildad eller inte att hitta en häst är nog lätt det är att hitta en häst som är lätt att rida ut på ensam och inte är rädd för olika saker som jag upplever som svårare än förr, dagens hästar är liksom inte lika coola.
Håller inte riktigt med där, jag är inte tävlingsinriktad men är ingen skogsmulleryttare heller utan vill träna för utvecklings skull för att jag älskar att rida och utvecklas med min häst, och har budget därefter att köpa en fin häst. Dock inte jättelätt att hitta de där allroundutbildade hästarna med fint lynne ens när man har ok budget.
 
Jag hittade inga såna bland de dyraste på Hästnet. 30000 är väl inte jättedyrt för en shetlandsponny om den har goda egenskaper och utbildning.
Det beror väl på vad dom du tittade på kostade, var det 10-15 000 kr hästar förstår jag dom var halvblod.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 381
Senast: Sirap
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp