Hästutbud

Det kommer vel an på hva du ligger i "hobbyhest" for jeg rir lange turer i ulendt terreng og hopper mer enn bare 60 cm, (og trener dressyr), og jeg vil ikke ha en skadet hest, for den holder ikke til mitt bruk. Det er også en dårlig holdning at hobbyryttere kan ta hester som er skadet fra bruk i sporten, som om vi ikke fortjener å ha en frisk hest uten en masse ekstra utgifter på en skade som noen andre har påført den.
Men då är ju svaret enkelt för er, betala vad dom kostar men då gnäller ni för det är för dyrt blabla 🤷‍♀️
Jag tycker det är jättefint att fd tävlingshästar kan få fylla en funktion som hobbyhästar. Om en häst som har en gammal skada och inte vill eller kan hoppa mer än 130 längre. Ska den då bara kasseras om den fungerar utmärkt att hoppa 1 meter?
För övrigt så är det ytterst få som är helt rena på röntgen. Det är samma gamla diskussion som går runt runt. Hobbyryttare vill inte betala för vad hästarna är värda och vi som är uppfödare är verkligen inte intresserade av att sponsra hobbyryttare. Föd upp själv, utbilda själv så har ni kanske hästen ni strävar efter men mest troligen inte och kan man inte betala marknadspriset så får man helt enkelt göra avkall på saker och köpa en häst med historia som passar ens budget.
 
Självklart. Men det är inte det som är min poäng. Ingen vara är värt något p.g.a. egenskaperna varan har. Varan har endast det värde folk är beredda att betala för det. Det är enbart det som är min poäng. Självklart vill folk inte betala dyrt för egenskaper de inte behöver eller kommer utnyttja!
När det gäller hästköp uppstår uppenbarligen problem eftersom man inte vill betala vad hästen är värd för andra eftersom man inte vill betala för de egenskaper som man inte vill utnyttja. Det blir problem för den som vill köpa som klagar på att marknaden inte ser ut så som man önskar att den skulle göra. Det blir inte problem för säljaren som får betalt för sin vara, och därför sannolikt fortsätter att producera just den sortens vara.
 
Men då är ju svaret enkelt för er, betala vad dom kostar men då gnäller ni för det är för dyrt blabla 🤷‍♀️
Jag tycker det är jättefint att fd tävlingshästar kan få fylla en funktion som hobbyhästar. Om en häst som har en gammal skada och inte vill eller kan hoppa mer än 130 längre. Ska den då bara kasseras om den fungerar utmärkt att hoppa 1 meter?
För övrigt så är det ytterst få som är helt rena på röntgen. Det är samma gamla diskussion som går runt runt. Hobbyryttare vill inte betala för vad hästarna är värda och vi som är uppfödare är verkligen inte intresserade av att sponsra hobbyryttare. Föd upp själv, utbilda själv så har ni kanske hästen ni strävar efter men mest troligen inte och kan man inte betala marknadspriset så får man helt enkelt göra avkall på saker och köpa en häst med historia som passar ens budget.
Jeg har holdt på med hest lenge, og før var prisene på hest ok. Men jeg har ikke mer i lønn nå enn jeg hadde for 20 år siden... og hestene har mangedoblet seg i pris. Jeg syntes jeg la masse penger i hopphesten min som kostet 60 tusen. Å kjøpe en hest til 100 tusen (som er regnet som billig av mange) synes jeg er mange penger! Det er nesten en halv årslønn for meg, og å kjøpe et halvblod som koster 200 tusen er ikke aktuelt, samme om den er verdt det eller ikke i følge oppdretterne.
Jeg skjønner godt at folk som vil ha halvblod importerer fra østeuropa og lignende.
Jeg skjønner at oppdrettere og hobbyryttere ikke vil det samme.... jeg innser at markedet er sånn. Men jeg synes det er synd at det er sånn.
Og noe jeg alltid har lurt på. Hvorfor koster det så mye mer å oppdrette en halvblod på 3 år, enn en varmblods traver på 3 år? Eller er det ikke så farlig for oppdretterne av travere å selge med tap?
 
Undrar lite hur ni tycker hästar är jämfört med typ 15 år tillbaka i tiden. Jag upplever att hästar nu jämfört med förr är mycket dyrare, brister mer i grundläggande hantering och det är nu svårt att hitta en lugn, lättriden utbildad häst också dom mer lättridna hästarna är mer alerta. Nån som vet vad detta beror på vet inte om dagens hästar mest blir ridna i maneger och därmed inte får samma miljöträning?!
Kolla på andra raser än halvblod :).
 
Om man inte ens är intresserad av att tävla men ändå vill ha en utbildad häst inte vill man köpa dyrare häst än typ 60 000. Men utbildad eller inte att hitta en häst är nog lätt det är att hitta en häst som är lätt att rida ut på ensam och inte är rädd för olika saker som jag upplever som svårare än förr, dagens hästar är liksom inte lika coola.

Köp en billig häst, inte halvblod, med trevligt lugnt grundtemperament. Sen skickar du hen på utbildning, eller utbildar själv :).

Speciellt bland travarna kan man få en riktigt trevlig hobbyhäst till billig peng.

Alternativt, köp äldre westernhäst eller hobbyhäst. Där kan till och med halvbloden vara riktigt billiga, fast en 18-19 åring har många fina skogsmulleår kvar.
 
Att föda upp hästen från betäckning till inridning lär kosta ungefär lika mycket oavsett om den har talang som tävlingshäst eller som skogsmulle. Skillnaden är att tävlingshästen sedan kan säljas dyrt till duktig ryttare som unghäst, medan den som söker hobbyhäst vill att någon annan lägger år på att utbilda och miljöträna den. Och när den sedan är utbildad LA dressyr och 1m hoppning samt kan hantera obalanserad ryttare, transport, nya platser, uteritt själv och i grupp, trafik, hundar mm ska den helst kosta mindre än vad tävlingshästen gjorde som 3-åring.

Själva existensen av de här hästarna bygger ju på att någon annan är villig att sponsra med deras uppfödning och utbildning, så det är inte så konstigt att de är ovanliga.
 
Hästar kostar.

Utbildade hästar kostar mer.

Utbildade och välstammade halvblodshästar som kan mäta sig inom sporten kostar ännu mer. Förstår liksom inte varför det ska vara så konstigt?

Jag är hobbyryttare med dragning åt dressyr. Min senaste häst kostade 50'. Hästen innan den (som jag bytte mot en lastgammal läromästare som jag sen fick ta bort pga artros) kostade 65. Båda var kallblod, fyra år och endast grundridna varav den senaste en ostartad kallblodstravare.

Har inte riktigt släppt tanken på en läromästare i dressyr dock, och är beredd på att punga ut 150-200 000 kr för en sådan. För som sagt, ingen kommer sälja en sådan häst gratis och utbildade hästar kostar. Att tro att man kan få en utbildad häst utan lynnesproblem eller betydande skadehistorik är ju bara löjligt med dagens priser.
 
Jag ser inte vad problemet är, egentligen? Att folk klagar, är det ett problem? Inte för andra än den som klagar väl? Så varför göra det till ett större problem än det är?
 
Har inte riktigt släppt tanken på en läromästare i dressyr dock, och är beredd på att punga ut 150-200 000 kr för en sådan. För som sagt, ingen kommer sälja en sådan häst gratis och utbildade hästar kostar. Att tro att man kan få en utbildad häst utan lynnesproblem eller betydande skadehistorik är ju bara löjligt med dagens priser.
Fast det beror ju på tycker jag vad man räknar som en utbildad häst, för mig är en bra grundridning någonting som bör vara självklart och en häst som är bra riden har en vettig grund. Det ska inte kosta extra. Sen är det inte alla hästar som passar alla, bara för att man inte klarar av att rida en häst betyder inte att den har lynnesfel. Det är extremt få hästar som har för övrigt.
 
Fast det beror ju på tycker jag vad man räknar som en utbildad häst, för mig är en bra grundridning någonting som bör vara självklart och en häst som är bra riden har en vettig grund. Det ska inte kosta extra. Sen är det inte alla hästar som passar alla, bara för att man inte klarar av att rida en häst betyder inte att den har lynnesfel. Det är extremt få hästar som har för övrigt.

Med utbildad/läromästare syftar åtminstone jag på en som går stadiga MSVC/B. Det är jag beredd att betala för.
 
Senast ändrad:
Fast det beror ju på tycker jag vad man räknar som en utbildad häst, för mig är en bra grundridning någonting som bör vara självklart och en häst som är bra riden har en vettig grund. Det ska inte kosta extra. Sen är det inte alla hästar som passar alla, bara för att man inte klarar av att rida en häst betyder inte att den har lynnesfel. Det är extremt få hästar som har för övrigt.
Jag tänker att det är stor skillnad på en häst som är snäll och styrbar i tre gångarter (=kan vara alldeles lagom för en skogsmulle som rids på banan någon gång ibland) och en häst som går godkänd LA. Det sistnämnda kräver mer utbildning av hästen och högre kompetens hos den som utbildar. Jag upplever att det finns en hel del skogsmulleryttare som kan ta fram det förstnämnda, medan det senare kräver ett intresse för dressyr och mer samverkan i hjälpgivningen.
 
ja verkligen! Folk har ju tillomed börjat betala ganska mycket för andra raser än halvblod, just för att komma åt det snälla och okomplicerade.

Ja, efterfrågan är större än utbudet och då stiger såklart priserna på den sortens hästar oavsett ras. Tidigare var tex små hästar väldigt billiga, nu vill många ha en häst under 160 cm.
Jag köpte själv en d-ponny som troligen slutar runt 150 cm, finns ingen anledning att ha en jättehäst för att rida några H90 om året.
Köpa en för 60 blir nog himla svårt 😅
 
Ja, efterfrågan är större än utbudet och då stiger såklart priserna på den sortens hästar oavsett ras. Tidigare var tex små hästar väldigt billiga, nu vill många ha en häst under 160 cm.
Jag köpte själv en d-ponny som troligen slutar runt 150 cm, finns ingen anledning att ha en jättehäst för att rida några H90 om året.
Köpa en för 60 blir nog himla svårt 😅
Eller hur. De gamla att ingen vill ha 153 hästarna är nog bortblåst nu 😋 himla behändigt och lagom fallhöjd. 👌🏻
 
Jeg har holdt på med hest lenge, og før var prisene på hest ok. Men jeg har ikke mer i lønn nå enn jeg hadde for 20 år siden... og hestene har mangedoblet seg i pris. Jeg syntes jeg la masse penger i hopphesten min som kostet 60 tusen. Å kjøpe en hest til 100 tusen (som er regnet som billig av mange) synes jeg er mange penger! Det er nesten en halv årslønn for meg, og å kjøpe et halvblod som koster 200 tusen er ikke aktuelt, samme om den er verdt det eller ikke i følge oppdretterne.
Jeg skjønner godt at folk som vil ha halvblod importerer fra østeuropa og lignende.
Jeg skjønner at oppdrettere og hobbyryttere ikke vil det samme.... jeg innser at markedet er sånn. Men jeg synes det er synd at det er sånn.
Og noe jeg alltid har lurt på. Hvorfor koster det så mye mer å oppdrette en halvblod på 3 år, enn en varmblods traver på 3 år? Eller er det ikke så farlig for oppdretterne av travere å selge med tap?

Travet har ju mer prispengar och framförallt får uppfödaren prispengar även efter att hästen är såld och kan få in pengar därifrån, på ridhästar är däremot försäljningen den enda chansen för uppfödaren att få igen sina pengar.
 
Vi föder upp varmblodstravare i mindre skala. Just nu har vi en fölunge och 1 åring. Lite udda stammar men med en mamma som visade kapacitet och inställning ( har för lite pengar på kontot egentligen av olika orsaker ) den första kostade 17 tusen plus moms att tillverka om jag inte minns fel i levande fölavgift, nummer 2 kostade 20 tusen plus moms i levande fölavgift. Sen kostar Mamma mu uppstallning på seminstation, veterinärkostnader, hon ska äta i 11 månader osv. I runda slängar räknar vi med att vi från att det tillverkas tills det fyller 3 år och förhoppningsvis debuterar på en travoval att det kostar oss 250 tusen ungefär om inte mer. Nu tar vi in eget grovfoder tex men det kostar ju det med, kraftfoder, veterinär, försäkring inkörning hos en bra tränare, röntgen som 1 åring osv. Man hoppas ju bara att man antingen säljer dem med en mindre förtjänst och det kommer ut och börjar tjäna pengar ( då måste det stanna inom Sveriges gränser numera, vi får inget för utlandsstarter i Sverige numera man har plockat bort det, vilket irriterar många uppfödare speciellt de mindre om hästarna säljs utomlands ).

Men jag hoppas att det som köpt häst av oss har varit nöjda, vilket jag tror. Vi är inte omöjliga på något sätt men samtidigt kostar det att föda upp den där fölungen tills den kommer ut på banan. Jag vet inte men vi vill inte skänka bort dem heller för det ligger mycket jobb bakom. Samtidigt så ska jag om mina planer går i lås nästa år använda en två- tre gånger så dyr hingst till stoet så vill man ju ha betalt när den dagen kommer för att iaf få tillbaka den levande fölavgiften. Jag har lite svårt för den här diskussionen för jag förstår att uppfödare är trötta på att höra att det i princip ska skänka bort sina uppfödningar. Det diskuteras både högt och lågt inom travet med.

Oavsett om det är en budget hingst som passar stoet som vi använt eller inte så kommer fölungen inte vara billigare att föda upp för det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 305
Senast: Sirap
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp