Hästutbud

Det finns hästar som är precis lika coola som "förr"! Mina hästar, både inköpta och uppfödningar rids ut mkt och blir därmed miljötränade. Jag har verkligen svårt att förstå att det skulle vara så svårt att hitta rätt häst och tror att majoriteten överskattar sin egna förmåga, det har man ju sett ett antal gr både irl och här på buke....
Jag hjälper ofta unga ryttare att hitta sin första storhäst, både som de ska tävla med sin nya häst och inte. Det finns ganska många fd tävlingshästar som är från 14 och uppåt som duger alldeles utmärkt som hobbyhästar men hobbyryttare vill då inte ha dessa för att dom har en och en annan gammal skada. Jag bara känner att snälla, det är sällan en hobbyryttare ens rider så pass hårt att hästen inte skulle funka som hobbyhäst, snarare att dom rider fel och inte kan träna en häst korrekt. Tittar man på hästar som är mellan låt säga 5-12 år så är det väl självklart att dom kostar mera. Man behöver inte heller ha toppstammade hästar utan det kan gå lika bra med en trevlig korsningshäst men jag vet folk som inte ens har en tanke på att tävla men ändå var det de viktigaste att hästen skulle ha toppstam. snacka om fel prioriteringar...Har man så svårt att hitta häst så bör man verkligen ta hjälp av en tränare/ridlärare eller ngn som känner en och sett en rida och kan lotsa rätt.
 
Det finns hästar som är precis lika coola som "förr"! Mina hästar, både inköpta och uppfödningar rids ut mkt och blir därmed miljötränade. Jag har verkligen svårt att förstå att det skulle vara så svårt att hitta rätt häst och tror att majoriteten överskattar sin egna förmåga, det har man ju sett ett antal gr både irl och här på buke....
Jag hjälper ofta unga ryttare att hitta sin första storhäst, både som de ska tävla med sin nya häst och inte. Det finns ganska många fd tävlingshästar som är från 14 och uppåt som duger alldeles utmärkt som hobbyhästar men hobbyryttare vill då inte ha dessa för att dom har en och en annan gammal skada. Jag bara känner att snälla, det är sällan en hobbyryttare ens rider så pass hårt att hästen inte skulle funka som hobbyhäst, snarare att dom rider fel och inte kan träna en häst korrekt. Tittar man på hästar som är mellan låt säga 5-12 år så är det väl självklart att dom kostar mera. Man behöver inte heller ha toppstammade hästar utan det kan gå lika bra med en trevlig korsningshäst men jag vet folk som inte ens har en tanke på att tävla men ändå var det de viktigaste att hästen skulle ha toppstam. snacka om fel prioriteringar...Har man så svårt att hitta häst så bör man verkligen ta hjälp av en tränare/ridlärare eller ngn som känner en och sett en rida och kan lotsa rätt.
Tror absolut att dom finns men att det däremot finns mindre av dom.
 
Jag tycker att problemet med många hästar som säljs är att utbildningen är okej men däremot kan dom ha skador eller inte bra temperament. Speciellt hästar som kommer direkt från utlandet, importer kan ha skador. Och det med dåligt temperament är ju inte alltid lätt att upptäcka efter att man provridit hästen 1 timme.
 
Det finns hästar som är precis lika coola som "förr"! Mina hästar, både inköpta och uppfödningar rids ut mkt och blir därmed miljötränade. Jag har verkligen svårt att förstå att det skulle vara så svårt att hitta rätt häst och tror att majoriteten överskattar sin egna förmåga, det har man ju sett ett antal gr både irl och här på buke....
Jag hjälper ofta unga ryttare att hitta sin första storhäst, både som de ska tävla med sin nya häst och inte. Det finns ganska många fd tävlingshästar som är från 14 och uppåt som duger alldeles utmärkt som hobbyhästar men hobbyryttare vill då inte ha dessa för att dom har en och en annan gammal skada. Jag bara känner att snälla, det är sällan en hobbyryttare ens rider så pass hårt att hästen inte skulle funka som hobbyhäst, snarare att dom rider fel och inte kan träna en häst korrekt. Tittar man på hästar som är mellan låt säga 5-12 år så är det väl självklart att dom kostar mera. Man behöver inte heller ha toppstammade hästar utan det kan gå lika bra med en trevlig korsningshäst men jag vet folk som inte ens har en tanke på att tävla men ändå var det de viktigaste att hästen skulle ha toppstam. snacka om fel prioriteringar...Har man så svårt att hitta häst så bör man verkligen ta hjälp av en tränare/ridlärare eller ngn som känner en och sett en rida och kan lotsa rätt.

Att inte vilja köpa en häst med dokumenterade skador, förstår jag. Det kan lika gärna handla om en försäkringsfråga.
 
Det finns massor av hästar som har och haft skador och ändå fungerar alldeles utmärkt som hobbyhästar.

Det har jag inte skrivit nått om, heller. Men det finns folk som blir nekade ersättning av griniga försäkringsbolag för att skadan anses ha funnits tidigare eller anses ha samband med tidigare dokumenterad skada. Sånt påverkar.
 
Det har jag inte skrivit nått om, heller. Men det finns folk som blir nekade ersättning av griniga försäkringsbolag för att skadan anses ha funnits tidigare eller anses ha samband med tidigare dokumenterad skada. Sånt påverkar.
Ja det är självklart viktigt att få fullmakt så att man kan få information från försäkringsbolaget om vilket skydd man kan förvänta sig och om det kommer bli reservationer eller inte i försäkringen. Iaf mitt försäkringbolag är väldigt hjälpsamma och tydliga med sådana förfrågningar. Jag fick tydlig information och råd per telefon och även skriftigt på vad som skulle gälla med försäkringen om jag hade kvar den på samma nivå eller om jag ville ändra. Detta såklart innan köpet gick igenom.
 
Jag har sett flera skriva här att de inte vill betala för en häst som har egenskaper som de inte vill utnyttja. Man "behöver" inte en häst som kan hoppa 130 eftersom man bara vill skutta över småhinder eller en häst som kan olika rörelser när de bara vill rida ut. Man vill betala utifrån vad de själva vill göra med hästen, inte utifrån dess potential som tävlingshäst.

För mig är tänket främmande, jag resonerar som du.

Va? Självklart vill man inte betala mer än för det man vill utnyttja. Finns väl inte en människa som tycker att det är värt att lägga 10000 kr på en sprillans ny smartphone om de bara ska använda den för att ringa vanliga samtal med. Då kan man köpa en billig "pensionärsmobil" istället och fortfarande få det man vill ha.
 
Va? Självklart vill man inte betala mer än för det man vill utnyttja. Finns väl inte en människa som tycker att det är värt att lägga 10000 kr på en sprillans ny smartphone om de bara ska använda den för att ringa vanliga samtal med. Då kan man köpa en billig "pensionärsmobil" istället och fortfarande få det man vill ha.
Problemet här är att det inte finns så många pensionärsmodeller på marknaden, så de som finns är eftertraktade och kan säljas dyrt av de som har till salu.
 
Problemet här är att det inte finns så många pensionärsmodeller på marknaden, så de som finns är eftertraktade och kan säljas dyrt av de som har till salu.

Ja, och då får ju köparen överväga om hen tycker att hästarna som finns är prisvärda för hen. Var och en måste ju själva få bestämma om en vara är prisvärd för det man ska ha den till.
 
Det finns massor av hästar som har och haft skador och ändå fungerar alldeles utmärkt som hobbyhästar.
Det kommer vel an på hva du ligger i "hobbyhest" for jeg rir lange turer i ulendt terreng og hopper mer enn bare 60 cm, (og trener dressyr), og jeg vil ikke ha en skadet hest, for den holder ikke til mitt bruk. Det er også en dårlig holdning at hobbyryttere kan ta hester som er skadet fra bruk i sporten, som om vi ikke fortjener å ha en frisk hest uten en masse ekstra utgifter på en skade som noen andre har påført den.
 
Det är ingen som sagt något annat.

Jag vänder mig bara emot det du att något har ett visst värde baserat på dess egenskaper. Ingen vara har ett större värde än vad någon är beredd att betala för det. Nu verkar det ju finnas gott och människor som är beredda att betala stora summor pengar för hästar alltså får de som inte kan lägga de summorna problem. Lösningen är inte att säga åt dem att hästen är värd si eller så mycket för att den kan hoppa 130 om personen bara är intresserad av att hoppa 60 cm nån gång ibland.
 
Själv tror jag mycket fler människor idag väljer att bli hästägare och därför går prisen på hästar upp alltså utbud och efterfrågan.
 
Jag vänder mig bara emot det du att något har ett visst värde baserat på dess egenskaper. Ingen vara har ett större värde än vad någon är beredd att betala för det. Nu verkar det ju finnas gott och människor som är beredda att betala stora summor pengar för hästar alltså får de som inte kan lägga de summorna problem. Lösningen är inte att säga åt dem att hästen är värd si eller så mycket för att den kan hoppa 130 om personen bara är intresserad av att hoppa 60 cm nån gång ibland.
Om jag säljer en häst med ett marknadsvärde på 200 000 som du tycker är tilltalande och intressant, men eftersom du bara vill rida på den i skogen struntar du att hästen har talang och vill därför bara betala 50 000, så kommer jag förstås inte att sälja hästen till dig för 50 000 om jag har andra som vill betala begärt pris.

Det är svårt att få en säljare att gå med på att sänka priset med det argumentet när många andra ser på det från ett annat håll och värderar hästen annorlunda.
 
Om jag säljer en häst med ett marknadsvärde på 200 000 som du tycker är tilltalande och intressant, men eftersom du bara vill rida på den i skogen struntar du att hästen har talang och vill därför bara betala 50 000, så kommer jag förstås inte att sälja hästen till dig för 50 000 om jag har andra som vill betala begärt pris.

Det är svårt att få en säljare att gå med på att sänka priset med det argumentet när många andra ser på det från ett annat håll och värderar hästen annorlunda.

Självklart. Men det är inte det som är min poäng. Ingen vara är värt något p.g.a. egenskaperna varan har. Varan har endast det värde folk är beredda att betala för det. Det är enbart det som är min poäng. Självklart vill folk inte betala dyrt för egenskaper de inte behöver eller kommer utnyttja!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 374
Senast: Sirap
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp