Hästutbud

Håller helt med dig!
Men det är ju en chansning hur länge de håller. De flesta köper ju häst för att ha den i många år och har inte råd eller möjlighet att ha två den dagen man inte längre kan träna som man vill. Så är det ju såklart skillnad om den är 15 eller 22. Men de runt 17 som fortfarande tävlar tycker jag ändå kostar en hel del.

En bekant köpte en äldre häst, trevlig modell, välutbildad och schysst. Nu efter 8 månader är den halt och utredd men kommer behöva hitta ”lagom” belastning för att den ska funka som ridhäst.
Ja, 17-åringar är inte billiga, men borde nog inte vara det heller?
Eftersom vi nu fått tag i två äldre hästar med meriter, efter att lite slumpade sig så (skall erkännas), så är jag böjd att ändå tycka att de är mer värda sitt pris, än helt oprövade unga hästar som nyss importerats.

Men det är väl så, att drömmar om de kommande framgångsrika åren, kostar?
 
Ja, 17-åringar är inte billiga, men borde nog inte vara det heller?
Eftersom vi nu fått tag i två äldre hästar med meriter, efter att lite slumpade sig så (skall erkännas), så är jag böjd att ändå tycka att de är mer värda sitt pris, än helt oprövade unga hästar som nyss importerats.

Men det är väl så, att drömmar om de kommande framgångsrika åren, kostar?

Samtidigt så är det ju inte åren som varit som man betalar för utan åren som kommer. Ju äldre en häst är desto färre år får man med den. Och då borde den ju vara billigare än en motsvarande häst som är yngre.

Sen föredrar jag personligen äldre hästar framför yngre.
 
Samtidigt så är det ju inte åren som varit som man betalar för utan åren som kommer. Ju äldre en häst är desto färre år får man med den. Och då borde den ju vara billigare än en motsvarande häst som är yngre.

Sen föredrar jag personligen äldre hästar framför yngre.
Det har du rätt i, det får väl vägas mot potential hos den yngre.
Jag älskar unghästar, och har mest erfarenhet av dessa.
Så vi är olika, allihop, med vilken typ av häst/ålder vi föredrar.
 
Ja, 17-åringar är inte billiga, men borde nog inte vara det heller?
Eftersom vi nu fått tag i två äldre hästar med meriter, efter att lite slumpade sig så (skall erkännas), så är jag böjd att ändå tycka att de är mer värda sitt pris, än helt oprövade unga hästar som nyss importerats.

Men det är väl så, att drömmar om de kommande framgångsrika åren, kostar?
Jag tänker bara att man vill få så mycket som möjligt och så mycket tid som möjligt för pengarna. Nu vet man ju såklart aldrig med hästar, men förutsättningarna man kan styra över. En äldre häst för mig är de som är 17+. Där priset är lägre för att hästen är äldre. Är den 15 är den ju som bäst! Och kostar därefter.
Men de som är runt 20 kanske fortfarande kostar 60’ men man vet inte om det blir ett bra år eller eller 8.

jag är helt övertygad om att många hästägare skulle ha såå mycket roligare med de äldre hästarna som varit med om allt. Än unghästarna som blir för svåra och som behöver lära sig allt den äldre redan kan. Men det är en chansning och det är fortfarande endel pengar. Men fler kanske skulle våga chansa 👌🏻
 
Jag tror, tyvärr, att många är oroliga för vad åldern kommer att innebära, och kanske är det även status?

Mina barn pratar alltid om åldern, de tycker det är coolt med en häst som är under tio år.
Nu har de fick vänt lite, när de ser hur mycket roligare det är med en häst som är 16 år och allt är relativt lätt, jämfört med de yngre hästar vi haft tidigare.
Ja, en unghäst är väl coolare, för det visar väl att man är duktig? Men när man har ridit hela sitt liv och har fyllt 40, så vill iaf jag att det ska vara enkelt, och då är en äldre häst perfekt!
 
När jag provred min kände jag först att nej, det här går ju inte, hanr alldeles för liten 😂
Men då har jag ridit hästar mellan 168 och 177 cm under våren så det var ju en jäkla skillnad med en ponny på 146 cm.
På filmerna såg det dock väldigt trevligt ut och nu efter en månad känns han precis lagom!
Allt är så himla mycket enklare, borsta, sadla, täcka, sitta upp, tar ingen plats i släpet, äter knappt något i jämförelse med en jätte 😁

Har du inte kvar Molnet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 392
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 668
Senast: Juli0a
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp