Hagen och fodringar osv.

Mina går ute från 7 på morgonen till 9 - 10 på kvällen.
Dr har fri tillgång på hö i hagen hela dagen.
Att dina hästar står vid grinden är nog för att de vet att de får mat när de kommer in. Alltså inte säkert att de egentligen vill gå in. Det kan vara så att det bara är vana och att det är maten de vill åt.

// Anna
 
Tror inte det spelar någon roll... det är inte alltid de får mat när de kommer in... Har inte så regelbundna tider hos oss... det gäller oxå intags tiderna.. :angel:
 
men här är det mer att ...börjar en, börjar alla....
ändå har jag stora hagar och de flesta är det även skog för dom att gå in i...min gammelhingst bestämmer alltid själv...det händer på sommaren att han VILL vara kvar ute, och då får han naturligtvis vara det...men de dagar han inte vill vara kvar så tar jag in honom....tycker han är kapabel till att veta själv vad han vill eller inte..
Tycker ibland att det är lite hysteri över utegång...bara för att det är hästar innebär det inte att dom MÅSTE eller VILL vara ute jämt...tycker synd om en del...samma är det med täcken eller inte...en del hästar behöver täcke...även om dom inte är klippta...

det är bra att du ser vad din häst vill...önskar alla kunde se sånt....
 
Mina går ute så mycket dom vill. Är det regn, snö och blåst vill dom in. 20 minus, vindstilla och månljust vill dom absolut inte in och får vara kvar ute.
Tiderna för in och ut varierar från dag till dag. Kommer jag hem 16 och det ösregnar tar jag in om dom vill.
Fodrar 6 på morgonen, några balar, samt nån gång mellan 17-23, så mycket så att det i princip är fri tillgång.
Ligger det hö kvar får de mindre, är det slut blir det mer.
Kan inte lägga ut helt fritt eftersom älgrackarna käkar upp det.
Havre, betfor och ev. soja får de på kvällen. I hagen om det är bra väder. Och alltid i marknivå.
 
våra äter morgon och lunch hösilage i hagen.
dom kommer in vid 17 när det är kallt och får då äta em hölsilaget inne.
när det blir varmare kommer dom in vid 20, då får dom även em hösilaget ute.
 
Hej alla!

Det enda problemet som jag ser det med att ha dem ute länge på vintern är ju att vattnet fryser. De kallaste månaderna är mina bara ute 8-16 och fodras ute en gång under den tiden (frukost, eftermiddagsmat o kvällsmat får de inne, när det blir varmare får de em-maten ute). Har dock sett någon ny käck uppfinning, ett uppvärmt vattenkar, som jag tänkte titta närmre på.

Sedan måste jag säga att jag inte gillar att släppa in dem när det är kolmörkt och kanske dessutom snorhalt ute(därav in vid 4 på vintern). Känns som skadesrisken för både hästar o människor är stor. Detta är dock bara hur JAG vill göra med mina hästar. Har inget emot att andra har sina hästar ute längre, mina går ju i princip in med ljuset. Självklart gåd de ute i mörker under sommarnätter, men då behöver heller inte jag leda in dem i halka och mörker till väntande mat.
 
Våra hästar kommer ut vid 9-10 tiden, innan dess har de fått sin lunch. De går ute till 16 tiden nu på vintern, kommer in innan det blir mörkt. På sommaren går de ute till 19 ungefär. :banana:
 
Mina tre går ut mellan 5.30 och 8 beroende på om det är helg eller vardag,kommer in tidigast 20 00 oftast vid 22.Kraftfoder på morgonen innan dom går ut och när dom kommer in.Fri till gång på ensilage i hagen hela dan och så får dom runt 12-15 kg var till natten.(jag fattar inte att dom inte blir feta som grisar).

Min vinterhage är c:a 6 hektar kuperad mark till tre hästar.
MVH Rex
 
våra hästar går ut vid 8 o in vid 16.de mår utmärkt och springer gladeligen in vid 16.
 
Mina hästar går ute dygnet runt och har fri tillgång på hö, sen får dom kraftfoder morgon och kväll! inge problem...man får väl vakta dom lite så att den som blir färdug först inte snor andras mat!! :smirk:

sen tycker jag att minimum för hästar att gå ute borde vara minst 12 timmar!!!
 
Så har faktiskt aldrig mina gjort. Endast om det är dåligt väder står de och hängsar vi grinden. Just nu har vi äckligt små hagare, dock med vindskydd. Tidigare hade jag en enormt stor vinterhage med all möjlig terräng.

Nu kommer de ut runt 7:00 och in vid 19:00 sedan rid hon ju också under dagen. De får morgonhö i hagen och sedan får de lunchhö mellan 12:00 och 14:00 och så får de kvällshö så fort de kommer in. Tyvärr kan de bara få kraftfoder morgon och kväll.

Det funkar bra för alla i stallet och hästarna verkar trivas rätt bra trots de små hagarna.
 
Har 3 oklippta hästar och 1 klippt och den har täcke på sig.
06.00 Krafft samt utgång m morgonhö
12-14.00 Hö ute
18.00 Insläpp m krafft samt hö
20.00 Kvällshö

Hästarna vill in så fort jag kommer hem vid 16.30 men får gå längre. Det beror ju också på vädret!!!! Blöt snö, regn o dyl så kommer de in tidigare. Vid stark kyla kommer de in tidigare för jag vill inte att vattnet skall frysa i stallet.
Mina hästar mår bra, så fort de ätit maten på kvällen skulle de kunna gå ut igen!!
 
I vanliga fall kommer hästarna ut vid nio och in vid två. Nu står min häst inne hela dagarna tills det har tinat i markerna o de går att göra en bättre hage åt henne
 
det där med hur länge hästar ska vara ute,
så brukar man "säga", att de ska gå ute fler timmar än de står inne, för en frisk och välmående häst.

våra går ute från 8.30 till minst 17.00. senast brukar det bli 20.00
det där med att ta in dom när det mörknar förstår jag inte,
hästarna lider ju inte av mörkret, utan bara om det är jättedåligt väder :confused:.
 
Så länge hästen inte är hungrig, så vill den gå ute. Om det inte är extremt blött, extremt kallt, extremt blåsigt, den är extremt ensam, det är extremt med insekter, eller den går i en extremt tråkig hage.
Egen erfarenhet...

Men väldigt många missar att hästen måste ha FODER även i hagen om det inte är den årstiden där det finns gräs (om man har gräshagar).

Och i stort sett i ALLA de fallen där ngn säger "min häst vill inte vara ute mer än ett par timmar/dag", så visar det sig att de hästägarna INTE ger sina hästar ngt foder ute, alternativt de har inte gräs i hagen!
Och tacka 17 för att hästarna då vill in! För de är ju inte dummare än att de lärt sig att MATEN den finns INNE!

I stallet där mina hästar förut stod, så stod mina hästar limmade på grinden redan vid 13.00 på em vintertid. De fick inget hö utomhus då, och gick ut vid 8.30.

Nu bor de i ett stall där de går ut mellan 06.00 och 07.00, sedan är de inte intresserade av att komma in förren TIDIGAST vid 16.30 nu vintertid.
Men så får de också en REJÄL högiva vid utsläpp, samt även en lika rejäl giva hö vid 12.00.

Finns det gräs i hagen vill mina hästar inte in förrän tidigast 20.00, oavsett när de gått ut på morgonen.

Fö så har jag lite (läs mkt...) svårt att förstå poängen med att ha hästen inne i boxen allt utom ett par timmar per dygn?! :confused:
Snacka om tråkigt för hästen...
 
Och i stort sett i ALLA de fallen där ngn säger "min häst vill inte vara ute mer än ett par timmar/dag", så visar det sig att de hästägarna INTE ger sina hästar ngt foder ute, alternativt de har inte gräs i hagen!
Och tacka 17 för att hästarna då vill in! För de är ju inte dummare än att de lärt sig att MATEN den finns INNE!

HELT RÄTT!!!
Har bekanta som har flera hästar å även många inhyrda, de får knappt någon mat ute, in skall dom med mörkret å då vill dom in enl dom. Tror jag det. De går inte ute på sommaren på bete heller för HÄSTARNA VILL IN!!!!
Detta är inte tävl.hästar utan unghästar å avelsston, hade jag häst där skulle jag flytta den omedelbart!!
Hästarna vill vara ute och det är bra för dom.
 
Mina går ut vid 06-07 på morgonen och in vid 22-23 om det inte blåser väldigt och är kallt..De älskar att vara ute..
Igår kväll när jag skulle ta in dom ville de inte alls utan gick bara stooora rundor för att slippa komma in så de fick minsann sova ute :confused:..Helt nöjda med det, hmm. Fast å andra sidan så har vi inte särskilt kallt just nu så det var väl ok just inatt.

Och jo...hästarna gillar sina boxar :D
 
Håller med där om bete!
Jag vet nog INGEN häst som INTE tycker det är ok att gå ute dygnet runt på sommaren!

Men man måste ju av "praktiska skäl" ibland inte ha dem ute dygnet runt sommartid, men då kan de ju i stället få så mkt utevistelse som möjligt dagtid.

Jag är en av dem som inte har mina hästar ute nattetid på sommaren.
Det för att jag tävlar och tränar på den ena på sommaren, och de orkar inte riktigt med det om de går ute dygnet runt har jag märkt.
Och tar jag då in tävlingshästen, så blir den andra ensammen i hagen nattetid, och det tror jag inte funkar.

Inbillar mig att det är pga att en häst på bete "vänder dygnet" och vilar dagtid och äter nattetid den inte orkar träna/tävla hårt och gå ute dygnet om.
Och jag rider ju inte nattetid... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 150
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
27
· Visningar
824
Senast: MiniLi
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 694
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp