Hagen och fodringar osv.

När de står vid grinden tror jag har att göra med att de är vana att gå in då. Där jag hade mina hästar nu sist gick alla in vid 18 utom två ston med föl, de fick fodret ute och kom in sen vid 21. De ville INTE komma in tidigare fast det var mörkt, för de var vana att ha det så. De andra som fick komma in väntade snällt i närheten av grinden.
 
Vad har du för foderlösning med timer? Skulle gärna vilja veta!
 
Mina äter kraft inne kl 05 sen ca 05,30 ut i hagen och får hö, sen hö var4:e tim, insläpp 18-19 krafmat+hö sen hö igen vid 22-22,30. Mina är van att gå ut när det är mörkt och gå in när det är mörkt, jag tror att det är ganska induviduellt hos hästarna med mörker jag har nu tur som har pållar som inte börjar vandra när mörkret faller.
 
Jag har "automatisk grindöppnare". I verkligheten är den en liten låda som är 3 dm lång, 1 dm bred och 5 cm tjock ungefär. Ena änden finns en fästanordning som man fäster i en stolpe. I andra änden finns en liten hake där man krokar på en elastisk grind (eller fjädergrind men jag föredrar de elastiska, men det är en smaksak).

Sen är det en display där man ställer in när man vill att grinden ska släppas. Man kan välja tid och sen endera om den ska släppa once, daily, weekly etc. Ställer man t ex in den på 1 pm daily så släpper dne grinden klockan ett varje dag.

Sen gör man endera en liten mindre hage i hagen och stänger till med grinden och lägger maten där, eller öppnar upp till en större hage där man lagt mat.

När klockan blir 13.00 (om man ställt in den på det) så piper lådan 3 ggr och släpper den grinden och hästarna kommer åt maten.

Man kan använda den till att släppa NER mat med, men det kräver lite tankeverksamhet för att få ihop. Den laddas i bilens cigarettuttag och tål fukt och väta.

När jag använde den (fri tillgång nu) så lärde hästarna det sig snabbt. Fem i ett stod de och hängde utanför "foderhagen", när manicken pep sina tre gånger så tog alla hästarna tre steg bakåt, för att när grinden var släppt rusa in till maten ;)

2500 kr plus frakt kostade den när jag köpte den, på Bole Produkter.
 
våra hästar får mat och går ut 6.00 ena v och 7.30 andra v(beror på vem som fodrar) får lunch mellan 12-15.
om vi rider på eftermiddagen så släpper vi inte ut igen men om man har ridit på dagen kommer dom in 19.30 och får kvällsmat 20.30. sedan får dom kraftfoder+hö efter ridning oxå men det kan ju variera när det blir.Funkar bra, hästarna verkar nöjda och hänger inte vid grinden för att komma in.
 
våra hästar får mat och går ut 6.00 ena v och 7.30 andra v(beror på vem som fodrar) får lunch mellan 12-15.
om vi rider på eftermiddagen så släpper vi inte ut igen men om man har ridit på dagen kommer dom in 19.30 och får kvällsmat 20.30. sedan får dom kraftfoder+hö efter ridning oxå men det kan ju variera när det blir.Funkar bra, hästarna verkar nöjda och hänger inte vid grinden för att komma in.
 
Vi har ute våra hästar från 8(ibland tidigare) till 18-21!

Just nu så har de fri tillgång på hösilage men annars så får de lunch o middagshö ute. Kraftfoder får de vuxna hästarna bara morgon o kväll(de får väldigt lite kraftfoder) medans åringen även får kraftfoder vid middagstid.

Våra hästar vill nog nästan aldrig komma in utan står o myser i sin lilla skog.
Varför hästar vill komma in är ju för att de vet att de får god mat där ;)
 
Mina går ute ifrån 8-17:30 vardagar(oftast) det beror lite på när jag slutar skolan och på helgerna brukar det bli tidigare vid 14-15 tiden eller vid lunch och så får dom gå ut igen. Dom får mat tre ggr om dan morgon hö i hagen, mat vid intag och kvällsmat vid åtta.
 
I vårat stall är hästarna ute från 6-20, ibland tas de in senare om det är bra väder tex... De har rundbalar i hagen och alltså fri tillgång till hö. Ingen av hästarna har bråttom in på kvällen, däremot har de bråttom ut på morgonen. :)
 
Sommar:
På vardagarna går de ut ca klockan 6 och in igen vid 22. Då rider vi när det passar och släpper ut igen. De får kraftfoder och hö på kvällen (äter gräs på dagarna). Om vädret och flygfäna är riktigt besvärliga går de ute på natten och står inne på dagarna istället. Vi försöker hålla uppsikt på dem och se vad de själva vill. Min gamla häst tex blir oerhört irriterad av knott etc så han vill gärna gå in på dagarna (kommer i galopp när han får syn på en även om ingen mat vankas, står lugnt ensam i stallet - det gör han normalt inte då han vill gå ut!). Ponnyerna klarar sig bättre.

På vintern går de ut vid 6 på vardagar och 8 på helgerna, och in vid 18 (vi har ingen ligghall). De äter frukost- och lunchhö i hagen, och kvälls- och natthö inne. På vardagaran rider vi ju på kvällarna och då passar det bra att ta in dem och rida när man har mockat och gjort klart stallet.
 
Mina hästar går ute dygnet runt på lösdrift. De har fri tillgång till hösilage ute och får kraftfoder ute också. Unghästarna tar vi in och fodrar inne varje dag på ett foderbord, det funkar jättebra.

Jag tror at tde som står vid grinden och hänger oftast är de som är vana att komma in och vet att det finns mat att få inne. Har man mat åt dem ute är de inte alltid lika intresserade av att komma in alls.

En del säger att deras hästar vill in ändå, att de tycker det är mysigt inne. Och det må så vara, men jag tror att om de fick gå in och ut so de ville så skulle de INTE vara inne så mkt som många hästar måste vara.

Och givetvis, det beror ju också på vad de går i för slags hagar. De som går i små rasthagar utan ens en liten buske att noppa på och utan kompisar trivs nog bra om de slipper stå där. Det kan ju onekligen vara roligt för en häst.

Regn, snö och annat väder som jag själv betecknar som dåligt väder verkar inte bekomma mina hästar alls. Jag tror att det är vi som sätter de känslorna i samband med hästarna, det är vi som tycker det är kallt, blött, lerigt eller mörkt. Men det är ju inte riktigt samma sak.

Men det är vad jag tycker/tror! :p
 
mina går ute ca 10-11 timmar om dan men dom har fri tillgång till hö.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
694
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 368
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp