Håll oss Uppdaterade - Igen!

Har ju svårt att tro att ni inte får vara utomhus, det handlar ju inte om ansträngande promenader. :) Och lätt rörelse brukar ju vara rätt positivt även för en skadad kropp.

Oroa dig inte för mycket i förväg bara, ibland förvånar de en! Min fick ju boxvila som tvååring, gick då normalt sett i unghästflock... Jag var ”något” nervös inför det kan jag säga, men hon skötte sig galant! Inga som helst problem (2-3 korta promenader per dag för att inte bli stel) och har noll problem att stå på box nån gång emellanåt nu som treåring. :)

Nej, det är ju bara så operationssåret inte går upp igen. :)
Jag tror det kommer gå bra, vi får klickerträna mycket bara :love: Och så kommer det vara rätt mycket mer jobb än vanligt.

Hur länge stod din?
 
5185F480-B487-4B7D-9D91-8C77A43A470E.jpeg

Min tjej efter Alfur, f 17
 
Ramlar in i den här tråden då jag ska börja rida en islänning ett par gånger i veckan. Det är en väldigt snäll häst och vid provridningen blev det både tölt och grisepass. Tanken är att jobba mest med gångarter och markarbete (ev hoppning så småningom), så jag misstänker att vanlig hederlig grundridning räcker långt. Men det var evigheter sen jag red islandshäst, hur gör man enklast för att få tölt eller trav?

Hästen är femgångare med mer passtakt än travtakt enligt ägaren. Det kommer tyvärr inte bli några träningar med hästen, däremot skulle jag ev kunna rida nån lektion på en annan islänning ifall det skulle ge mig en push i rätt riktning.
 
Ramlar in i den här tråden då jag ska börja rida en islänning ett par gånger i veckan. Det är en väldigt snäll häst och vid provridningen blev det både tölt och grisepass. Tanken är att jobba mest med gångarter och markarbete (ev hoppning så småningom), så jag misstänker att vanlig hederlig grundridning räcker långt. Men det var evigheter sen jag red islandshäst, hur gör man enklast för att få tölt eller trav?

Hästen är femgångare med mer passtakt än travtakt enligt ägaren. Det kommer tyvärr inte bli några träningar med hästen, däremot skulle jag ev kunna rida nån lektion på en annan islänning ifall det skulle ge mig en push i rätt riktning.
Kul! Det beror ju lite på häst, men en häst som generellt drar mer mot passtakt än travtakt så är lösgjordhet A och O, att nästan "flytta" hästen i varje steg kan hjälpa på vissa för att få med bakbenen och undvika styvhet. Annars är väl det "generella" att tänka piaff för tölt och ökad trav för trav, ungefär. Dvs mer samling och lättare framdel i tölt och lite längre (eventuellt lägre) häst i trav. Och börja i tempon där hästen har bäst balans för att enklast hitta vad som funkar för den hästen, och jobba er framåt därifrån. Vissa (speciellt passtaktiga) hästar kan ha betydligt lättare för att hålla en bra takt i högre tempo tölt än långsamt, t.ex, trots att det naturliga ofta är att man gärna saktar ner när saker inte fungerar helt. :) I många fall beror det dock på att ryttaren inte driver ordentligt, drivningen ska ju räcka till både ett bra tempo framåt, "rörelser uppåt" och samling. Generellt sett löser man fler problem genom drivning, utan att det nödvändigtvis innebär att öka tempot.
 
Kul! Det beror ju lite på häst, men en häst som generellt drar mer mot passtakt än travtakt så är lösgjordhet A och O, att nästan "flytta" hästen i varje steg kan hjälpa på vissa för att få med bakbenen och undvika styvhet. Annars är väl det "generella" att tänka piaff för tölt och ökad trav för trav, ungefär. Dvs mer samling och lättare framdel i tölt och lite längre (eventuellt lägre) häst i trav. Och börja i tempon där hästen har bäst balans för att enklast hitta vad som funkar för den hästen, och jobba er framåt därifrån. Vissa (speciellt passtaktiga) hästar kan ha betydligt lättare för att hålla en bra takt i högre tempo tölt än långsamt, t.ex, trots att det naturliga ofta är att man gärna saktar ner när saker inte fungerar helt. :) I många fall beror det dock på att ryttaren inte driver ordentligt, drivningen ska ju räcka till både ett bra tempo framåt, "rörelser uppåt" och samling. Generellt sett löser man fler problem genom drivning, utan att det nödvändigtvis innebär att öka tempot.

Tusen tack! Nu blev jag vansinnigt ridsugen. :D Kommer förhoppningsvis att rida igen på tisdag, det brukar alltid kännas lättare när det inte är nån åskådare också (idag var typ 5 pers och kollade...), så kan jag testa lite växlar. Piaff och ökad trav var verkligen bra mentala bilder att ha med sig. :)
 
Tusen tack! Nu blev jag vansinnigt ridsugen. :D Kommer förhoppningsvis att rida igen på tisdag, det brukar alltid kännas lättare när det inte är nån åskådare också (idag var typ 5 pers och kollade...), så kan jag testa lite växlar. Piaff och ökad trav var verkligen bra mentala bilder att ha med sig. :)
Ja, brukar gå lite lättare utan publik. :D Just piaff och ökad trav som "grundtänk" brukar funka ganska bra för ryttare vana vid tregångare för att lättare få grepp om skillnaden, har jag märkt. Sen får man ju såklart anpassa det efter hästen. Men hoppas det kan vara till hjälp för dig också! Och så måste du såklart uppdatera oss om den fortsatta utvecklingen!
 
Hej! Jag tänkte att jag ger mig in i den här tråden med. Jag har sedan en vecka tillbaka en 6årig islandsvalack på en månads prov. Än så länge går det bra och jag är så där pirrande nykär i honom. Oavsett vad jag gör med honom så har jag ett stort leende på läpparna :love:

Han är väldigt lite riden men fantastiskt trevlig att arbeta med. Tar det mesta med ro.

Inte mycket uppdaterat i den här tråden från någon på ett tag. Jag gör nåt åt det.

Jag har haft min kille i över ett år nu och vi har hittat på lite allt möjligt. Vi flyttade till nytt stall ganska fort och han fick en flock som han trivdes mycket bättre i än den som han gick i innan. Tyvärr var han lite halt under våren (ledinflammation) men är nu frisk och helt igång igen. Vi rider lektion för islandshästinstruktör varannan vecka sen någon månad tillbaka. Vet inte riktigt hur länge jag kommer att ha råd med det så regelbundet men det går märkbart framåt hela tiden just nu och det är jättekul. I övrigt känns han så väldigt mycket vuxnare nu än för ett år sen. Han har landat mer i sig själv vilket också är kul att se.

Vi har även hunnit vara med på roligheter som WE-träningar och ett pass beridet bågskytte. Skitkul och jag kommer försöka göra det mer.

Det stora vi behöver göra nu är lastträning, han parkerar fötterna bestämt i marken och VILL inte gå ombord på transporten. Det känns som det bara är en tidsfråga för att lösa det men utan egen transport så blir det inte lika mycket tränat på det som jag skulle vilja. Det har väl inte heller hjälpt att allt vi åkt för det senaste året är veterinärbesök. Egen transport står på önskelistan men jag betvivlar att tomten kommer att komma med en i år.

Hur ser det ut för er andra? Vad har ni hållt på med?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 459
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 838
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 325
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp