Håll oss Uppdaterade - Igen!

Letar efter någon mer tävling som helst inte är tvådagars ( vill slippa kostnader för ev övernattning) och inte är allt för långt bort men det verkar omöjligt. Bara för att jag tänkt tävla mer i år... :meh: Min hemmaklubb kommer inte ha någon vårtävling :( Hoppas grannklubben kommer ha något, men än finns ingen info ute så är rädd att det inte blir nån där heller.

Det blir kanske långt då men Hrimfaxi kanske kommer att hålla någon? Fast det är ju Kumla.

För egen del har jag nog tänkt hoppa över tävlandet i år, i stort sett. Har lite för många andra tävlingar inplanerade med fjordingarna, vilket hänger ihop med SM.

Och tyvärr är det ju rätt långa avstånd för islandshästtävlingarna oavsett vilken man väljer.
Jag har din grannförening närmst och det är helt överkomliga 4½ mil. Sedan ca 12 mil till er och till Hrimfaxi och till Drifandi (som inte har en färdig oval än så det blir säkert inga officiella tävlingar där i år i alla fall). Sedan blir det bara längre och längre.

Min Snorri ska antagligen gå med i lag-SM, även om det då inte är jag som ska rida honom.
 
Det blir kanske långt då men Hrimfaxi kanske kommer att hålla någon? Fast det är ju Kumla.

För egen del har jag nog tänkt hoppa över tävlandet i år, i stort sett. Har lite för många andra tävlingar inplanerade med fjordingarna, vilket hänger ihop med SM.

Och tyvärr är det ju rätt långa avstånd för islandshästtävlingarna oavsett vilken man väljer.
Jag har din grannförening närmst och det är helt överkomliga 4½ mil. Sedan ca 12 mil till er och till Hrimfaxi och till Drifandi (som inte har en färdig oval än så det blir säkert inga officiella tävlingar där i år i alla fall). Sedan blir det bara längre och längre.

Min Snorri ska antagligen gå med i lag-SM, även om det då inte är jag som ska rida honom.

Ja Hrimfaxi och Járnhestur har jag kollat på men då blir det tvådagars tyvärr. Nu kommer vi säkert inte till någon final men boende behöver ju nästan bokas ändå i fall att.

Ja det blir långa avstånd och ska både min klubb och grannklubben skippa vårtävlingar i år så blir det svårt. Jag har tänkt åka på Fritidsmästerskapet och skulle vilja ha i alla fall en tävling innan dess men verkar få klara mig ändå.
 
För mig och Flugsael har det gått utför :( det gick så himla bra innan jul. Efter så har vi fokuserat mer på inkörningen, men jag har ju ändå ridit lite grann. Igår stegrade hon sig så jag gled av och hamnade på fötterna (hon ville gå, jag sa nej). Visst har hon go men vi har inte haft sådana kommunikationsproblem förut. Hon var också oproportionerligt andfådd i vårvärmen. Vi har liksom inte haft såna här problem innan?!
Nu får hon vila, tandkontroll, blodprov och så ska jag köpa lite nytt foder som nog är mer komplett. Vi får hö från olika ställen i år så jag har faktiskt inte analyserat, för första gången på jättelänge.

Jag världens sämsta ägare :cry:

Ibland går det upp och ner, det är ingens fel. Du är ju en jättebra hästägare som reagerar på att hästen beter sig annorlunda. Vila brukar hjälpa både häst och ryttare att komma på banan igen.
 
Förra veckan, torsdag 22/2 blev Sindri opererad på Slöinge. Titthål/operation.
Han har en meniskligamentskadaoch lindrig osteoartros i kondyllederna.

Veterinären bedömde hand prognos som mer god en dålig och tyckte det var värt att försöka rehaba honom.

Men han kan ha skador bak i knät som inte syns, då de inte kommer åt det området under artroskopin så det kan finnas saker man inte vet om, en av det han såg å det han kunde ”städa upp” inne i leden så gör vi ett försök.

Men de kommer ta tid. Men det är väl det enda jah verkligen har gott om...tid :heart

Dock har det varit en jobbig första vecka, där han varit helt skogstokig i boxen trots sällskap å mat så försöker han hoppa över boxen, hänger med frambenen över boxdörren, vankar stressat runt runt i boxen, sparkar med full kraft i boxdörren, testade liten liten grushage men där sprängde han trådarna...... Å han ska helst stå stilla de första 2 veckorna! :(

Fick lugnande utskrivet för att han ska kunna hantera sig bättre. Och nu börjar han landa lite å behöver inte lugnande mera, hoppas jag, men har de hemma inför ev nya psykbryt.

Nu står han även i en yttepytte grushage, stor som en box, då det håller honom mer lugn å ingen boxdörren att hänga frambenen över, snällare för bakbenet ;)

Verkar som han är som lugnast om han får ha stallägarens PREvalack bredvid sig, då är han lugn men går han blir han tokig. Som ”tur” är är även han skadad å står i sjukhage nu så de hänger bredvid varandra å håller varabdra sällskap. :heart

Nu är det total ”boxvila” & om 2 veckor ska jag börja skritta han 20 min för hand å öka upp till 60 min fram till återbesöket i april (2 månader efter operation)

Sen fortsätta rehabplanen eller beroende på hur det verkar vid återbesöket en ny/annan rehabplan.

(visst ser han avslappnad ut:grin: )
69Fw6AD.jpg
 
Förra veckan, torsdag 22/2 blev Sindri opererad på Slöinge. Titthål/operation.
Han har en meniskligamentskadaoch lindrig osteoartros i kondyllederna.

Veterinären bedömde hand prognos som mer god en dålig och tyckte det var värt att försöka rehaba honom.

Men han kan ha skador bak i knät som inte syns, då de inte kommer åt det området under artroskopin så det kan finnas saker man inte vet om, en av det han såg å det han kunde ”städa upp” inne i leden så gör vi ett försök.

Men de kommer ta tid. Men det är väl det enda jah verkligen har gott om...tid :heart

Dock har det varit en jobbig första vecka, där han varit helt skogstokig i boxen trots sällskap å mat så försöker han hoppa över boxen, hänger med frambenen över boxdörren, vankar stressat runt runt i boxen, sparkar med full kraft i boxdörren, testade liten liten grushage men där sprängde han trådarna...... Å han ska helst stå stilla de första 2 veckorna! :(

Fick lugnande utskrivet för att han ska kunna hantera sig bättre. Och nu börjar han landa lite å behöver inte lugnande mera, hoppas jag, men har de hemma inför ev nya psykbryt.

Nu står han även i en yttepytte grushage, stor som en box, då det håller honom mer lugn å ingen boxdörren att hänga frambenen över, snällare för bakbenet ;)

Verkar som han är som lugnast om han får ha stallägarens PREvalack bredvid sig, då är han lugn men går han blir han tokig. Som ”tur” är är även han skadad å står i sjukhage nu så de hänger bredvid varandra å håller varabdra sällskap. :heart

Nu är det total ”boxvila” & om 2 veckor ska jag börja skritta han 20 min för hand å öka upp till 60 min fram till återbesöket i april (2 månader efter operation)

Sen fortsätta rehabplanen eller beroende på hur det verkar vid återbesöket en ny/annan rehabplan.

(visst ser han avslappnad ut:grin: )
69Fw6AD.jpg
Vad fin han är!
Det är verkligen svårt när de inte accepterar boxvila. Har också en som blir halvt galen i stallet, klarade sig dock i liten hage. Hade ont i magen när fölet fick en hovböld och blev ordinderad boxvila i 2 veckor. Konstigt nog klarade både fölet och mamman det som ingenting. Mycket oväntat.

Hoppas att rehab gör susen och Sindri blir frisk igen!
 
Mina hästar går så bra just nu :love: Femgångaren är ju bara 7 år så jag får tänka mig för lite och komma ihåg att vila honom ibland för just nu tränas han lika mycket som fyrgångaren som är 12 år :p Han ska faktiskt få vila nästa vecka och eventuellt veckan efter. Dottern ska få rida en dag nästa vecka bara annars helvila :)

Jag har anmält mig och fyrgångaren till Fritidsmästerskapet på Romme i juli 🙈 Så vi får träna på och hoppas flytet håller i sig.
 
Min lilla Flugsael och jag har haft det tufft i vinter, och igår kom kvittot på vad. Vi var och tränade för tränaren, jag fick en del bra feedback som nästan gör mig mallig. Men så kommer det stora Men:et, Flugan har något juff i sin länd som inte är som det ska. Hon är inte alls halt, det är något som spökar högre upp.

Vi ska på undersökning nästa torsdag.. Fan varför är de aldrig friska? Tränaren trodde att Flugan haft så lääänge och det är pga min/hennes nya ridstil som vi hittat och lyckats isolerat problemet.

Tur i oturen så ska jag sätta igång Krás efter 3 föl. Jag satt på henne igår i paddocken efter att ha kommit hem med Flugan. Jag kände mig så himla ledsen så jag tänkte att "antingen så piggar en ridtur på Krás upp mig, eller så kastar hon av mig och så får jag ont. Oavsett så gör det inget eftersom jag är så ledsen. ":laugh:
Jag skrittade två varv i paddocken, sen var vi nöjda :love:

 
Min lilla Flugsael och jag har haft det tufft i vinter, och igår kom kvittot på vad. Vi var och tränade för tränaren, jag fick en del bra feedback som nästan gör mig mallig. Men så kommer det stora Men:et, Flugan har något juff i sin länd som inte är som det ska. Hon är inte alls halt, det är något som spökar högre upp.

Vi ska på undersökning nästa torsdag.. Fan varför är de aldrig friska? Tränaren trodde att Flugan haft så lääänge och det är pga min/hennes nya ridstil som vi hittat och lyckats isolerat problemet.

Tur i oturen så ska jag sätta igång Krás efter 3 föl. Jag satt på henne igår i paddocken efter att ha kommit hem med Flugan. Jag kände mig så himla ledsen så jag tänkte att "antingen så piggar en ridtur på Krás upp mig, eller så kastar hon av mig och så får jag ont. Oavsett så gör det inget eftersom jag är så ledsen. ":laugh:
Jag skrittade två varv i paddocken, sen var vi nöjda :love:


Tråkigt med trasig häst, stackars flugan! Samtidigt bra att ni hittat något, hoppas att det går bra med behandling osv.

Jag har tagit av skorna på Styggur, jag hinner inte rida så mycket så han får klara sig barfota. Just nu motioneras han mest av hingstfölet från förra året, men han är alldeles för snäll egentligen. Så fölet, Skjótur, ska få åka på hingstbete om ett par veckor. Så får vi lite lugn och ro allihop :D
 
Min klubb får till en tävling ändå, i juni! Så det blir hos grannklubben i maj (dock beslutsångest ifall jag ska ta med båda eller bara fyrgångaren) och sen hemmatävling i juni innan Romme i juli :)
 
Förlåt, men måste visa den här bilden också. Jag hade inte sett min unghäst på 1,5 år innan jag var dit nu (förutom på nån bild och video där hon mest såg ut som en boll pga vinterpäls och/eller var i en mindre smickrande växtperiod) och även om hon som har henne hos sig nu försökt berätta för mig att hon är fin så har jag hela tiden varit inställd på det motsatta och blev så löjligt glatt överraskad över hur fin hon faktiskt är nu! Alltså, såklart jag är partisk också, men hon är precis den modell av häst jag föredrar och liksom, titta på det här huvudet! :love:

CB1416B7-4FBD-435B-943C-AC35A63AEC2A.jpeg
 
Länge sedan man uppdaterade här :o Men det går sakta men säkert framåt. Tölten har vi inte hittat riktigt än, men gått från ren grisepass till passtaktig tölt åtminstone. Traven har vi med hittat :D Nu i Maj har vi även ett par träningar inbokade, vilket är mer än behövligt efter bara lullat i skogen i flera år.
Litet kollage på Zekes transformation från första gången jag red honom tills idag :D
20190428_093849.jpg
 
Länge sedan man uppdaterade här :o Men det går sakta men säkert framåt. Tölten har vi inte hittat riktigt än, men gått från ren grisepass till passtaktig tölt åtminstone. Traven har vi med hittat :D Nu i Maj har vi även ett par träningar inbokade, vilket är mer än behövligt efter bara lullat i skogen i flera år.
Litet kollage på Zekes transformation från första gången jag red honom tills idag :DVisa bifogad fil 28878
Verkligen skillnad! Kan knappt tro det är samma häst. Är det du som äger honom nu?
 
Verkligen skillnad! Kan knappt tro det är samma häst. Är det du som äger honom nu?

Eller hur :D Än bara muntligt. Både jag och kompisen jag får han av är inte den snabbaste att få saker gjort. Så vi är på om man man måste skriva ett eget kontrakt då det är en överlåtelse eller om man kan skriva det på ett vanligt köpekontrakt :p
 
Länge sedan man uppdaterade här :o Men det går sakta men säkert framåt. Tölten har vi inte hittat riktigt än, men gått från ren grisepass till passtaktig tölt åtminstone. Traven har vi med hittat :D Nu i Maj har vi även ett par träningar inbokade, vilket är mer än behövligt efter bara lullat i skogen i flera år.
Litet kollage på Zekes transformation från första gången jag red honom tills idag :DVisa bifogad fil 28878
Jättestor skillnad! 👍
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 462
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
875
· Visningar
57 075
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 337
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp