HALLÅ DÄR ALLA!!!

B

**BORTTAGEN**

Nu måste jag faktiskt skälla lite på alla som tror att deras hästar får för mycket, vs lagom mycket mat...!!!! att höra en stor häst få ca 6 kg hö om dagen, är helt oacceptabelt! Min häst, ca 165 cm i makhöjd, måst lägga på sig lite, men hon är absolut inte underviktig!

Just nu får hon mat, kraft+hö 3 ggr dagligen. Kan verka sällan, men min häst är alltid mätt!

hon får:
Obegränsat med hö: ca 11-12 kg/dag!!
0,5 kg betfor -som blätlägges
2,4 kg korn -krossad
2,0 kg havre -hel

+ mineraler
+ vitlök
+ E & B vitamin
+ extra tillskott av behovet av kalcium, då mineralerna inte täcker det.
(+ lite salt vid extrem svettning under sommaren)

fördelat 3 ggr daglign md MEST VOLYM på kvällen, och MEST ENERGI på morgonen


!!!OBS!!!
alla dessa fodrtillskott är inte nödvändiga, men min häst tränas extra hårt för hög prestation!!!!


Jag håller på att byta ut 0,8 kg korn till 1 kg luzern strå. detta görs på ca 4 dagar, för att vara snäll mot magen.

Hela hennes kraft volym blir ca 15 liter mat!! + hö och fodertillskott.

Att få upp en häst i hull och muskler är en lång process, som tar tid.. satsa på att få upp dn i hull! det är fettet som sedan omvandlas till muskler!! kom ihåg det!!

Nu vill jag inte se några mer snål-foderstater!
Kommntra gärna detta inlägget!

Kom också ihåg att det är bra att fråga om man är osäker..
 
min travare som tränar trav får:

3 kg fibergi elit
1 kg havre
0.5 kg betfor
vetekli
och linfrö + massa tillsatser
+ 11 kg ensilage
Tycker jag är lagom..han får något mer vid hårdare träning :)
 
Tidigare gick mitt fullblod på 8kg hö, 1 kg lucern och fem kilo kraftfoder.
Nu får hon 10kg hö och 1,5kg kraftfoder.

Hon arbetas minst lika hårt nu men eftersom vi har sånt kanonhö får hon i sig minst lika mycket energi och protein som tidigare.

Visst är 6kg för lite men det är inte mängden mat som spelar roll utan vad maten innehåller..
 
Det är väl ändå så att man måste anpassa fodermängden efter vad man har för häst och hur hårt den rids/körs?!?
Sen måste man självklart anpassa givan efter vädret, är det bitande kyla måste man ju ge mkt mer än vad man gör när det är varmt.

Våra hästar får (vid milt väder):
Nordsvensk bruks 150 cm 8kg ensilage/dag, 2dl betfor, mineraler
Halvblod 171cm 8kg ensilage/dag, 5dl korn, 2dl havre, 2dl betfor, mineraler
Islanskorsning 123cm 4,5kg ensilage/dag, 2,5dl korn, 1dl havre, 1dl betfor, mineraler

Detta fördelas på 4ggr/dag (ca 5tim mellan varje måltid under dagen och 8tim på natten).
Dessutom har De gräs kvar i hagen som De fördriver tiden med mellan måltiderna.

Ponnyn är nu överviktig och de andra är väldigt fina i hullet och har inte tappat någonting (tvärtom).

:banana:
 
Mitt fullblodssto får:
10-11 kg hö/dag
3 kg krafft grund/dag
1 kg betfor (blötlaggd)/dag

Och hon är väldigt fin i hullet! :love:
 
Att kalla 11-12 kilo hö på ett dygn för obegränsat med hö tycker jag är att överdriva..... Mina hästar stoppar i sig ca 20 kilo hö varje dag... plus kraftfoder.

Min valack får ca 4 kg havre plus ca ett kilo morötter varje dag och är kanon fin i hullet.
Hingsten däremot får ungefär 6 kilo kraftfoder och ca ett kilo morötter.
Han behöver visserligen gå upp ett gäng kilon men jag tycker inte jag kan ge honom mycke mera mat än så...
 
Jäklars! :eek:
Vad har Du för hästar och vad använder Du dem till?
 
Förstod av din email adress att du har Shire hästar, ska De ha såå mkt kraft. *WOW* :crazy:
Nordisar ska knappt ha något alls... vet inte hur det är med andra kallblod.
Jag ger knappt någon av mina hästar någon kraft, bara hösilage 4-15kg/dag (beroende på väder och storlek på häst/ponny). :)
 
Att kalla 11-12 kilo hö på ett dygn för obegränsat med hö tycker jag är att överdriva..... Mina hästar stoppar i sig ca 20 kilo hö varje dag... plus kraftfoder.

Men vissa stoppar ju inte i sig mer? :confused: Man kan ju inte gärna tvångsmata dem?

mvh Jessica
 
Jo man ska nog ha ett bra hösilage/hö, men det ska man väl alltid försöka ha till alla hästar. :)
Men alla nordsvenskfolk som jag träffat har sagt att man Inte ska ge nordisar mkt kraft någonsin typ.
 
:bow:....... Lallfoderstater" kallar jag dom :D

Mina travare står i hård träning + en starthäst som går lopp. Dessa har fri tillgång till grovfoder + 1,5kg havre + mineral. :smirk:
 
Det stämmer inte.

Har man ett fruktansvärt dåligt hö (som jag hade förra året 9 MJ, 17 Srmp) så måste man tillföra proteinfoder i mängder, oavsett vilken typ av häst man har, men det är klart, vissa raser (araber, fullblod etc) behöver mer tillägg än andra (fjordingar, nordsvenskar etc).

Jag har kallblod förresten. :D

mvh Jessica
 
Vad är extra hårt för hög prestation för dig????

Det är väl bättre att skaffa ett bättre hö så du slipper ge så onödigt mkt kraftfoder!!

Obegränsat med hö?? 12 kg :confused:
 
Mina hästar klämmer i sig runt 20-30 kg ensilge om dagen och årsfölet äter runt 6-8 kg ensilge. Tur man har hästar med god aptit. Mitt ena sto får bara ensilge samt lite betfor för mineralernas skull. :D
 
Hej
Mina travston som jag lallar runt på(för tillfället grymt oseriöst)äter minst 20 kg ensilage per dygn var isisen som inte gör nåt alls äter väl 15 kg(smp 55g/kg f,Energi 5,9MJ/kg f.
Nej dom får inget kraftfoder alls och dom är lagom i hullet också.Tycker det är bra såhär. :D
MVH Rex
PS 59% i ts-halt är det föresten.
 
"Min" arabvalack (fyra år) står på:
6-7kg hö
0,5 kg kornkross
om dagen och han börjar tamejfasen bli FET nu! :eek:

Vill inte minska fodret mer. Det är ju bara några nävar korn per gång när halvblodet han delar stall med får sitt kraftfoder... Dessutom är väl mindre grovfoder/dag än han får nu knappast bra för magen? Men han börjar helt ärligt se ut som en KNUBBSÄL nu snarare än en smäcker Arab... :p

Gnäller absolut inte btw. TACKSAM är jag för att jag har superenergirikt hö i år! :bow:
 
Klart man inte kan tvångsmata dom... Även om det känns som att jag gärna skulle göra det ibland med somliga hästar jag har träffat på i mina dagar....
 
Jag tycker inte heller drygt 10 kg är så mkt.

Mina två halvblod (580 kg och 640 kg) äter just nu ca 15 kg hö var/dag. Och inte ens det är fri tillgång, för de lämnar inget av höet de får.
Kraftfoder ger jag inte så mkt som många andra som rider och tävlar på samma nivå som mig.
Dock har jag i år ett jättebra hö, så jag slipper "jaga" proteiner i andra foder än höet.
 
Tror du inte att det är protein som behövs för
muskelbildning? Det tror jag..."Kom ihåg det"
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 444
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp