HALLÅ DÄR ALLA!!!

Hallå!lilla gumman nu får du nog sätta dig och varva ner lite.som du säkert vet så är hästar olika individer och behöver olika mycket mat.det beror alldeles på vad man använder hästen till.tränas den hårt så självklart ska den ha ökad fodergiva men är den promenadhäst så behöver den inte lika mycket om den inte är svårfödd förstås.jag har givit min New Forest 6-7kg i alla år och han är alldeles lagom i hull.han motioneras lite lugnt några dagar i veckan och kan tillgodogöra sig detta utmärkt.sto med föl däremot bör ha obegränsat med mat,för att klara av att ge fölet mjölk och samtidigt hålla gott hull. så håll dig till din foderstat för din häst så håller vi andra oss till vårt. /Tess :bump:
 
fri tillgång på hö + fri tillgång på krafft ( havre , racing balance o fibergi )

mineraler
vitlök
biotin
chevinal plus
b-vitamin
 
Ojj va mkt alla får , Ja måste vara en elak Matte ,
Hämtade min pålle förra veckan och har gått på samma foderstat 6 kg hö , men har ökat kraftfodret till 1 ½ kg + betfor och mineraler ,
Men min pålle är då inte smal, Vilket hon borde vara i så fall ,
Skulle hon ha fri tillgång till mat skulle hon rulla fram .
 
Skulle min häst få så mycket mat så skulle hon spricka :D Fast det är klart, hon är inte högpresterande heller (just nu promenadrids hon bara pga. att det är fruset i backen).
Hon äter:
10 kg hö (fördelat på fyra mål, mest på kvällen)
1 kg havre (½ kg morgon och kväll)
0,4 kg lusern (kväll)
+ mineraler
Väger 550 kg och är 159 cm, normalviktig. Svälter gör hon inte... Blir det kallarare lär hon få mera hö i och med att hon går ute ganska mycket (minst 12 timmar/dag).
 
Hmmm
Har jag aldrig hört förut... :(
Tex min hästs förra husse sa att jag absolut Inte ska ge min häst någon kraft, ska jag ge så max någon näve (vilket jag har hållt mig till).
Sen har andra sagt att bruksnordisar inte behöver annat än hö (och vitaminer/mineraler och salt så klart).
Ger min bruksnordis 8kg ensilage/dag nu (fördelat på 4ggr) + att hon fördriver tiden med att äta gräs mellan måltiderna, och hon är pigg och har bra hull.
Men det är väl såklart olika på kallblod också, hur mkt var och en behöver, alla är ju olika även om de är samma ras. :)
 
ALLA HÄSTAR ÄR OLIKA PRECIS SOM VI MÄNNISKOR!
2 hästar av samma ras som rids lika mycket kan har olika snabb ämnesomsättning och förbränning därför behöver dom olika mycket mat. Jag har haft 2 bruks nordisar efter varandra. Den ena fick man mata hela tiden för att den inte skulle magra bort och den andra kunde jag knappt ge nån mat så blev hon fet som en gris och fick fång symtom.
Man behöver ju inte överdriva åt nått håll...
Jag menar...
Det är ju inte bra att ge för lite mat, men det är lika korkat att ge för mycket mat.
Bara alla vet att det är höet(eller liknande) som ska lägga grunden för foderstaten och inte kraftfodret så mår nog de flesta hästar bra.
Det viktigaste är i alla fall att hästen mår bra och att ägaren ser till att hästen får det den behöver(inte bara i mat utan allt annat också).
Om man har en foderstat som är räknad efter hästen(på det hö och kraftfodet man använder) så ska man ta den som grund/fingervisning men man måste alltid "FODRA MED ÖGAT"
 
Klokt sagt :)

Du som har haft/har bruksnordisar...
Hur mkt kraft gav/ger Du?
Jag ger nästan ingenting... bara lite för att ha ngt att blanda vitaminer/mineraler med.
Har hört att de flesta nordisar inte ska ha/behöver så mkt kraft, stämmer det?
 
Tvärt om, mängden mat spelar jätte stor roll, när man gör foderstater får man inte glömma att hästen har fler behov en rent näringsmässiga, man måste nämligen se till att hästens födosökande behov är tillfradställt, och att hästen får i sig tillräckligt mycket vt, osv..
 
MEN HERRE GUUUUUD!
Finns det fler än jag som resonerar så :love:. Att du inte blivit sågad längs med fotknölarna ännu är ett mirakel :D.Hoppas du har analyserat ditt hö annars vet jag ett par fröknar här på forumet som inte kommer att kunna sova inatt. :angel:.
 
Det snackas väldigt mycket om för lite foder hela tiden, men hur är det med för mycket foder då? Är inte det djurplågeri, av liknande grad? Det finns hästar som får så mycket mat att de inte kan röra sig ordentligt, antagligen för att motionen de får inte räcker för att få balans i näringsintaget. Det tråkiga tycker jag är att man ser så himlans många såna övergödda hästar på ridskolor och turridningar. (Nej, inte alla.) Det är väl nästan de som kräver mest av både foder och motion för att orka med?

:devil:
 
Har en d-ponny som tävlar o tränas hårt får:

4kg hö (mycket proteinrikt)
1 3/4 "krafft-mått" mustang
1 3/4 "krafft mått" korn
mineraler, linfrö, o b-vitamin.

Det får hon per dag. Mot vad vissa av er ger till era hästar är det minimala mänger hö, men skulle hom få mer (har testat) skulle hon rulla fram, hon blir tjock på inget, o jag tycker inte det är schysst att proppa i henne massa mat så hon blir tung o sen tvinga henne hoppa riktigt höga hinder, det sliter nått enormt. Som hon just nu är är hon näsatn tjock. Så hon lider inte. Som sagt va så är det proteinrikt hö, så hon klarar sej.

/fia
 
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår syftet med inlägget... Visst är det galet när hästarna får lite grovfoder och mycket kraftfoder, men ofta tycker jag att jag ser för tjocka hästar, inte så väldigt ofta för smala (förrutom de som har proteinbrist).

Just nu har jag digivande hbl-sto med 5 mån föl vid sidan. De går på gräsvall på dagarna, utöver det får de ca 10 kg hö (jag lägger bara in ett mål, vet inte riktigt hur mycket de får de andra) vilket de inte äter upp. Sen delar de på 3,5 kg havre, ½ kg betfor (torrvikt), 200g kli, massor av soja (vågar inte säga hur mycket, mer än maxgiva :o ), Krafft Protein, Luserhack och V.S.L (vitaminer).

I normala fall står samma sto när hon tränas och tävlas på LA-nivå dressyr på ca 80 MJ, dvs runt 8 kg hö och knappt 1½ kg kraftfoder.
 
Men du, det är inte bara hästarnas behov som skiljer, det är ju värdena i höet som bestämmer vilket kraftfoder hästen behöver. :p

mvh Jessica
 
Men har man ett okej hö så kan man ta bort kraftfoder och ge mer hö, då kommer hästen inte att gå upp i vikt.

mvh Jessica
 
kan det vara ett rykte som uppkommit för att kallblod anses ha lättare att få korsförlamning?
Arbetar de hårt måste de ju få täcka sina behov de med...Har du hört något om varför de inte skall ha kraft(menar du Krafft eller nåt helt annat förresten)?
 
Vill bara berätta att fett INTE kan omvandlas till muskler! ;)
Däremot får man energi av fettet...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 442
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp