Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

MiniLi

Trådstartare
Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor. De har varit här nu några dagar och jag har därför hållt mig borta från skogen, mest för att jag inte vill bli skjuten av misstag ;)

Det är min sambos farfar som sköter allt med jakten, och skogen överhuvudtaget. Idag kom han och lämnade lite slaktrester och några klövar till vår hund. Vi är jättetacksamma för att jägarna tänker på oss och ger oss resterna.
Men - farfarn sa också att danskarna ville att jag skulle hålla mig borta från skogen inför nästa jakttillfälle här. De skulle meddela mig i förväg och sen vill de inte att jag ska promenera i skogen med hunden på en vecka innan de kommer. Allt för att inte skrämma bort djuren.

Är detta verkligen rimligt?
Jag blev lite förvånad och sa inget till farfarn då när han tog upp det. Men nu i efterhand så tycker jag att det låter rätt så märkligt.

Jag går i den där skogen varje dag. Det är en perfekt runda när man vill rasta hunden en kortis, tex på morgonen. Ska jag gå långpromenader går jag på andra vägar men det blir ju inte varje dag.
Detta är enda stället där jag kan gå en lite kortare sväng och ha hunden lös, annars är det mest bilvägar i närheten. Eller andras mark - och vem vet när de jagar där?

Ska tillägga att jag har koll på hunden, hon springer inte omkring och jagar vilt. Ibland stöter vi på djur men hon är lydig. Hon springer en del men håller sig inom synhåll.
Det är dessutom inte bara jag som rör mig i den skogen, även några grannar utnyttjar den som promenadrunda.

Jag vill ju självklart inte bråka med jägarna, och gissar att farfarn vill hålla de nöjda då de nog betalar en hel del för att få komma och jaga.
Men ska jag verkligen behöva hålla mig borta i en hel vecka, när de inte ens jagar?
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Absolut INTE, tycker då jag rent spontant.
Här nere på ön märker jag inte av så mycket av jakt då det inte blir lika extremt eftersom vi inte har älg, men när jag bodde i Dalarna så brydde jag mig inte i att hålla mig borta bara för att det var jakt. Och definitivt inte INFÖR jakt.
Vid jaktsäsong såg jag till att väsnas extra mycket om jag gick i skogen, just för att inte bli översprungen av flyende vilt eller misstagen för att själv vara en älg;)
Visserligen höll man sig nog borta från skogen under värsta jaktveckan för säkerhetsskull;)
Kan ju förstå farfarn om han tjänar massa pengar på att danskarna kommer dit och jagar och de har det som önskemål, men samtidigt känns det inte riktigt schysst att du och din hund inte ska få vistas i skogen bara för det. Och det är ju knappast bara ni som går där.
Och för den delen, hur ska DE veta att du gått där eller ej veckan innan?:angel:
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Haha, det vet de ju såklart inte. Om nu ingen ser mig och skvallrar ;)

Som sagt så brukar jag hålla mig borta de dagar de är här och jagar. Vill inte råka bli skjuten, skogen är rätt så liten liksom..
Men just inför känns väldigt överdrivet.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Tycker att de där danskarna kan ta och informera sig om att vi har en Allemansrätt här i landet och att de inte ens under pågående jakt kan be folk att lämna skogen. Jägarna är skyldiga att ha fri sikt och koll på att de inte skjuter folk och andra fän än det vilt de jagar.

Tur att det inte var mig de bad hålla sig undan för då hade de fått höra ett och annat, både på danska och svenska:devil:
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag antar att farfar tjänar en hacka eller sju på att danskarna kommer och jagar på era marker, så han vill väl hålla sig väl med dem.

Jag skulle bara hålla god min i elakt spel, sen gå ut med min hund som vanligt.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

KL Jag har egen mark där jag överlåtit älgjakten. När dottern varit upp där med fågelhundarna har jag kollat var o om de skall jaga. Inte går jag upp i värsta älgjakten för att kolla skogen utan att ha en viss koll på var de jagar.
PL
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Nu handlade frågan om ifall det är rimligt att hålla sig borta från skogen i en veckas tid innan jägarna kommer.

Jag håller mig också borta de dagar de jagar.

KL

Vad lagen säger vet jag ju. Men jag känner mig ändå lite osäker kring hur jag ska förhålla mig till det hela, vill inte skapa osämja i onödan.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag antar att farfar tjänar en hacka eller sju på att danskarna kommer och jagar på era marker, så han vill väl hålla sig väl med dem.

Jag skulle bara hålla god min i elakt spel, sen gå ut med min hund som vanligt.

Precis. Jag vet inte hur mycket de betalar men jag har fått för mig att det är en ganska saftig summa.

Haha ja, det är ju ett alternativ.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

OM du går där varje dag så ser jag ingen anledning till att du inte gör det innan jakt. Då det som händer dagligen inte oroar djuren, liksom bor man på en gård i skogen och lufsar runt på gården på ett visst sätt så skrämmer det djuren mer om man plötsligt börjar smyga eller på annat sätt avvika från sitt dagliga beteende.
Hade du inte gått där varje dag eller inte alls, så förstår jag att man inte vill ha dig skenande där precis innan jakten, då du troligen skulle stöta djuren, även fastän du inte vet om att dom märkte dig och smet över till grannmarken.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag är i skogen flera ggr i veckan, både med hund och till häst och jaktlaget brukar fråga mig var älgarna mest brukar hålla till ;)

I år sköt de en stor älgtjur i skogen bakom hästhagen redan först dan, med intresserade åskådare (hästarna) hängandes vid staketet. Så det där med att skrämma bort viltet är bara nys, men det fattar förmodligen inte danskarna :angel:

Det rör sig om en vecka extra och om din farfar har inkomst från dessa inresta jägare, så hade jag om jag vore i dina kläder gjort farfar till viljes. Det är inte nåt du måste göra, men det vore en snygg gest :)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Din sambos Farfar ber dig hålla dig borta från "hans" skog när han har betalande jaktsällskap i skogen.
Och du kan inte tänka dig att tillmötesgå det?
Det är ju mer av ett familjeproblem än ett problem för ett nätforum.

Men så här är det:
Du får inte störa markägarens möjlighet att tjäna pengar på sin mark.
Om man gör det så kan man faktiskt beläggas med besöksförbud.

Markägarens inkomstbringande verksamhet går före allemansrättens nöjesverksamhet.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Håller med Inte_Ung. Är det din sambos farfar som har jakträtten/äger skogen och anordnar säljjakt och ber dej låta skogen vara "orörd" 1 vecka så bör du nog göra så. Danskarna betalar antagligen en rejäl slant för att jaga och då vill de såklart ha chans till bra jakt också och farfarn vill säkert att se skall komma tillbaka nästa år.
Det finns ju andra sätt att motionera hundarna på. Och det är bara 1vecka det handlar om!
Nu när jakten är i full gång här så håller jag mej och hundarna borta ur skogen. Om jag inte är där för att jaga med dem förstås.

/LL
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Vi bor med skogen runt husknuten och jag håller mig undan från skogen under jakten, med respekt både för jägarna och djuren.

Jag har med blivit ombedd att inte röra mig i skogen strax innan jakten och det respekterar jag. Det är inte jakt så ofta och jag tycker inte det är så jobbigt att välja andra vägar att gå på just under den tiden. Jag tycker inte det är mycket begärt att hålla sig ur vägen EN vecka. För fridens skull. Om inte, så för din farfars skull :)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

OM du går där varje dag så ser jag ingen anledning till att du inte gör det innan jakt. Då det som händer dagligen inte oroar djuren, liksom bor man på en gård i skogen och lufsar runt på gården på ett visst sätt så skrämmer det djuren mer om man plötsligt börjar smyga eller på annat sätt avvika från sitt dagliga beteende.
Hade du inte gått där varje dag eller inte alls, så förstår jag att man inte vill ha dig skenande där precis innan jakten, då du troligen skulle stöta djuren, även fastän du inte vet om att dom märkte dig och smet över till grannmarken.

Ja, jag går där en eller två gånger per dag, med enstaka undantag.
Tack för ditt svar!

Jag är i skogen flera ggr i veckan, både med hund och till häst och jaktlaget brukar fråga mig var älgarna mest brukar hålla till ;)

I år sköt de en stor älgtjur i skogen bakom hästhagen redan först dan, med intresserade åskådare (hästarna) hängandes vid staketet. Så det där med att skrämma bort viltet är bara nys, men det fattar förmodligen inte danskarna :angel:

Det rör sig om en vecka extra och om din farfar har inkomst från dessa inresta jägare, så hade jag om jag vore i dina kläder gjort farfar till viljes. Det är inte nåt du måste göra, men det vore en snygg gest :)

Det rör sig alltså om en vecka inför varje tillfälle de ska komma och jaga här. Jag vet inte, men jag tror att de kommer komma hit till och från under hela jaktsäsongen.

Tack för ditt svar!

Din sambos Farfar ber dig hålla dig borta från "hans" skog när han har betalande jaktsällskap i skogen.
Och du kan inte tänka dig att tillmötesgå det?
Det är ju mer av ett familjeproblem än ett problem för ett nätforum.

Men så här är det:
Du får inte störa markägarens möjlighet att tjäna pengar på sin mark.
Om man gör det så kan man faktiskt beläggas med besöksförbud.

Markägarens inkomstbringande verksamhet går före allemansrättens nöjesverksamhet.

Jag startade ju tråden för att jag kände mig osäker kring hur jag bör göra. Det tyckte jag var uppenbart?

Danskarna har kommit och jagat på vår mark i många år och jag tror inte att de tänker sluta komma heller. Har svårt att tro att mina lugna promenader skulle störa inkomsten.

Intressant med lagen du pratar om, jag skulle gärna ta hänvisning till vart jag kan läsa den?

Tack för ditt svar, även om jag tycker att din ton var en aning otrevlig.


Håller med Inte_Ung. Är det din sambos farfar som har jakträtten/äger skogen och anordnar säljjakt och ber dej låta skogen vara "orörd" 1 vecka så bör du nog göra så. Danskarna betalar antagligen en rejäl slant för att jaga och då vill de såklart ha chans till bra jakt också och farfarn vill säkert att se skall komma tillbaka nästa år.
Det finns ju andra sätt att motionera hundarna på. Och det är bara 1vecka det handlar om!
Nu när jakten är i full gång här så håller jag mej och hundarna borta ur skogen. Om jag inte är där för att jaga med dem förstås.

/LL

De har som sagt kommit i många år och lär inte sluta nu heller.
Vad menas med bra jakt? De har varit här en dag hittills och hade inte några problem med att fälla en älg då, trots mina promenader.

Det är som sagt en vecka inför varje jakttillfälle, hela säsongen ut.
Att promenera i skogen med hunden är en favoritsyssla, och det blir trassligt för mig att få till samma kvalitet på promenaderna om jag inte får gå i skogen.

Men jag tackar för alla svar! Det är bra att höra båda sidor :)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Det är väl jaktsäsong i typ ett halvår? Jag vet inte hur mkt de jagar hos dig men dessa danskar är här väldigt ofta.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Bra jakt kan väl ses på olika sätt, men i mitt tänk så är det när man kan smyga ut i skogen och sitta och vänta på att viltet kommer traskande lugnt och fint och jägaren får dels en fin naturupplevelse och dels chans till skott.
Sen kan jaktetik och jaktens vara eller inte vara diskuteras i oändlighet. Men inte här hoppas jag (brukar bli väldigt långrandigt)

/LL
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Okej. Jag kan absolut förstå det ni säger. Men samtidigt tycker jag att det verkar konstigt om markägaren i princip kan utesluta folk från sin mark under hela jaktsäsongen.

Halva året ska man vara väldigt försiktig för att inte störa djuren, resten av året får man inte vara där alls för att inte störa jägarna?

Jag och andra går som sagt dagligen i den här skogen. Och djuren promenerar omkring iallafall. Jag ser vilt ganska ofta, om jag nu hade stört så mycket hade de väl försvunnit från marken?

Farfarn tyckte förövrigt att jag skulle gå i grannens skog istället, och skrämma bort djuren från den marken :grin:

Edit. De har nyligen röjt i skogen. I flera veckors tid har det vimlat med skogsmaskien och människor. DET borde ha skrämt bort djuren mer än vad jag någonsin gör.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Du verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan markägarens intresse av inkomst från marken och ditt intresse för nöje.

Lantbrukares möjlighet att försörja sig på sin mark går före allemansrätten och andra människors önskemål om rekreation.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Det här är en bra skrift som beskriver hur lagen kring allemansrätt skall tolkas.
http://naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Se särskilt sidan 30-31.

Jag har läst hela skriften men hittade ingenting om berörde den aktuella situationen. Inte heller på sida 30-31 som handlar om att en domstol kan utestänga en viss person som uppträder olämpligt. Det har ju ingenting med min situation att göra.

Det står ingenting konkret om att markägare får utestänga allmänheten på grund av jakt. De ekonomiska intressen som tas upp är av annan karaktär.

Du verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan markägarens intresse av inkomst från marken och ditt intresse för nöje.

Lantbrukares möjlighet att försörja sig på sin mark går före allemansrätten och andra människors önskemål om rekreation.

Jag förstår skillnaden, men jag tycker den formuleringen är en aning oklar. Ingenstans där jag läser hittar jag stöd för att det gäller i just min situation.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 524
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 722
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp