Bukefalos 28 år!

Halm - kan det verkligen göra dem feta?

R

Ridi

Jag håller på och bli knäpp. Min hopphäst som rids varje dag, hopptränas 2 ggr / vecka eller 1 hoppträning plus tävling/ vecka, jag rider ut, klättrar, rider över bommar och dressyr arbete på ridbanan och hon är ändå tjock. Har räknat ut på Hippocampus att om man har en 550 kg (använt viktmåttband för att få fram vikten) häst, halvblod lite grövre modell som är fet så borde hon få runt 75-80 Mj om dagen. Jag har räknat ut en foderstat och hon får runt 75-80 MJ och 550 protein men ändå ser hon ut att lägga på sig mer. För tillfället är jag utomlands med hästarna i 8 månader och är inte i mitt eget stall så i detta stallet står dom på halm och inte kutterspån som hemma. De är väldigt snåla med hö här och får bara ca 3 kg/dag, de tycker att de ska äta halm i stället. Många hästar är bukiga med en ryggrad som sticker upp och överhuvudtaget inga muskler. Det är min stora skräck att mina hästar ska se ut så. Jag köper själv hö till mina så att hopphästen får ca 9 kg, plus 1 kg kraft foder. Var är felet? Kan den extra halmen göra att hon blir tjock? I Sverige fick hon nästan dubbla mängden hö och det hade bra värde men hon stod på kutterspån.
 
Sv: Halm - kan det verkligen göra dem feta?

Njae de brukar mest bli BUKIGA av halm eftersom det innehåller enbart ENERGI (ca 5MJ/kg) coh ingen protein. Hästarna fyller då sin mage med en massa strå men får ingen protein att byga muskler med... = bukighet. Hästar som äter mycket halm kan lätt få proteinbrist om de inte får ett MYCKET BRA HÖ samtidigt och/eller proteinrikt kraftfoder.

I de övriga hästars fall kan det ju mycket väl handla om proteinbrist - om de nu bara får 3kg hö och sen halm. Även om de kanske får några kilo spannmål så täcker inte det proteinbehovet. De borde i så fall få nåt mer proteinrikt tillskottsfoder som t ex LUSERN.

I ditt fall ger du ju ändå din häst HÖ (9kg). Åsså pillar den i sig lite halm säkert om den får stå på halm... Inte så farligt om han äter max2-3kg/dygn. Bara bra att han han extra att tugga på!
Men har du ANALYS på höet du använder? Är du säker på att han får i sig de där 550g smbrp som du säger?
 
Sv: Halm - kan det verkligen göra dem feta?

Hästen blir fet om den äter mer energi än den förbrukar.

Antingen har du bommat lite på din hästs energibehov, eller så har den ett större energiintag än vad du tror (vilket kan ske om den äter mycket halm.)

Hästar är, tack och lov, inga siffror i en tabell och det energibehov du räknar med är bara ett riktvärde för hästar i den här storleken. Din häst kan alltså ha mycket lägre energibehov än vad tabellen anger. Minska på intaget!
 
Sv: Halm - kan det verkligen göra dem feta?

Jag kollade Hippocampus hemsida och äter hon 3-4 kg halm per dygn så är det ju ca 20-24 MJ mer hon får i sig. Jag tror att det är den stora boven i det hela.

Svårt att köpa hö här så jag har höersats med värdena

51 smbrp / kg foder
7 MJ/kg

Kraft foder 11 MJ/kg och 145 smbrp/kg

Det lilla hösilaget hon får i stallet är väl ca70% TS och skördat i slutet av Juli och det är ej analyserat.

Jag har provat och inte ge henne något kraftfoder men hon är inte en naturligt pigg häst så jag får jobba dubbelt så hårt på ridbanan för att driva fram henne. Är det något hon inte gillar och göra så är hon inte en framåt häst.

Hon verkar ju också jämt hungrig här. Det bästa vore ju att ta bort halmen och kraftfodret och bara ge höersats. Får hon samma mängd MJ borde det ju inte påverka om hon har ork eller inte. Jag vet ju bara att när jag sist tog bort kraftfodret blev hon ännu slöare. Vad tycker ni?

De andra hästarna har Proteinbrist men tyvärr kan jag inte göra något åt det, får se till att mina får vad de behöver.
 
Sv: Halm - kan det verkligen göra dem feta?

Det är mer bukighet än tjock skulle jag nog säga. Halsen och bakdelen är ok medans magen verkar "fylld".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 752
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 475
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp