Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Årets lägsta siffra. 58.3 kg. Om jag vill leva som jag gör med utsvävningar på helgen så blir det nog ungefär här jag kommer ligga och det känns ok.
Joggingrundorna flyter fortfarande på. 42.5 mil har det blivit i år trots årstid jag inte gillar.

Så fort jag beställt min bröllopsklänning (tagit mått) så började jag äta mängder av bröd. 😅 Så nu är jag svullen som en ballong och måste ta tag i livet igen. Annars kommer klänningen inte passa för beställdes med midja på 59 cm 😆😅 har nog inte gått up mer än något 0.5-1 kg men är liksom helt uppsvullen och vätskefylld. Blir också sjukt trött av att äta dåligt så har behövt sova massor och inte orkat med något.

Jag håller på sen ett par veckor nu att försöka gå ner lite i vikt. Jag har inte jättemkt extra men gått upp några kg mer än jag trivs med.
Jag har en bra grund vad gäller kosten, äter regelbundet och proteinrikt, men det som gjort att jag tickat lite uppåt är att jag ätit exakt vad jag vill vad gäller fika/snacks 😇

Jag styrketränar två ggr/v och joggar två ggr/v och jag vill verkligen inte tappa muskler utan fett, annars kan det vara.

Så planen är lååångsamt ner cirka 3 kg fettvikt. Så lite underskott av kalorier, och försöker hålla proteinet kring 100-120 gram/dag (minst 1,6 gram/kg).

Steg 1 har varit att bara sluta äta fika/onyttigt varje dag. Vågen har stått ganska stilla ändå men idag hade jag gått ner litegrann.

Håller i på samma sätt minst en vecka till och ser hur det tar sig.

Jag har sänkt mitt kaloriintag lite.
Sen måste jag sluta barka ur på helgerna :o det är som att jag bara började skita i allt ett tag och det finns ingen hejd när jag sätter igång 😂

Ska fortfarande äta godis på helgen, men försöka hålla det till mindre mängd.

Använder Lifesum för att registrera kosten, men jag blir tokig på det. Appen lägger in mat som jag inte ens har skrivit så ingenting stämmer

Jag använder också den, och förstår inte vad du menar? Den kan ju bara lägga in det du skriver in och klickar på?
Jag skrev till exempel in potatisgratäng, sedan när jag går in på det jag skrivit så står det " potatisgratäng med ost och grädde". Det var inte det jag skrev, jag hade ingen ost i, grädde kanske den innehöll iof men inte ost.

Jag skrev till exempel in potatisgratäng, sedan när jag går in på det jag skrivit så står det " potatisgratäng med ost och grädde". Det var inte det jag skrev, jag hade ingen ost i, grädde kanske den innehöll iof men inte ost.

Men vad valde du för något i listan? Om du inte scannar streckkod, så söker du ju på andra användares sparade grejer.

Jag har inte premium så när jag lagar något själv lägger jag in ingredienserna, om det inte råkar finnas sparat exakt det jag ska laga.

Det här är ju sånt andra lagt in och sparat, så det gäller att man vet vad som faktiskt är i receptet:

1000037909.webp

Såhär såg det ut när jag lade in salladen jag visade bild på. Jag lägger inte in salt, kryddor och vinäger, pga ids inte. Men det är viktigt att lägga in oljan!

Det enda scannade i den här listan är bönorna.

1000037911.webp

Som @skiesabove skriver.

Jag använder Lifesum sedan flera år tillbaka, är jättenöjd. Sen kan jag "slöa" lite och lägger in t ex färssås med pasta som 'spagetti med köttfärssås' (så stämmer ju inte helt med den jag gör, jag har mer grönsaker etc i min än de flesta och så äter jag ju inte kött..) pga orkar inte alltid räkna ut och lägga in varenda ingrediens för sig (särskilt inte som jag då måste skriva upp och spara, om det ska stämma när jag lägger in samma mat igen två veckor senare när jag tar en matlåda ur frysen, typ..). Så gör jag om jag köper utemat också, söker upp maträtten och väljer oftast det mer kaloririka i listan om det finns många. Jag har hyfsad koll nu efter en handfull år, och om jag uppskattar så avrundar jag uppåt gällande kcal.

Men vill en räkna exakt exakt så lär en lägga in varje ingrediens för sig. Iaf om en har gratisversionen, som jag har. I Premium så tror jag att en kan lägga in och spara sina egna recept.

Veckan har gått enligt plan hittills. Jag räknar inte kalorier i någon app utan kan väga vissa saker men annars uppskattar jag det mesta och sen tar jag hjälp av ChatGPT att räkna ihop. Så inget är exakt men jag tror det kommer räcka att göra såhär, vi får se.

Iaf, veckan låg på ett lite underskott sö-tors sen med lite extra på fredag/lördag ungefär i balans de dagarna.

Siktar på samma veckan som kommer. Trenden visar 0,6-0,7 kg ner sen jag började för två veckor sen.

Lite för mycket sött även denna veckan, men har varit bättre på att förbereda mellanmål så ska bara bli lite färre tillfällen jag erbjuds fika 😅 (varken sugen eller ”stark nog” på att tacka nej om det ser gott ut).

MEN! Även denna veckan har jag lyckats två raska promenader med jogging-sträckor. Igår var jag ute med hundarna på min vanligaste vända här hemma. Då promenerar jag till elljusspåret och där växelvis joggar jag och går. Och igår behövde jag inte alls lika långa eller många promenadpauser som när jag tog vändan förra veckan 😃 Känns inte allt för långt bort att kunna springa varvet (1,5km) utan paus mer än att trassla med kopplen 😅

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat