halsbandsfrågor

Lena

Trådstartare
Hur mäter ni med långhåriga hundar vilken storlek på halsbandet hunden behöver? Nån som har nåt bra mått på hur tajt det ska spännas så att hunden inte kan lyckas krypa ut men samtidigt är bekvämt?
Har en 8månaders hund här hemma med hyfsat mycket päls runt halsen och det blir bara alltmer :D Tycker ofta att halsbandet känns sitta hårt när jag tar på det men sen "sjunker" det in i pälsen.

Sen en liten estetisk fråga ;) vad tycker ni är snyggast, ett smalt halsband som "försvinner" eller ett lite bredare halsband som syns även på en långhårig hund?

Sv: halsbandsfrågor

Nu har jag inte långhårshund, men du har inte funderat på att ha ett halvstryp? Då kan du ju ha ett som, när det är åtdraget, inte går att komma ur, men när det inte är åtdraget så sitter det lätt och löst och bekvämt.

Jag haller med. Det beror ocksa pa ras hur 'hart' halsbandet maste sitta. Min rottis har mycket skinn pa halsen och tjock nacke, det ar svart att fa till ett halsband som hon inte kan krypa ur annat an stryp eller halv-stryp.

rent praktiskt hade jag velat (vill :) ) ha ett smalare halsband, just för att det går "igenom" pälsen och därför sitter åt mer och då är mycket svårare att krångla sig ur. sen vad som är snyggast lägger jag mig inte i :D

KL

Har funderat på halvstryp men det känns som att det blir när han är färdigvuxen eftersom ett vanligt halsband kan ju spännas ut när han växer så man slipper köpa nytt hela tiden... Sen sitter han stundtals i lina nu vid tillfällen då han inte kan följa med, söker efter en lämplig hundgård att sätta upp istället men har inte funnit någon ännu. Känns bäst med ett stumt halsband istället för halvstryp när han ska sitta fast, även om han aldrig spänner linan och dessutom har regelbunden tillsyn.

Fortsätt gärna komma med synpunkter i tråden, antar att halsbandsfrågan skiljer från person till person hur man vill ha det.

Halvstryp modell Hurttas helt i nylon funkar på mina med lång krage, men så fort det är kedja i så luggas det massor.

Jag kör med sele istället.

Jag har halvstryp till båda mina hårbollar. Fungerar kanon, dock utan kedja då det luggas som någon skrev. Har hurtta till den stora och ett i konstläder till lillis, som går att spänna ut då han ännu växer. Är kanon.

Vad är det för hund? Vi har ju sheltisar, så det är myycket päls vid halsen..

Det finns faktiskt halvstryp där man kan ändra längden också.

Sedan tycker jag att du borde kolla efter en sele att ha honom uppbunden i om han ska sitta i lina. Tycker det verkar läskigt att ha halsband på då. Även om han sällan drar i den så KAN det ju hända att han vill springa av någon anledning och rycker till. Inte jätteskönt för halsen då.

Hur mäter ni med långhåriga hundar vilken storlek på halsbandet hunden behöver? Nån som har nåt bra mått på hur tajt det ska spännas så att hunden inte kan lyckas krypa ut men samtidigt är bekvämt?
Har en 8månaders hund här hemma med hyfsat mycket päls runt halsen och det blir bara alltmer :D Tycker ofta att halsbandet känns sitta hårt när jag tar på det men sen "sjunker" det in i pälsen.

Sen en liten estetisk fråga ;) vad tycker ni är snyggast, ett smalt halsband som "försvinner" eller ett lite bredare halsband som syns även på en långhårig hund?

Jag har i princip alltid halvstryp, och BREDA halsband. Halvstrypet för att det ska hänga bekvämt när det är löst, och samtidigt dras åt om hunden skulle få tokfnatt. Brett för att det skyddar nacke och hals mycket bättre än de smala, framförallt på slynglar och slyngletter som inte lärt sig gå ordentligt i snöre. De smala halsbanden kan också förstöra pälsen efter en tids användning. Har ett par kedjor liggande i lådan, med de används nästan enbart om det är lerigt/blött ute (så inte det "fina" halsbandet ska bli skitigt).

Sele är bekvämt på längre promenader/resor, särskilt på småhundar som (tycker jag) ofta knixas omkring med väldigt mycket inne i stan. Min förra schäfer avskydde dock sele av någon orsak, och surade ihop helt med en sån - antar att det var otäckt att ha den om kroppen eller nåt... så han gick bara i halsband om han var kopplad. Lillfjollan är tvärtom - blir jätteglad när hon ska ha sele (= spännande dag). Man får väl testa sig fram. Kommer precis från en Tysklandsresa till Bremen och där hade var och varannan hund sele, såg allt från mastiff till tax i selar. :bow:

Det är en blandras med Collie, bordercollie och alaskan huskey jag har här hemma och precis som pappa sin så verkar han utveckla ganska så mycket "Colliekrage" så det blir bara mer och mer päls runt halsen hans. Har inte sett några halvstryp som varit ställbara, måste ha sökt dåligt då med andra ord. Låter intressant och värt att kolla upp.

Det handlar ju mycket om tycke och smak. Om den ålar ur, skulle jag också använda halvstryp.

Däremot anser jag att en schysst halsband är bredare än två nackkotor på hunden.

Jag kör brett halvstryp från hurtta på min hårboll. http://www.petsintown.se/produkter/91518.jpg

Det är det enda han inte kommer ur eftersom han har kraftig nacke med pälskragen och relativt litet huvud. Storleken är så att när strypet är åtdraget kommer han inte ur = hårdare än vad jag skulle vilja ha ett stumt halsband men inte så att det stryper á la helstryp.

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 656
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 533
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Alltså, jag har ett sjukt irriterande problem med min långhåriga hund:meh:. Har aldrig funderat på sånt här innan då jag varit begåvad...
Svar
8
· Visningar
1 908
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 593
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31