Halstäcke

Fillifjonkan

Trådstartare
Då min häst svettas mycket vid ridning (har mkt päls och rids i princip dagligen) även vid uteritter kommer jag att raka honom. Han bor på lösdrift med tillgång till stor halmad ligghallen i norra Sverige. Har aldrig använt halstäcke innan men inser att det är dags att köpa ett. Har dock vanliga tjocka vintertäcken åt honom. Vilket är att föredra, fast eller löstagbar hals?
 
Sv: Halstäcke

Jag har ett "normal fodrat" vinter täcke med avtagbar hals. Verkligen guld värt nu när det är ganska varmt där vi bor.
 
Sv: Halstäcke

Det beror på.. Har du möjlighet att köpa två så köp ett med fast och ett utan hals. Dom lösa halsarna glappar alltid.. Oftast ställer sig pållen med rumpan mot vinden så det blåser och snöar/regnar in i halsen då kanten på den flyger upp oavsett fastsättning. Har dock sett att några modeller av täcke har en hals som går en bra bit över manken, tror det var på Horze jag såg dom. Kanske fungerar bättre? Täcken med hel hals är bra tills man vill ta av halsen, därför bra att ha två.
 
Sv: Halstäcke

Eftersom du redan har vanliga fodrade utan hals hade jag satsat på ett med fast hals. Upplever passformen som bättre med fast hals, det blåser/regnar inte in och täcket blir lättare.
 
Sv: Halstäcke

Tack för era svar! Har nu beställt ett med fast hals, ett shire stormcheeta. Har dock drömt mardrömmar i natt ang täcket pga priset...
 
Sv: Halstäcke

Jag hade nog inte kostat på något nytt räcke alls förrän jag sett om hästen verkligen fryser utan hals.

"Förr" kunde man klippa hästar hur mycket som helst utan att de behövde halstäcke. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 042
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 226
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 884
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp