Bukefalos 28 år!

Halt i högervarv...?

Hästar är oftast "bara halta i trav" helt enkelt för att det syns mest där. Är hästen skritthalt är den förmodligen ännu mer halt. Veterinärer tittar alltid på hästen i trav för att det syns tydligast där. Varför din häst är halt är omöjligt att svara på, boka en tid hos veterinären så att hen kan utreda orsaken och behandla.
 
Hälta syns tydligast i trav, hästen är alltså säkerligen lika halt i alla gångarter men det syns bäst och lättast i trav. Och är det synligt för ögat, är det rätt stor hälta.

Att det bara syns i ena varvet innebär att hästen har mer ont i ena sidans ben.

Rekommenderar besök på klinik för hältutredning
 
Åk in till klinik. Precis som dem andra säger syns hälta tydligast i trav och med all sannolikhet är hästen lika halt i de andra gångarterna, bara att det är svårare att se. Ingen kan svara på varför hästen är halt över internet utan den enda som kan bedöma det är en duktig veterinär.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 503
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 558
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
704
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 324
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp