Halt, men utan värme, svullnad mm??

F

FiaOchSaffe

Tänkte bara kolla om det är ngn som kan ge förslag på vad det kan vara för fel? Hästen är halt, men inte varm eller svullen ngn stans. Har upptäckt en liten knuta på djupa böjsenan, men tror inte själv att detta är orsaken till hältan.

Han haltar i hagen men igår när jag longerade så var han bra först men efter ett par varv på volten så börjande han halta igen. Han haltar i båda varven samt på rakt spår.

Efter böjprov så visade det sig att han haltade lite mer då man endast böjt knät alltså borde det sitta skaplig högt upp. Men det var ändå ingen stor skillnad så kan väl lika gärna sitta i nedre delen av benet.

Hästen har aldrig varit skadad förut o ska väl tillägga att det är höger fram det gäller och han är inte blockhalt men det syns väldigt tydligt ändå.

Vi blir inte kloka på det här och han har nu gått halt i ungefär en vecka. Om det inte uppkommer ngn värme eller svullnad så åker vi snart iväg med honom på kontroll.. :(

Är det någon som har förslag på vad det kan vara o vad ja kan titta efter!? Alla förslag mottages så lite brainstorming nu tack.. :)
 
Här behöver man lägga ett flertal bedövningar för att klara ut detta. Är nog inget att brainstorma om :angel:
 
bedövningar!? tänkte bara om ngn varit med om liknande.. man vet aldrig vad folk på buke vet..:)
 
Om nu hästen är halt så går man väl till en veterinär och dessa lägger ju bedövningar i leder då de gör en hältutredning. Dessutom kan man ju här på Buke inte se hästen och inte kan vi heller göra en palpation
 
jo det förståss.. men tycker inte att det skadar att fråga.. så man får lite ideer... men men... Speciellt om det är ngn som vet vad denna knuta kan bero på/ vara för ngt? men men.. blir nog att åka iväg...
 
Tycker det låter som en ledinflammation.

Håller i övrigt med gammeln.

Åk till klinik och lycka till !
 
Välkommen i klubben!!!!!

Har precis samma problem (haft i 5 månader snart).
Tyvärr måste jag medela att veterinär inte hade så mycket att komma med!!!
Men nu ska vi till en annan veterinär som har MYCKET erfarenhet av benproblem.
När jag har diskuterat detta med honom så tror han att det sitter högt upp, typ i bogen. Inte i knäet som ATG trodde.

Så det enda du kan göra är att åka in och röntga kusen, coh sedan fortsätta därifrån. Är det ett ligament så är konvalicent tiden LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG!!!!!

Jag håller tummarna för din häst!!!!!
 
lite förslag på orsak får man ju.. men verkligen inte den man vill ha :( har ju hoppats på hovböld.. men inte kommer det ngn sådan..*suck* Nej men får se vad som händer nu... o hoppas att det inte är ngt allvarligt som med din stackars häst...
 
Åk till klinik och hältutred. Vet man bara vad det är kan man också behandla och dessutom sätta igång på rätt sätt efteråt. Min hade en framknäskada i våras och markerade i omgångar efteråt. Trodde det satt i knät igen, men icke rtg igenom båda benen fram till slut, men det fanns inga pålagringar i ledytor såg jättefin ut. (Hovis letade bölder) till slut visade det sej att han hade stengallor i hovarna efter urdåliga ridvägar åt ett håll, vassa sprängstenar man försökte undvika genom att gå i gräset, men där var det väl så att stenarna fanns men inte syntes!). Nu har han aluminiumsulor med silikon under och igår löshoppade vi och han var jättefin. Bara man vet vad det är så att man kommer vidare. Det fick kosta :( och man kände sej som man hade klippkort på ATG, när man kom in och bara sa hej igen :D :cry: liksom med ett lende blandat av både skratt och gråt. Men nu är det bra! Hoppas att det går bra för er!!
 
Sedan är det bra att göra ett erlichia prov vid märkliga hältor, då detta kan vara ett symptom på erlichia.
 
Va!!! Ska man ta ett erlichiaprov bara för att hästen haltar. Han står nämligen i mitt stall så jag känner till den här hästen. Han blev sparkad i samma ben veckan innan han blev halt. Men vad det såg ut som då så blev det en skinnskada mest. Allt skinn åkte av och han blev inte halt av detta. Men en vecka senare så haltade han. Han är inte öm någonstans var ytterst ytterst lite varm över hoven. Han är inte svullen heller. Men haltar när han ska trava. Undrar jag om det kan vara erilicha. Kan det bli så av det? Trodde att man åtminstonde fick feber eller något? :confused:
 
Men då vet ni ju vad det kan bero på. Men om hästen blir halt utan anledning, utan några yttre tecken- ja då kan det var erlichia.

Läs vad jag skriver! VID MÄRKLIGA HÄLTOR kan det vara bra att ta erlichiaprov.
 
man behöver inte alls få märkbar feber vid erlichios. Den akuta fasen av sjukdomen kan gå över på mindre än ett dygn och just då kanske du inte var i stallet.
Fast med din fördjupade beskrivning låter det ju inte som en oklar hälta...
 
Sitter precis i samma sits.Har en som är halt men ingen svullnad,ingen värme, veterinären hittade inga problem med senor,muskler eller ligament osv.
Ska ge henne Butta i 7 dagar med boxvila lika länge frånsett 15 minuters promenad varje dag.Därefter om det inte gått över får vi ta vägen förbi klinik för ytterligare utredning.Hon haltar i traven nu men haltade för 3 dagara sedan även i skritt.
 
men såret(hudskrapet) var läkt o fint innan han började halta... visst kan det vara det.. men det är inte så det verkar... Igår när jag var ute så verkade det på honom som att det gjorde ont just när han ställde ner foten.. alltså som om det nu skulle vara mer i hoven.. djup sittande hovböld var väl det vi tänkte på då.. om han bara kunde visa var det satt... va lätt det vore då..:/
 
borde det inte vara varmt/svullet då?o borde han inte reagera när man klämmer osv!?
 
sprickor kan vara luriga.Behöver ej ge varken värme,svullnad,ömhet el kraftig hälta.Som sagt,jag skulle hålla hästen inne samt åka o röntga.Sprickor i tex hovben kan ge dessa symtom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 804
Senast: Ajda
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 815
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 533
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp