Hålväggar

hanna_shetland

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av detta? Har kontaktat flera olika hovslagare och det den ena säger är rätt säger nästa är helt fel... Hjälp!
 
Det är sorgligt när hovslagare måste försöka överglänsa varandra med att "jag har mer rätt än min kollega"... :(

Det finns MÅNGA sätt att behandla hålväggar som ALLA är LIKA RÄTTA! :)
Man får börja med att prova ETt sätt och se om det fungerar, sen fortsätter man med nästa OM det första inte funkade.

Jag själv brukar klippa bort den del av hovväggen som är "underminerad", dvs så att det inte är någon fickbildning kvar alls. Sen droppar jag på Thrush Buster (heter numera "Rengör strålen"). Det brukar oftast hjälpa bra.
Vid lindriga fall, eller om hästen är skodd så att ovanstående blir svårt, så bruakr jag börja med att försöka rengöra så gott det går och bara droppa nämnda medel i fickbildningen. Det hjälper ibland...

En av mina kollegor i trakten berättade att det finns ett större travstuteri här i länet som har haft stora problem med hålväggar på sina hästar i alla år. De har nog testat ALLA metoder man kan tänka sig och enligt DEM är det just behandling med Thrush Buster/Rengör Strålen som har fungerat bäst.
 
Jag verkar upp,så man kommer åt att hålla rent.
Thrush Buster,kopparsulfat,eller clorin,funkar bra som bakteriedödare.
Räkna med att det tar tid för hornväggen att växa ner,så man får inte tappa sugen.
 
Jag måste ha världens bästa hovis, för när jag fått hålväggar(mest på unghästarna efter betet) så kommer han hit o verkar...jag behöver aldrig göra nåt efterarbete, utan det blir bra direkt...kanske behövs en verkning till...
 
Vi har också använt Trush buster förut men en av hovslagarna sa att det var cancerframkallande och alldeles för starkt att hälla i.

Min hovslagare kommer igen på måndag och jag får lita på hans omdömme. Så tråkigt det här, nu kommer jag inte kunna visa min lillgrabb på hingstpremieringen i vår men det viktigaste är ju att han blir frisk, f ö är han ohalt och lika pigg som vanligt...
 
Varför kan du inte visa honom i vår? Det är ju flera flera månader tills dess och nog hinner väl hoven växa ner massor och hålväggen försvinna innan dess?
Jag har bara använt väteperoxid och det funkade bra.
Men framför allt kollar jag noga varje dag att det inte sitter nåt grus som kan orsaka begynnande hålvägg.
Noggrann hovvård är A och O!
/P
 
Det har de flesta hovslagare sagt att jag kan glömma men han är ju inte halt, än. Vi får se på måndag om hovslagaren tar bort mer av hovväggen. Just nu kör vi med väteperoxid och tvättar en gång/dag, hade du bandage när du behandlade med det?
 
Jag tryckte bara in en bomullstuss så att inget nytt grus eller skit skulle komma in.
/P
 
Vi har också använt Trush buster förut men en av hovslagarna sa att det var cancerframkallande och alldeles för starkt att hälla i.
Tja inte sjutton är det nyttigt, det är FORMALIN i det. Men det är så små mångder man använder att jag inte skulle vara särskilt orolig just för det.
Man använder det just för att ta DÖD på de eventuella mikroorganismer som orsakar hålväggarna. (formalin är sånt man bl.a konserverar döda varelser i)
 
Min skatt fick en hålvägg för någon månad sedan. Jag tog det säkra före det osäkra och åkte till en klinik. Där tittar både veterinär och hovslagere på henne. Hovslagaren sa att denna orsakats av en svamp, vars sporer finns i hagarna. Det är mycket viktigt att all angripen hov tas bort. Dessa svampar tål inte heller syre. Ha klippte bort en del av hoven som var anggripen och jag fick instruktioner om hur jag ska sköta detde närmaste månaderna. Sprider det sig upp till kronranden påverkar det horntillväxen och det kan slita mycket ila. Så var FÖRSIKTIG!
 
Renlighet är A och O så syre kommer åt, stålborste kan vara bra hjälp, det är ju i lamellranden det är viktigt att hålla efter, inte alltid så lätt med en hovkrats. Pevaryl spray (receptfritt på apoteket mot fotsvamp) funkar bra och under leriga perioder har jag alltid en hink färdig jodopax i stallet och svampar av hovarna underifrån ett par ggr i veckan.
 
jag ahr haft det problemet med mitt halvblod och nån av shettisarna men inte så attjag inte har kunnat visa dem. hovslagarn har klippt rent sy mycket han har kunnat och sen har jag doppat bomull i jodopax och stoppat upp i sprickan sen har jag sprejat hovarna varannan dag i jodopax och bytat ut bomullet 1 gång i veckan nu är halvblodet helt fri från sina och jag hoppas ju att hon får fortsätta vara det men jag brukar gå över hovarna med jodopax emellanåt och då på alla hästarna det går ju snabbt att spruta dem ;)
 
Men man ska väl bara behandla med pevaryl om man är helt säker på att det är svamp, det är ju inte säkert att det är det. Annars kan dom väl blir resistenta...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
1 981
Senast: fio
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 858
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp