Bukefalos 28 år!

Halvfodervärd på hund, vad innebär det?

Mirre

Trådstartare
Helfodervärd är väl att man har hunden som sin, men uppfödaren har kvar avelsrätten och har hunden hos sig för betäckning osv? Eller?
Men halvfodervärd då?
 
Helfodervärdsavtal innebär att uppfödare/överlåtaren fortf äger hunden men du som fodervärd förvaltar den åt överlåtren och du betalar inget för den. På tik är avtalet uppfyllt när överlåtaren fått antingen 2 valpkullar med minst en levande valp per kull eller när tiken fyllt 5 år. På hane är det 6 parningar/kullar med minst en levande valp eller 7 års ålder.

Halvfodervärd (eller köpekontrakt med bibehållen avelsrätt som det heter) innebär att du äger hunden men köper den till reducerat pris och betalar resterande del med valpkull. På tik är det en kull eller 5 års ålder och på hane är det 3 parningar eller 7 års ålder.

Uppfödaren/överlåtaaren ska på båda avtalen bekosta och stå för allt som har med valpkull och parning att göra.
 
Helfodervärdsavtal innebär att uppfödare/överlåtaren fortf äger hunden men du som fodervärd förvaltar den åt överlåtren och du betalar inget för den. På tik är avtalet uppfyllt när överlåtaren fått antingen 2 valpkullar med minst en levande valp per kull eller när tiken fyllt 5 år. På hane är det 6 parningar/kullar med minst en levande valp eller 7 års ålder.

Halvfodervärd (eller köpekontrakt med bibehållen avelsrätt som det heter) innebär att du äger hunden men köper den till reducerat pris och betalar resterande del med valpkull. På tik är det en kull eller 5 års ålder och på hane är det 3 parningar eller 7 års ålder.

Uppfödaren/överlåtaaren ska på båda avtalen bekosta och stå för allt som har med valpkull och parning att göra.
Det är väl max 3 parningar och max 5 år på hane när det gäller säljes med bibehållen avelsrätt ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 223
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 165
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp