han ar sa lang!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare kalasmy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 901
K

kalasmy

Min hast har en tendens att bli veldigt lang i dressyren.
Han drar ner huvudet och hela halsen och enligt vissa ska jag ha graman men min dressyrtranare sager att jag inte ska ha det.. och nagot riktigt svar har jag inte fatt av henne hur jag ska fa honom mer kompakt.
Andledningen till att han ar sa har lang kan vara att han ar gammal ridskolehast och inte blivit riden i form sa mycket.Men hur ska jag trana upp honom att ga sa.. tyckte annars att graman kunde vara ett bra altenativ men nu ar jag osaker.?!

Om du själv tycker graman är ett bra alternativ varför skulle din tränare kunna stoppa dig?Du kan ju alltid rida med det när du rider självständigt.Du kan ju testa värma upp med en snodd nångång sedan ta av den och känna hur hästen känns, om det är någon skillnad. Annars kanske det inte finns mycket att göra? :bow:

:bump: //Mowglii

Rid mycket övergångar .Galopp fattningar är stärkande för bakbenen.Det du behöver på en sådan häst är inte att böja till nacken utan att få igång bakbenen som den drivande motorn :) Och om hästen inte gått så förut behöver den stärkas. och göras smidig.Graman är inget alternativ till det ..Inte heller någon annan hjälptygel :)

du kommer alltid med så bra argument(-inte för att jag vet vad det betyder men det låter bra!) :bow:

asså hon förstod inte vad argument betyder fast det ordet lät bra ändå :)

Antagligen går din häst så för att den ännu inte orkar bära sig högre, den har inte tränats så på länge. Jag tycker inte att du ska sätta på en graman, utan istället rida ut i skog och mark, klättra, tömkör, bygg upp hans muskler, istället för att tvinga honom till ett arbete han ännu inte är redo för! I ridningen ska du jobba mycket med halvhalter, och fattningnar och avbrott, vartefter han blir starkare kan du göra skolor också. Se till att allt funkar i skritt innan du går vidare till nästa gångart, och se till att han har muskler för det arbete du kräver av honom.

Ursäkta, men varför säger du till en ryttare som uppenbarligen har en svag häst att hon ska sätta på en graman? Vad håller du på med?! Vet du ens varför man använder graman och när den ska användas?

Hon ville ju testa det, hon tyckte det var ett bra alternativ för sjutton!

//Mowglii

Trådskaparen undrade om det var en bra idé med graman. Det finns dock ingen anledning att tvinga ner nacken på den hästen, eller på någon annan häst heller, när det finns SÅ många andra sätt att få en häst mjuk och till slut komma till ett bra arbete. En graman snarast försvårar detta, och vet du inte det så förstår jag inte hur du kan heja på någon som inte vet hur gramanen används, eller i vilket läge. Vem är du att sätta dig över hennes tränare?

Jag blir helt tokig på människor som kränger på än det ena än det andra "hjälpmedlet" på hästen, i tron att den ska arbeta bättre, när det i själva verket bara gör hästen mer stel. Lär er rida ordentligt istället! :mad:

Om hästen drar ner huvudet kan jag tänka mig att du kanske ska försöka satsa på halvhalter och lite samlande rörelser också. Galoppfattningar är ju bra som du fått råd om, men om hästen är lång och låg så kanske den går på bogarna om man bara satsar på fattningar och inte samtidigt är noga med halvhalter och stärker med skolor?

Eller är den stark och drar iväg med dig? Då är det kanske en kombination av lydnad för halvhalter och styrketräning som behövs?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 096
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 386
Senast: Disen
·
Övr. Hund Utom inkallning da. Har man inte det kan man ju inte alls ha hunden los. Nagonstans. Vad tycker ni ar nasta viktigaste egenskapen for... 2
Svar
20
· Visningar
2 696
Senast: Yrja
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 941
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25