Handikapp-toalett

Du brukar inte parkera i Stockholm förstår jag. Det är oftast fullt när man letar parkering, så om man ser någon vid en bil stannar man till och ser om den tänker köra. Jag förstår inte att någon med handikapp-tillstånd inte kan göra samma om den ser att någon släpper av/släpper på en plats man vill ha?
Jag kör ibland där och vet hur jävligt det ofta är med parkeringar och hittar dessutom inte så bra överallt. Men har aldrig kommit på tanken att ställa mig på en sådan plats, ens för ett kort tag. Då tar jag hellre ett varv till eller ställer mig några sekunder på nått mindre bra ställe om nån ska in snabbt eller ut.
 
Jag gillar inte att använda offentliga toaletter och undviker dem så långt jag kan, men ja, jag använder handikapptoaletten om den är ledig och det inte står någon som är rullstolsburen, gravid, gammal eller på annat sätt synligt handikappad bakom mig. Och jag sitter definitivt inte och filosoferar på toa, oavsett om det är hemma/hemma hos någon/en offentlig toalett.

Parkeringsplatser tycker jag att man låter bli om man inte har tillstånd att stå där, oavsett hur snabbt ärende man ska göra, eller om man bara ska lasta in och ur någonting. Visst, de parkeringsplatserna är ofta lediga, men man vet aldrig när det kommer någon som faktiskt behöver den platsen.

@Lupino Jag utgår ifrån att du inte har så mycket packning med dig eftersom du skrev att du ska lämna/hämta barnen hos din mamma, och om hon bor i Sthlm city kan kanske kollektivtrafiken vara ett alternativ om du inte kan låta bli parkeringsplatser anpassade för handikappade? Då slipper du leta parkering och och riskera böter för att du använder en parkeringsplats du inte har tillåtelse att använda :)
 
Fast enligt trafikförordningen får man faktiskt stanna för på- och avstigning på en parkeringsplats för rörelsehindrade utan att ha ett tillstånd. För att parkera, dvs lämna bilen, krävs däremot tillstånd. (Sedan får man så klart fundera på om det är lämpligt att göra så alla gånger).
Fast det här är fel, ja du får stanna till på handikapplats för på eller avstigning. Men du får inte parkera, dvs enligt trafikförordningen så är det: "Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare." Så även om du sitter kvar i bilen, så är det fortfarande en parkering, dvs EJ tillåtet.
 
Fast det här är fel, ja du får stanna till på handikapplats för på eller avstigning. Men du får inte parkera, dvs enligt trafikförordningen så är det: "Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare." Så även om du sitter kvar i bilen, så är det fortfarande en parkering, dvs EJ tillåtet.

Det stämmer inte. Att parkera är att ställa upp ett fordon med eller utan förare utom i vissa fall, t.ex. när man gör för på- och avstigning. Man får stanna för på- och avstigning på en parkeringsplats för rörelsehindrade.

Klippt från transportstyrelsens folder Stanna och parkera:

Vad är stannande?
Med att stanna menas att stå stilla med ett fordon, utom när man stannar
1. för att undvika fara,
2. för att trafikförhållandena kräver det, eller 3. för att parkera (se nedan).

Vad är parkering?
Att parkera innebär att ställa upp ett fordon med eller utan förare, utom när man gör det
1. för att trafikförhållandena kräver det
2. för att undvika fara, eller
3. för att låta en passagerare stiga i eller ur fordonet eller för att lasta av eller på gods.
 
Besökte något köpcentrum vid fel tidpunkt en gång, fanns två vanliga toaletter och en handikapp med skötrum där det mest stod barnvagnar i kö. Den kön till handikappen var kortare så många valde den istället (det fanns ingen med rullstol eller synligt handikapp vad jag kunde se i den kön) men det var på allvar ilskna människor i den kön som jagade bort folk för att denna toalett hade skötrum så då var den reserverad för folk med blöjbarn!? Jag tyckte det var märkligt men tackade min lyckliga stjärna att jag ställt mig i ”rätt kö” innan allt folk från skötbordskön blev bortsjasade till att stå bakom mig. Fick mig att fundera lite över det här med toaletter, visst ska man väl ge företräde för folk med särskilda behov meb tyckte det blev lite överdrivet när det uppstod bråk mellan barnfamiljer och enskilda personer som bara var i samma trängande behov som alla andra på plats, förutom barnen då som ju redan fått lätta på trycket och egentligen kunnat vänta tre minuter till?
Men känner mig kluven inför hur och när man kan tillämpa sin rätt på just den punkten
 
@Lupino Jag utgår ifrån att du inte har så mycket packning med dig eftersom du skrev att du ska lämna/hämta barnen hos din mamma, och om hon bor i Sthlm city kan kanske kollektivtrafiken vara ett alternativ om du inte kan låta bli parkeringsplatser anpassade för handikappade? Då slipper du leta parkering och och riskera böter för att du använder en parkeringsplats du inte har tillåtelse att använda :)

Tack, men jag riskerar alltså ingen böter eftersom jag bara hämtar/lämnar barnen och det räknas inte som parkering som du kanske läst tidigare? Jag letar alltså inte parkering men det finns alltid en ledig handikapp-plats precis utanför porten där de lämnas/hämtas.Men finns det någon annan plats tar jag självklart den, men det brukar vara tvärfullt.
 
Besökte något köpcentrum vid fel tidpunkt en gång, fanns två vanliga toaletter och en handikapp med skötrum där det mest stod barnvagnar i kö. Den kön till handikappen var kortare så många valde den istället (det fanns ingen med rullstol eller synligt handikapp vad jag kunde se i den kön) men det var på allvar ilskna människor i den kön som jagade bort folk för att denna toalett hade skötrum så då var den reserverad för folk med blöjbarn!? Jag tyckte det var märkligt men tackade min lyckliga stjärna att jag ställt mig i ”rätt kö” innan allt folk från skötbordskön blev bortsjasade till att stå bakom mig. Fick mig att fundera lite över det här med toaletter, visst ska man väl ge företräde för folk med särskilda behov meb tyckte det blev lite överdrivet när det uppstod bråk mellan barnfamiljer och enskilda personer som bara var i samma trängande behov som alla andra på plats, förutom barnen då som ju redan fått lätta på trycket och egentligen kunnat vänta tre minuter till?
Men känner mig kluven inför hur och när man kan tillämpa sin rätt på just den punkten
Finns det inge skötbord på dom vanliga toaletterna så anser jag att folk med behov av skötbordet har företräde till den handikappade toaletten.
 
Tack, men jag riskerar alltså ingen böter eftersom jag bara hämtar/lämnar barnen och det räknas inte som parkering som du kanske läst tidigare? Jag letar alltså inte parkering men det finns alltid en ledig handikapp-plats precis utanför porten där de lämnas/hämtas.Men finns det någon annan plats tar jag självklart den, men det brukar vara tvärfullt.
Hur länge står du? Går du ur bilen?
 
Besökte något köpcentrum vid fel tidpunkt en gång, fanns två vanliga toaletter och en handikapp med skötrum där det mest stod barnvagnar i kö. Den kön till handikappen var kortare så många valde den istället (det fanns ingen med rullstol eller synligt handikapp vad jag kunde se i den kön) men det var på allvar ilskna människor i den kön som jagade bort folk för att denna toalett hade skötrum så då var den reserverad för folk med blöjbarn!? Jag tyckte det var märkligt men tackade min lyckliga stjärna att jag ställt mig i ”rätt kö” innan allt folk från skötbordskön blev bortsjasade till att stå bakom mig. Fick mig att fundera lite över det här med toaletter, visst ska man väl ge företräde för folk med särskilda behov meb tyckte det blev lite överdrivet när det uppstod bråk mellan barnfamiljer och enskilda personer som bara var i samma trängande behov som alla andra på plats, förutom barnen då som ju redan fått lätta på trycket och egentligen kunnat vänta tre minuter till?
Men känner mig kluven inför hur och när man kan tillämpa sin rätt på just den punkten
Och vad hade dessa bjöjbarnsföräldrar sagt om t.ex. @MM velat gå in där med sin tolvåring?
Förmodlingen inget snällt är jag rädd.

Skötbordsskylt anser jag verkligen inte är något annat än information om att den utrustningen finns. Ifall du vill byta blöja, välj denna toalett så blir blir det bekvämare för dig.
 
Hur länge står du? Går du ur bilen?

Som jag skrev tidigare lämnar/hämtar jag barnen bara. De kliver i och ur bilen själva så jag lämnar aldrig bilen.

Sen har det vid något enskilt tillfälle varit så att barnen inte hunnit ner före jag kommer och att jag blivit stående någon minut på en i övrigt folktom gata och inväntat dem. Det räknas som parkering, trots jag inte lämnar min plats, men det har inte varit några bilar i omlopp så det har inte skadat någon.
 
Och vad hade dessa bjöjbarnsföräldrar sagt om t.ex. @MM velat gå in där med sin tolvåring?
Förmodlingen inget snällt är jag rädd.

Skötbordsskylt anser jag verkligen inte är något annat än information om att den utrustningen finns. Ifall du vill byta blöja, välj denna toalett så blir blir det bekvämare för dig.

Förmodligen inte. Folk är inte så trevligt inställda till andra har jag märkt. Senast idag fick jag stoppa en gubbe från att putta sonen i marken med flit pga en sak som tydligen orsakade gubben men för livet men som sonen gjorde pga avsaknad av sociala koder.. Däremot så brukar jag högt påtala på något vis att han har npf (hann inte idag innan gubben började knuffa honom) så att andra vet det. Jag önskar ganska så ofta att han hade gröna öron så folk visste att folk med gröna öron=npf. Men jag hade sagt till barnvagnsfolket att han behöver assistans.
 
Använder men skyndar mig! Vissa funktionsnedsättningar kräver att man har svårt att stå och vänta på att toan ska bli ledig. Så behöver man filosofera tycker jag att man ska välja en vanlig toa.

Jag känner mig nästan lite ”brottslig” om jag använder HK-toan, efter att en tjej föreläst om sin funktionsnedsättning och om att hon inte kan hålla tätt och därför önskar att ”vanligt” folk inte använder HK-toan. Så jag skyndar mig också, om jag mot förmodan använder den. Dock så finns alltid skötborden därinne, så när barnet behöver bytas på har jag inte så mycket val...
 
Alla handikapp syns inte på utsidan, som sagt.
Jag använder ibland handikapptoaletter, inte enbart för att det är de enda lediga utan för att jag har ett behov av det. På många offentliga toaletter är det toa-bås med handfat utanför - och det är ingen höjdare när man har stomi och behöver byta påse... Det vill åtminstone jag få göra i avskildhet. Och då finns det bara handikapptoaletterna kvar att tillgå - där finns det i princip alltid handfat också. (om man inte går på toa på stockholms centralstation, där jag efter mycket dividerande lyckades få låna duschutrymmet, som var det enda där det fanns ett handfat....)
Jag har än så länge klarat mig från sura blickar, men jag är övertygad om att det kommer en dag då jag blir utsatt för det.

Men jag ställer mig aldrig på handikapp-parkeringsplatser och sätter mig aldrig på dito stolar i bussar och liknande.
 
Det stämmer inte. Att parkera är att ställa upp ett fordon med eller utan förare utom i vissa fall, t.ex. när man gör för på- och avstigning. Man får stanna för på- och avstigning på en parkeringsplats för rörelsehindrade.

Klippt från transportstyrelsen

Vad är parkering?
Att parkera innebär att ställa upp ett fordon med eller utan förare, utom när man gör det
1. för att trafikförhållandena kräver det
2. för att undvika fara, eller
3. för att låta en passagerare stiga i eller ur fordonet eller för att lasta av eller på gods.

Ja, det var ju det jag skrev, en parkering är även en parkering om man stannar bilen och sitter kvar och väntar på någon/något. För att det INTE ska räknas som en parkering ska man antingen släppa av personer eller lasta på personer som redan står och väntar!
 
@MM Det var jättebra att du berättade om din son och hans behov, jag har aldrig uppfattat handikapptoan som annat än rullstolsanpassad. Så det gick upp ett ljus för mig som jag har nytta av om jag ser en tolvårig pojke och hans mamma köa till handikapptoan.

(Fast jag skulle förstås inte gå före ett barn med benen i kors, jag brukar fråga om de vill gå före mig. På ett flygplan en gång var det en djupt olycklig liten pojke som såg ut som om han älskade mig när jag skyfflade in honom före mig :D)
 

Liknande trådar

Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 752
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 600
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 711
Senast: Badger
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp