Handpenning och evig väntan...

K

knyttet

Jag har haft en annons ute på ett sto och för ca 3 veckor sedan så hittade jag underbara köpare som bor i närheten av mig. Både jag och hästen gillade dem, så vi bestämde oss för stt de skulle få köpa. Haken var att de hade en D-ponny som skulle säljas först, så stoet skulle få stå kvar hos mig under tiden.
De fick betala handpenning och som en extra trygghet för mig (ifall de skulle försöka backa ur och strunta i handpenningen) så skrev vi kontraktet klart samtidigt. Vi använde färdigtryckta kontrakt men skrev aldrig in något datum för leverans eftersom de inte visste hur lång tid det skulle ta att sälja ponnyn. MYCKET dumt av mig! :crazy:

De hittade köpare på ponnyn efter bara en vecka och sen skulle den gå igenom vet.bes. Där var det stopp! Ponnyn är halt på tre ben efter böjprov och omöjlig att sälja förrän de utrett och ev behandlat, beroende på vad problemet är.
Först ville mina köpare backa ur köpet av stoet, men jag hänvisade till kontraktet och sa att det är bindande. Jag har varken tid eller lust att börja annonsera ut mitt sto på nytt och ta emot spekulanter igen. Har de skrivit på pappret så får de köpa hästen. :mad:

Nu har köparna insett att de måste köpa stoet ändå, men jag har lovat att hon får stå kvar hos mig tills vidare, mot foderkostnad. Dottern kommer hit och rider hästen lite under tiden. Jag har sagt till dem att de måste betala klart hästen inom en månad, jag kan ju inte vänta på köpeskillingen i flera månader om deras ponny är konvalescent. De vill inte ta banklån för att betala köpeskillingen, utan tänker ändå inte betala mig förrän deras ponny är såld. Hur lång tid detta kan ta vet ju ingen....
Eftersom inget datum är satt i kontraktet, så vet jag inte vad jag ska göra. :confused:

Får jag bara skylla mig själv och vänta ut dem?
Jag har tittat i köplagen och där står det att varan ska betalas "inom skälig tid". Jag har gett dem 40 dagar, är det skälig tid att få fram pengar?
Jag vill inte bråka med dem mer, men vad har jag för möjlighet om jag vill gå vidare och kräva in pengarna när de 40 dagarna har gått? Kronofogden?

Vi har heller inte skrivit att handpenningen förfaller vid ett visst datum, så vi måste ju båda vara överens om vi ska riva kontraktet och då måste de väl få tillbaka handpenningen också?! Jag vill ju inte riva kontraktet, har de skrivit på så får de stå sitt kast. Jag har sagt till alla andra som ringt att hästen är såld och har inga spekulanter kvar, då måste hästen annonseras ut på nytt. Det tar som bekant både tid och kraft att sälja hästar...

Jag är väldigt nöjd med köparna i övrigt, de passar bra ihop med hästen och är trevliga och vettiga hästmänniskor. Tyvärr utan pengar. Man lär sig väl en läxa av att vara "för snäll" i affärer...

Är det nån som har goda råd och kunskap i hur köplagen fungerar, så tipsa mig! Jag vet inte hur jag kan gå vidare eller om det bara är att bita i det sura äpplet och vänta ut köparna... :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Handpenning och evig väntan...

Trist situation..både för dig och för de tilltänkta köparna.

Dom ville säkerligen ha din häst och fler gånger än en har ju en häst inte gått igenom vid försäljningsbesiktning fast man trott att hästen var frisk.

Hur snabbt man kan få fram en summa pengar är ju olika från person till person samt hur stor summan är såklart.

Dock så kan det ju vara så att köparna faktiskt inte har råd/tid att ha 2 hästar samtidigt, det blir ju då en dubbel kostnad.

Vore jag dig, dvs säljare, så skulle jag faktiskt riva kontraktet. För jag skulle inte vilja tvinga köpare att köpa min häst. Skulle då anse det för osäkert att dom inte har tid/råd att behålla hästen och då riskerar den ju att säljas vidare omgående.

Jag skulle resonera som så att det är bättre att jag själv hittar en ny köpare än att de nya ägarna som inte känner hästen lika bra ska göra det.

Men det är ju jag..
Situationen har ju inte uppkommit för att köparna ville stöka till det med flit, det var ju en sak som dom inte hade räknat med som hände och att då börja hota med kronofogden och tvinga till köp det tycker ju jag är onödigt.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Nej, det är ju ett dilemma. :(
Köparna är trevliga människor och gör absolut inte detta med flit. Samtidigt så måste jag ju tänka på min egen situation i första hand. Jag håller på och letar ny häst och vara inte beredd på detta, det ställer ju till det lika mycket för mig om för köparna. Helt plötsligt står jag utan pengarna (hästen skulle ha hämtats och betalats i helgen) och jag har en häst mer istallet.

Jag tycker synd om köparna, men jag tycker mer synd om mig själv just nu. :smirk: Jag har erbjudit köparna att hästen får stå kvar gratis hos mig tills ponnyn är utredd och såld, men jag vill ha köpeskillingen betald så att ägarskapet förs över på köparna. Tills dess står jag ju med försäkring, veterinärvård och allt annat kul om något skulle hända hästen.

För köparnas del är det självklart bäst om vi kan riva kontraktet, men nu verkar de inställda på att de ska ha hästen trots allt, men att det får ta den tid det tar att betala den. Det känns ju inte så kul för min del, tid är också pengar. :(
Jag får väl grubbla vidare, i nuläget känns det hemskt trist att behöva riva kontraktet och annonsera ut hästen på nytt. Jag säljer henne billigt eftersom hon inte är ren på böjprov och jag är väldigt mån om att hitta bra hästmänniskor till henne, som kan bygga upp henne i lugn och ro så att hon fungerar som ridhäst i många år till.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Förstår att du hamnat i en jobbig situation. Hade jag varit du hade jag nog trots allt försökt häva kontraktet och annonserat ut min häst igen. Vill inte "köparna" gå med på det får dom väl anstränga sig att skaffa fram pengar.

Tycker att man som köpare borde tänka efter innan man börjar titta efter ny häst om det bygger på att man måste sälja den man har först. Det är ju ganska vanligt att hästar inte klarar besiktningen...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

behåll handpenningen och erbjud dem att backa ur affären, så har du fått ersättning för ditt besvär. Schysstast mot alla parter tycker jag
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Men är det inte så att du får behålla handpenningen även om dom ångrar köpet?
Förstår ju att du inte vill gå igenom säljprocessen igen, men det kan ju ta vääääldigt lång tid innan ponnyn är frisk igen.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Jo, visst får jag behålla handpenningen om de backar ur, då är det ju inte mitt fel att det inte blir affär av.
Men de har bara betalat 10% i handpenning, det blir i det här fallet bara 2000:-. Det gör ju varken till eller från för min del, de pengarna har ju hästen "ätit upp" innan jag får henne såld ändå...

Men jag ska prata med dem ikväll igen, dottern ska hit och rida hästen igen då. Jag får väl ge dem de alternativen som låter vettiga. Antingen får de betala hästen före 1/11 eller så får de backa ur affären men då behåller jag handpenningen. Trist om det blir så. Då blir det till att börja om och annonsera igen då.... :crazy:
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Har ni någon ök för kostnader som du har för att hästen stått kvar hos dig efter att papperna var skrivna ??
Foder & skötselkosnader + kostnad för merjobbet för dig att ha hästen kvar?
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Nej, inte det heller... :o
Jag var så nöjd att ha hittat trevliga köpare i närheten, med den fördelen att dottern har varit här minst 1 gg/vecka och ridit hästen för att lära känna henne. Så jag skötte häst och utgifter i väntan på att de skulle hämta henne... Tyvärr, jag var väl för godtrogen.
I efterhand hade det ju varit fint att kunna begära pengar för den tid hästen stått kvar här, men det är ju lite svårt att hitta på nu...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Ta upp frågan lite löst när dom kommer och hör hur/om dom funderat på det hela...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Hade jag varit i dina kläder, hade jag tagit en diskussion om just detta med kostnaderna under tiden de väntar på sin ponnyförsäljning.

För mig hade alternativen varit
1) köparen önskar fullfölja köpet och får betala för hästens uppehälle. I så fall ska avtal göras när köpeskillingen senast ska vara betald.
2) köpet avbryts och du behåller handpenningen
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Rent juridiskt kan det bli svårt att du ändrar dig nu och säger att de måste betala senast den 1/11. Du har tidigare hävdat att kontraktet gäller när dom vill säga upp det och de kan köparna hävda nu när du vill ändra på det.
Så att det inte finns något datum är ju en klar miss och att du inte ville häva det tidigare är miss nummer två.

Tror att juridiskt nu när det har blivit som det har blivit är enklast att skicka en faktura på beloppet och ge köparna 30 dagar att betala (det är normal praxis). Betalar dom inte så kan du då skicka den på indrivning.

Men om jag var som du hade jag istället erbjudit dem att få köpa på avbetalning och tagit betalt för försäkring m m. Då gäller ju fortfarande ert kontrakt som du hävdat tidigare och köparna får köpa hästen. Hur man sedan formulerar avbetalningskontraktet är ju upp er själv med saker som fasta belopp eller ränta m m.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Tack, det var bra alternativ! :bow:

Problemet med nr 1 är att köparna inte vill sätta ett datum för betalning eftersom de är oroliga för att deras ponny kommer att vara konvalescent en längre tid. Jag kan visserligen ha stoet uppstallat här mot att omkostnaderna betalas av köparna under tiden, men man vill ju ändå ha ett bestämt datum som betalningen MÅSTE vara erlagd. Annars känns det ju ohållbart...
Men jag får resonera med dem, de är inte omöjliga annars, men de är livrädda att det här blir för dyrt för dem att lösa och börjar att få kalla fötter...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Om de kan tänka sig alternativ 1, d v s betala omkostnaderna tycker jag att Masses svar är ett bra övervägande.

Kan de kanske få hästen på avbetalning? Med en fast betalningsplan och klart uppgjort att om inte planen följs bryts köpet och redan inbetalt belopp tillfaller säljaren som ersättning för det du förlorat i processen... (tid, andra köpare etc).

Fördelen med det alternativet är ju att du kan lägga in t ex 1000 kr i månaden i 18 månader med klausulen att hästen ska slutbetalas omgående om deras ponny säljs innan ordinarie betalningsplan löper ut. Hästen får heller inte flyttas innan den är slutbetald.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Tack, tack! :bow:

Jag inser hur dum jag är, jag får lite panik av hela situationen och säger saker innan jag tänkt färdigt ang konsekvenserna...
Tack och lov tror jag inte att köparna är så insatta i den juridiska biten heller, jag får fundera över vilken strategi som är den bästa.
Rent krasst så känns det ju lockande att bara skicka en faktura, men sen är det ju ett levande väsen inblandat, jag vill inte att hästen far illa av att de nya köparna sknar pengar. Usch vad svårt.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

tio-i-tre skrev:
Förstår att du hamnat i en jobbig situation. Hade jag varit du hade jag nog trots allt försökt häva kontraktet och annonserat ut min häst igen. Vill inte "köparna" gå med på det får dom väl anstränga sig att skaffa fram pengar.

Absolut,man kan ju inte tvinga på någon att köpa en häst!!! Har dom inte pengar så har dom inte - det går inte att lugga en flintskallig!!! Jag hade absolut annonserat min häst igen...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Alltså jag förstår inte vad problemet är

Om du nu tycker att de är de perfekta ägarna till ditt sto så kan inte jag förstå varför du inte låter dem köpa hästen på avbetalning? :angel:

Sen det här med att de skrivit på ett papper om att de skall köpa hästen. Jag vet inte riktigt vad som skiljer sig mellan hund och häst juridiskt MEN du har rätt att avbeställa "varan" ända tills "leverans". I detta fallet är ju inte hästen betald och inte heller levererad.
Inte heller finns något sista datum satt då hästen skall vara betalad.

Antigen ger du dem tid att betala eller river köpeavtalet. Kan inte se det svåra i det? ;)

Detta kanske låter som ett tyket inlägg men det är inte så jag menar , kan bara inte se de problem som du har :smirk:
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Nä, det var väl inte tyket... :p

Problemen är väl följande...

-Köparna vill inte köpa hästen på avbetalning. De vill över huvud taget inte betala något förrän de sålt sin egen ponny. (förutom att handpenningen är betald sedan några veckor tillbaka).

-Köparnas ponny är halt på tre ben och de vill inte lägga pengar på hältutredning. De hoppas på nåt mirakulöst tillfrisknande och säger att "det får ta den tid det tar". Inte så kul för mig att höra, jag vill ju att de ser till att utreda ponnyn kvickt så att vi vet vad det är för fel på den och hur lång konvalescens det handlar om.

-Jag vill inte riva kontraktet eftersom det innebär att jag måste börja annonsera ut hästen igen. Jag har varken tid eller lust att ta emot spekulanter och börja om hela säljprocessen igen. Jag är på gång att köpa ny häst och behöver få pengarna för stoet så snart om möjligt.

Så mitt huvubry är att jag vill att de ska ha hästen, men jag är inte beredd att vänta hur länge som helst på pengarna. Att göra en avbetalningsplan eller sätta ett sista datum för betalning vore ju en bra kompromiss, men det vill köparna inte göra. Så jag står här som en åsna mellan två hötappar ändå.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Som jag ser det, så lär du få vänta längre tid på att dessa köpare ska "göra rätt" för sig, än om du börjar om med att annonsera ut hästen igen och hittar en ny, förhoppningsvis seriösare köpare.!
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Om du vill det bästa fördinhäst backa ur! Tror du att de skulle behandla din häst bättre än de behandlat sin egen ponny?

det är absolut inga köpare man lämnar häst på avbetalning heller om de inte märkt att sin egen Ponny är halt på 3 ben innan försäljning...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
33
· Visningar
1 408
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 479
Senast: CaisaCax
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 578
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp